С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

3 яну 2019, 8:40, 5159 прочитания

Техно мечтите на Венелин Шурелов

Ретроспективна изложба събира най-интересното от 20-годишното творчество на съвременния художник

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Художник, награден с "Икар", сценограф, преподавател, куратор и организатор на фестивала за дигитални изкуства DA – всичко това стои до името на съвременния артист Венелин Шурелов. В момента част от най-интересните му работи са изложени в галерия Credo Bonum. Нека черната течност на пода и движещият се костюм с череп на глиган да не ви притесняват – всичко си има обяснение.

Повечето са част от дългогодишната му концепция за SubHuman Theatre – поредица от интерактивни инсталации и видеоарт, посветени на темите за ролята на технологичните иновации в живота ни, страховете в настоящето и маргинализацията на човешкото тяло.


Илюстрация


"Дигиталното изкуство се състои в срещата между технологията и културните процеси. Те на свой ред отразяват паниките, съмненията и утопиите, свързани с иновациите", казва Шурелов, роден в Бургас през 1977 г. и в момента преподавател в програма "Дигитални изкуства" в Националната художествена академия. "Живеем в общество, което се състои от технологични консуматори, но не е технологично развито. Отношението ни към технологията е вторично."

Трудно ли е било да събере 20 години работа в няколко основни проекта в пространството на галерията? Изненадващо, отговорът е "не" - той селектира тези работи, които са намерили най-добър отклик от публиката по време на представянето им, както и някои, които не са срещнали мигновено разбиране, но има усещането, че сега ще бъдат преоценени.

Илюстрация


"Друг фактор при селекцията е, че някои работи е много трудно да бъдат сглобени отново. По ръждата си личи кои обекти са най-стари", казва Шурелов. Той намира известна разлика между това какво го вълнува сега и какво го е вълнувало като по-млад. "Като че ли в ранните години имах едно по-идеалистично отношение към изкуството. Интригуваше ме много повече актуалното, това, което се случва в момента."



Творбите му навяват асоциации с ретрофутуризма и стиймпънка, изискват участие вместо просто наблюдение. "В работите ми винаги има и доза политическо послание, но то е отвъд кресливото манифестиране – то може да предизвика повече внимание, но вниманието по-бързо ще се оттегли. Искам обектите ми да провокират по-скоро съзерцание и осмисляне."

Други теми също имат постоянно присъствие в творчеството му. "Въпросът с технологичния ъпгрейд и смесването между човек и технология има необятни проявления в миналото и настоящето. Стои и като хоризонт в бъдещето. Така че никога не съм изпитвал дефицит от теми, с които да работя." Възприема се като наблюдател, който анализира, осмисля и се удивлява на тези пресичания между живото и неживото.

Прави впечатление колко поетично Шурелов мисли за технологията. Описва я като "протягане към невъзможното", но предупреждава, че ако подходим към нея с еуфория, пак ще изгубим обективността си. "Гледам на технологията като партнираща същност на нашата природа и самоосъзнаване, а не като нещо застравашащо. Избягвам да я класицифицирам в някаква крайност."

И все пак има ли нещо, което го притеснява? "Като че ли малко безразсъдно се движа в работата си, умея да преодолявам съпротивите и не ми остава време за страхове", казва Шурелов и все пак споделя един личен страх: "Може би това, което предизвиква най-голямо безпокойство у мен, е възможността да нараня някой друг."

Куратор на ретроспективата в Credo Bonum е Галина Димитрова–Димова. Изложбата продължава до 11 януари.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Ясен Згуровски 20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

19 юли 2019, 1394 прочитания

Чичо Томасовата България Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков

19 юли 2019, 1856 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
20 въпроса: Мариана Екимова-Мелнишка

Излезе вторият том на "Къщите още говорят", в който са включени нови 360 забележителни къщи в 18 български град

Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми