С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

10 авг 2018, 8:00, 25445 прочитания

Алепо на танц разстояние

Ливанският хореограф Омар Раджех открива One Dance Week със "спектакъл-съпротива", посветен на войната в Сирия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Омар Раджех е ливански хореограф и танцьор. Той основава компанията OmarRajeh | Maqamat Dance Theatre през 2002 г. и е сред малкото хореографи от близкоизточния регион, които с успех поставят проектите си в Европа. Раджех е също така основател на BIPOD – ежегоден танцов фестивал в Бейрут, и на TAKWEEN – Училище за съвременен танц в Бейрут.
Когато ливанският хореограф Омар Раджех разказва за новия си танцов спектакъл, като че ли цитира припевът на Where Are We Now? на Дейвид Боуи – мислите му се въртят около този момент от живота, в който питаш къде си във времето, без да имаш точен отговор, но разчиташ на наученото до момента.

Раджех пресъздава това екзистенциално лутане чрез работата си в съвременния танц. Той ще открие новото издание на One Dance Week със спектакъла си #МИНАРЕ на 21 септември от 19:30 ч. в Дом на културата "Борис Христов". Това ще бъде предпремиера на проекта преди официалната му презентация в Рим, а преди Омар той ще репетира с трупата си в Берлин.


#МИНАРЕ е посветен на размириците в Алепо и последиците от войната в Сирия. Раджех, за когото темата е близка и заради сложното минало на Ливан, описва проекта си като "спектакъл-съпротива". "Това не е документален проект, а опит за по-дълбоко разсъждение по темата", казва хореографът, който, преди да замине за Европа, събира мислите си на едно от любимите си места – село в планинските райони на Ливан.

Заглавието е препратка към разрушаването на датиращата от XI век джамия в града през 2013 г. Конкретната идея да направи спектакъл по тази тема идва, когато във Facebook вижда сниман от дрон клип, документирал атаки над Сирия.

Илюстрация


"В този момент се замислих какво всъщност се очаква от мен като реакция – трябва ли да лайкна, трябва ли да споделя, трябва ли да коментирам или просто да игнорирам видяното? Почувствах се в една почти саркастична ситуация. Това ме доведе до въпросите какво участие имаме като хора във всички тези конфликти, къде сме ние въобще в целия този свят, каква е ролята на артиста в тези времена. Имах нужда да осмисля това и за начало избрах да разгледам тези теми през едно конкретно събитие, каквото е войната в Сирия", казва Раджех. За него Алепо е символ, не е разгледан като уникален случай или с вглеждане върху спецификите на града. За хореографа #МИНАРЕ е протест и срещу всяка проява на жестоко назадничаво мислене – като например все по-спорните имиграционни политики на кабинета на Тръмп.



С хиперактивността си Раджех бързо се превръща в една от най-важните личности за съвременния танц в арабския свят. Попада във фолклорна танцова трупа, когато е на 14 години, без особени планове да се превърне в страстта му – преди това се вълнува от физиката. Когато преподавателят се оттегля, учениците му просто започват да създават собствени представления. На 18 открива съвременния танц и полето на експеримент, което той му дава.

Илюстрация


Въпреки че намира вдъхновение в европейския и американския съвременен танц, сега Бейрут му дава не по-малко повод да открие нови територии на изразяване. С компанията Maqamat Dance Theatre той до голяма степен създава тази сцена в страната, но в хода на разказите му звучи като атмосферата на Бейрут сама да е провокирала тази културна революция.

"След гражданската война в Ливан (1975 - 1990) се формира един дух на съзидателност, желание да опознаеш и да преживееш новото. С годините артистична сцена в Бейрут става все по-интересна. Желанието да се експериментира и да се открият нови полета на изява в момента е голямо."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Тихомир Стоянов 20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

23 май 2019, 793 прочитания

20 въпроса: Геновева Христова-Мъри 1 20 въпроса: Геновева Христова-Мъри

Съоснователка на Missia23, място, което събира хора от творческите индустрии и тех-специалисти от различни области

17 май 2019, 1558 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Годината на DENA

Изпълнителката за новия си албум и живота след Cash, Diamond Rings, Swimming Pools

Борисовата градина на раздора

Устройственият план на парка ще запали нов голям конфликт в София преди изборите

Скъпа БНТ

Без публичност за финансовото състояние на БНТ конкурсът за генерален директор е безсмислен

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък