С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 яну 2019, 8:40, 5544 прочитания

Техно мечтите на Венелин Шурелов

Ретроспективна изложба събира най-интересното от 20-годишното творчество на съвременния художник

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Художник, награден с "Икар", сценограф, преподавател, куратор и организатор на фестивала за дигитални изкуства DA – всичко това стои до името на съвременния артист Венелин Шурелов. В момента част от най-интересните му работи са изложени в галерия Credo Bonum. Нека черната течност на пода и движещият се костюм с череп на глиган да не ви притесняват – всичко си има обяснение.

Повечето са част от дългогодишната му концепция за SubHuman Theatre – поредица от интерактивни инсталации и видеоарт, посветени на темите за ролята на технологичните иновации в живота ни, страховете в настоящето и маргинализацията на човешкото тяло.


Илюстрация


"Дигиталното изкуство се състои в срещата между технологията и културните процеси. Те на свой ред отразяват паниките, съмненията и утопиите, свързани с иновациите", казва Шурелов, роден в Бургас през 1977 г. и в момента преподавател в програма "Дигитални изкуства" в Националната художествена академия. "Живеем в общество, което се състои от технологични консуматори, но не е технологично развито. Отношението ни към технологията е вторично."

Трудно ли е било да събере 20 години работа в няколко основни проекта в пространството на галерията? Изненадващо, отговорът е "не" - той селектира тези работи, които са намерили най-добър отклик от публиката по време на представянето им, както и някои, които не са срещнали мигновено разбиране, но има усещането, че сега ще бъдат преоценени.

Илюстрация


"Друг фактор при селекцията е, че някои работи е много трудно да бъдат сглобени отново. По ръждата си личи кои обекти са най-стари", казва Шурелов. Той намира известна разлика между това какво го вълнува сега и какво го е вълнувало като по-млад. "Като че ли в ранните години имах едно по-идеалистично отношение към изкуството. Интригуваше ме много повече актуалното, това, което се случва в момента."



Творбите му навяват асоциации с ретрофутуризма и стиймпънка, изискват участие вместо просто наблюдение. "В работите ми винаги има и доза политическо послание, но то е отвъд кресливото манифестиране – то може да предизвика повече внимание, но вниманието по-бързо ще се оттегли. Искам обектите ми да провокират по-скоро съзерцание и осмисляне."

Други теми също имат постоянно присъствие в творчеството му. "Въпросът с технологичния ъпгрейд и смесването между човек и технология има необятни проявления в миналото и настоящето. Стои и като хоризонт в бъдещето. Така че никога не съм изпитвал дефицит от теми, с които да работя." Възприема се като наблюдател, който анализира, осмисля и се удивлява на тези пресичания между живото и неживото.

Прави впечатление колко поетично Шурелов мисли за технологията. Описва я като "протягане към невъзможното", но предупреждава, че ако подходим към нея с еуфория, пак ще изгубим обективността си. "Гледам на технологията като партнираща същност на нашата природа и самоосъзнаване, а не като нещо застравашащо. Избягвам да я класицифицирам в някаква крайност."

И все пак има ли нещо, което го притеснява? "Като че ли малко безразсъдно се движа в работата си, умея да преодолявам съпротивите и не ми остава време за страхове", казва Шурелов и все пак споделя един личен страх: "Може би това, което предизвиква най-голямо безпокойство у мен, е възможността да нараня някой друг."

Куратор на ретроспективата в Credo Bonum е Галина Димитрова–Димова. Изложбата продължава до 11 януари.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Силвия Великова 20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

15 ное 2019, 2206 прочитания

Близкият и далечен Николай Атанасов 2 Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

14 ное 2019, 3409 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
20 въпроса: Мариана Екимова-Мелнишка

Излезе вторият том на "Къщите още говорят", в който са включени нови 360 забележителни къщи в 18 български град

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10