С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

2 авг 2018, 8:00, 33754 прочитания

Вътрешно горене

Съвременният художник Мартин Пенев за продължителната борба да не се взима насериозно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Умението да не умееш

Носителката на БАЗА Мартина Вачева за нестандартното си творчество и това, което обединява младите български художници

30 юни 2017
Мартин Пенев е един от най-продуктивните съвременни артисти в България през последните две години.

По-рано това лято той стана новият носител на БАЗА, най-престижната награда за съвременно изкуство в България, а отличието ще му донесе двумесечна резиденция в Ню Йорк в началото на следващата година. Но зад това стои един по-нетипичен творчески път – нетипичен не само защото по време на работа предпочита да слуша парламентарния контрол по телевизията, за да се фокусира по-добре.

"Огън", 2018, обект, силиконов пух

Фотограф: Радостин Седевчев

Пенев, номиниран и през миналата година, влиза в съвременното изкуство без особени знания кой кой е на сцената в България. Все още се описва като лаик и през първите години е работил без особена идея в какъв контекст попадат проектите му.

"Доста по-късно се научих да бъда публика." Последното научава покрай проектите си в съвременния театър и танц. "Усетих, че ми е много по-интересно да гледам какво се случва с публиката вместо на сцената."


"Времето е най-старият ми враг", 2018, обект-плюшена играчка, латекс, пясък

Фотограф: Радостин Седевчев

Преди да следва "Дигитални изкуства" в Националната художествена академия, той завършва "Теология" в Софийския университет. "Което ме направи екзотичен сред приятелите", казва 33-годишният Мартин, който умело бяга от конкретни обяснения защо е решил да изучава богословие.



На какво все пак го е научило? "Да не се взимам насериозно – надявам се някой ден напълно да усвоя това." Той намира и много общо между теологията и изкуството в работите си – до голяма степен въпросите за страховете и къде е личността ти в по-големия план на нещата остават същите.

Честите му самостоятелни изложби и участия в групови експозиции го тренират все повече да развива самокритичност. "Въпреки че в момента съм повече самодосаден, отколкото самокритичен." Възможно е още през есента да видим нова самостоятелна изложба, но в бъдеще му се иска да влиза във все повече колаборации.

"На проектно и на инициативно ниво рядко хора от един жанр работят с тези в друг - а тази среща с другия, този който не е в нашето обкръжение, е част от ученето", казва Мартин, който комбинира, съвсем не лесно, работата си в строителството с нарастващите си артистични идеи. "Всъщност най-добре се чувствам като част от група. Обичам това разширяване на хоризонта, съобразяването с непознатия, когото трябва да опознаеш. Работи ми се с природа, с невидими неща като звукови и ароматни инсталации, въобще извън контекста на белия куб, въпреки че и той носи своите предизвикателства."
Изложбата в СГХГ с номинираните за наградата БАЗА продължава до 12 август. Освен Мартин Пенев, в нея влизат и други обещаващи автори като София Грънчарова, Марта Джурина, Стефан Иванов, Пепа Иванова, Наталия Йорданова, Радостин Седевчев, Вълко Чобанов.

В СГХГ в момента може да се видят и четири звукови скулптури на Валентина Траянова.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Мартин Колев 20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

21 сеп 2018, 7406 прочитания

20 въпроса: Здравко Григоров и Ангел Хаджийски 20 въпроса: Здравко Григоров и Ангел Хаджийски

Новото издание на фестивала Sofia Biting Docs започва на 1 октомври

14 сеп 2018, 163215 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
20 въпроса: Деница Любенова

У нас, където равноправието е все още обект на дискусии, работата на Деница Любенова е безценна

Няма дим без огън

Защо двама журналисти бяха задържани в полето край Радомир

Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете