С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

30 окт 2018, 12:52, 143374 прочитания

Един ден от живота на Дейв Холанд

Джаз легендата гостува с квартета си в Пловдив този петък

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Този петък Plovdiv Jazz Festival приема Дейв Холанд, един от най-големите басисти в историята на джаза. Роден е във Великобритания през 1946 г., а от края на 60-те живее в САЩ, където започва да работи с най-големите имена на сцената тогава.

Той е добре познат и като част от групата на Майлс Дейвис – Холанд е неизменен спътник в неговия "електрически" период и албуми като In a Silent Way (1969) и Bitches Brew (1971). Година след това излиза първият албум на Dave Holland Quintet – Conference of the Birds, една от класиките на авангардния джаз.


Музикантът никога не е забавял темпото и продължава да е изключително продуктивен. Новият албум на Дейв Холанд, Uncharted Territories, записан с участието на друго голямо име в джаза – Евън Паркър, излезе по-рано тази година.

В Пловдив Холанд ще излезе на сцената на Дом на културата "Борис Христов" със своя квартет, а специален гост е Крис Потър.


Къде ви намираме и какво планирате да правите днес, няколко дни преди да тръгнете на турне?



У дома в Ню Йорк. Свиренето все още е голяма част от деня ми, дори и да не съм на турне. Пръстите трябва да се поддържат във форма, така че да си способен музикант изисква всекидневно упражнение. Обичам да се разхождам, да ходя по галерии, да чета книги – това никога не ми омръзва.

Колко често ви вдъхновява нещо отвъд самата музика?

Поне при мен вдъхновението не се случва по буквален начин. То е абстракция. Може да видиш картина, която да те накара да се замислиш на някаква тема и оттам да се роди идея. Това често се случва и с книгите.

Какво четете в момента?

Препрочитам "Героят с хиляди лица" на Джоузеф Кембъл, изследване върху архетипа на главния герой от античността до съвремието. Не мисля, че има нещо в нея, което директно да ми влияе, но ме поставя в определен поток от мисли.

In A Silent Way, един от албумите на Майлс Дейвис с участието на Дейв Холанд


Повечето хора днес свързват 60-те години на ХХ век с рокендрол вълната тогава. Беше ли трудно да намерите пътя си като млад джаз музикант във Великобритания, когато общественото внимание е било другаде?

Тази вълна не подмина и мен – в тийнейджърските си години свирих в рок група. Но усещането в този период беше, че има достатъчно публика за всеки – в джаза нямаше притеснение, че рокът му краде от публиката. Беше период, в който постоянно срещах страхотни музиканти и успявахме да намерим общ език. Това като че ли продължава и днес. Може би защото работя с толкова много различни хора, не мисля, че някога съм изпадал в рутина, от която не мога да изляза.

В края на същото десетилетие започвате да работите с Майлс Дейвис, участвате в някои от най-значимите му албуми. Когато ги записвахте, доколко осъзнавахте, че правите нещо различно?

По всяка вероятност Майлс знаеше, той имаше много конкретни идеи какво иска да постигне чрез музиката си. За нас беше много ключово това усещане, че каквото и да направим, колкото и странно или нестандартно да е, то ще срещне своята публика. Концертирахме много – това също помогна на увереността. Може би единствено по-старите джаз музиканти проявяваха известен консерватизъм към нас.

Доколко възможно е днес да си едновременно извън рамките и успешен пред по-широка публика?

Това е сложен въпрос и ми е трудно да отговоря. Не обичам генерализациите, дори за мен думата "джаз" е голяма генерализация. Но си мисля, че въпреки че сега музикалната индустрия е напълно различна от годините, в които се утвърждавах, все още е възможно да намериш едновременно признание и да си отвъд статуквото. Трябва просто да се намери пролука в системата, така както музикантите от моето поколение направиха.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Маргарита Доровска 20 въпроса: Маргарита Доровска

"Изкуството е потребност и достъпът до него е гражданско право"

22 мар 2019, 1082 прочитания

Агнешка Холанд има да ви каже нещо Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

18 мар 2019, 1496 прочитания

24 часа 7 дни

22 мар 2019, 3886 прочитания

22 мар 2019, 2328 прочитания

22 мар 2019, 2215 прочитания

22 мар 2019, 1953 прочитания

22 мар 2019, 1882 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Роджър Балън, фотограф: Никой не познава себе си

Част от интервюто с провокативния фотограф, което ще бъде публикувано следващата седмица

Founder Institute започва европейския си поход от София

Основателят и изпълнителен директор на прекселераторската програма Адео Реси пред "Капитал"

Заплахата от крайнодесен терор

В целия свят сме изправени пред надигащата се идеология на омразата, насочена срещу малцинствата, прославяща насилието и процъфтяваща в социалните медии

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

Книга: Стефан Цвайг и Максим Горки - "Писма"

Изданието събира кореспонденцията между двамата писатели в периода 1923 – 1936 г.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.03.2019 Прочетете