С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

16 мар 2018, 8:25, 16347 прочитания

Мит, танц и истина

Вдъхновен от Източна Европа танцов пърформънс открива Spotlight: USA в Пловдив

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Spotlight: USA се провежда между 26 и 28 март. В програмата влизат спектакли на девет американски танцови трупи, пет от които базирани в Ню Йорк. Сред спектаклите са "Усещане/Объркване", който събира шест жени от 15- до 60-годишна възраст, вдъхновеният от Шекспир "Буйна вода", "Пазители на красотата" от родения в бивша Чехословакия Павел Жустиск, повлияния от Ницше соло спектакъл "Толкова човешко".
Танцовият пърформънс "Други митове" на нюйоркската компания Jonah Bokaer Choreography разказва в рамките на 45 минути история, вдъхновена от пет карпатски мита, реализирана от петима танцьори от Източна Европа и подсказваща съвременните предизвикателства пред региона.

Гостуването в Дома на културата в Пловдив на 26 март от 14 ч. открива първото издание на платформата за американски съвременен танц Spotlight: USA, идея на екипа на One Dance Week и организацията American Dance Abroad.


Крайнодесните настроения и битуващите в някои обществени групи предразсъдъци са сред темите на спектакъла, чиято хореография е допълнена от звуков дизайн, записан по бреговете на Черно море.

"Често избирам да се насоча към етнокултурните митове, тъй като те винаги носят определена тежест, когато ги проверим през настоящето. Би било срамно западната хореография да игнорира традициите, които са близки за останалата част от света", казва хореографът Джона Бокеер, роден в Ню Йорк през 1981 г. Той е професионален танцьор от 18-годишна възраст, а с годините интересите му все повече се разширяват в посока дигиталните изкуства. Първите му хореографски проекти датират от 2002 г.

В "Други митове", проект, създаден по идея на музея Ludwig в Будапеща през 2014 г., той разчита изцяло на самите танцьори да дадат душа на пърформънса. В него няма светлини или сценография, тялото е единствената форма на комуникация с публиката.



Илюстрация



"Ролята ми е да предоставя платформа, в която хората имат пространството да сънуват, да прожектират представите си външно. Митовете винаги правят място за личната фантазия, във всяка култура." Избира петимата танцьори с кастинг, на който има кандидати от всяка източноевропейска страна.

На сцената в пловдивския Дом на културата ще излязат Золтан Греко, Евин Хаджилжевич, Катарина Илнър, Саболч Патаки, Каталина Суса. "Избрах ги не само заради способностите им, но и заради това, което са като индивидуалности, това, което носят като история, като част от определена нация и исторически преживявания."

Илюстрация


Митологията е вдъхновение в работата му през последните шест години, а мултикултурният елемент в проектите му - начин да внесе по-голямо разнообразие от личности и съдържание пред публиката.

"Примерно не виждаме особено много хореографи, режисьори и артисти от Северна Африка или Близкия изток. Родът по линия на баща ми има общо с този регион, така че винаги съм гледал към него по темите за изчезването, най-вече изчезването на групи от хора. На свой ред това означава, че не на всеки ще му е приятно по време на пърформънса. Понякога определят проектите ми като трудни за преглъщане, но хората изчезват също както предметите и изображенията."

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Полина Лъжанска 20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

14 юни 2019, 1462 прочитания

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност" 1 Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."

14 юни 2019, 784 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Колко е важно да изненадваш себе си

Художникът Вальо Ченков, който от дълги години живее в Мюнхен, с първа изложба в София

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

Изборите: Технология на подчинението

Резервът от зависими гласове, който ГЕРБ и ДПС си осигуряват в малките населени места и ромските махали, може да превърне всеки вот в свирен мач

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."