Техно мечтите на Венелин Шурелов
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Техно мечтите на Венелин Шурелов

Техно мечтите на Венелин Шурелов

Ретроспективна изложба събира най-интересното от 20-годишното творчество на съвременния художник

Светослав Тодоров
7284 прочитания

© Цветелина Белутова


Художник, награден с "Икар", сценограф, преподавател, куратор и организатор на фестивала за дигитални изкуства DA – всичко това стои до името на съвременния артист Венелин Шурелов. В момента част от най-интересните му работи са изложени в галерия Credo Bonum. Нека черната течност на пода и движещият се костюм с череп на глиган да не ви притесняват – всичко си има обяснение.

Повечето са част от дългогодишната му концепция за SubHuman Theatre – поредица от интерактивни инсталации и видеоарт, посветени на темите за ролята на технологичните иновации в живота ни, страховете в настоящето и маргинализацията на човешкото тяло.

Автор: Цветелина Белутова

"Дигиталното изкуство се състои в срещата между технологията и културните процеси. Те на свой ред отразяват паниките, съмненията и утопиите, свързани с иновациите", казва Шурелов, роден в Бургас през 1977 г. и в момента преподавател в програма "Дигитални изкуства" в Националната художествена академия. "Живеем в общество, което се състои от технологични консуматори, но не е технологично развито. Отношението ни към технологията е вторично."

Трудно ли е било да събере 20 години работа в няколко основни проекта в пространството на галерията? Изненадващо, отговорът е "не" - той селектира тези работи, които са намерили най-добър отклик от публиката по време на представянето им, както и някои, които не са срещнали мигновено разбиране, но има усещането, че сега ще бъдат преоценени.

Автор: Цветелина Белутова

"Друг фактор при селекцията е, че някои работи е много трудно да бъдат сглобени отново. По ръждата си личи кои обекти са най-стари", казва Шурелов. Той намира известна разлика между това какво го вълнува сега и какво го е вълнувало като по-млад. "Като че ли в ранните години имах едно по-идеалистично отношение към изкуството. Интригуваше ме много повече актуалното, това, което се случва в момента."

Творбите му навяват асоциации с ретрофутуризма и стиймпънка, изискват участие вместо просто наблюдение. "В работите ми винаги има и доза политическо послание, но то е отвъд кресливото манифестиране – то може да предизвика повече внимание, но вниманието по-бързо ще се оттегли. Искам обектите ми да провокират по-скоро съзерцание и осмисляне."

Други теми също имат постоянно присъствие в творчеството му. "Въпросът с технологичния ъпгрейд и смесването между човек и технология има необятни проявления в миналото и настоящето. Стои и като хоризонт в бъдещето. Така че никога не съм изпитвал дефицит от теми, с които да работя." Възприема се като наблюдател, който анализира, осмисля и се удивлява на тези пресичания между живото и неживото.

Прави впечатление колко поетично Шурелов мисли за технологията. Описва я като "протягане към невъзможното", но предупреждава, че ако подходим към нея с еуфория, пак ще изгубим обективността си. "Гледам на технологията като партнираща същност на нашата природа и самоосъзнаване, а не като нещо застравашащо. Избягвам да я класицифицирам в някаква крайност."

И все пак има ли нещо, което го притеснява? "Като че ли малко безразсъдно се движа в работата си, умея да преодолявам съпротивите и не ми остава време за страхове", казва Шурелов и все пак споделя един личен страх: "Може би това, което предизвиква най-голямо безпокойство у мен, е възможността да нараня някой друг."

Куратор на ретроспективата в Credo Bonum е Галина Димитрова–Димова. Изложбата продължава до 11 януари.

Автор: Цветелина Белутова

Художник, награден с "Икар", сценограф, преподавател, куратор и организатор на фестивала за дигитални изкуства DA – всичко това стои до името на съвременния артист Венелин Шурелов. В момента част от най-интересните му работи са изложени в галерия Credo Bonum. Нека черната течност на пода и движещият се костюм с череп на глиган да не ви притесняват – всичко си има обяснение.

Повечето са част от дългогодишната му концепция за SubHuman Theatre – поредица от интерактивни инсталации и видеоарт, посветени на темите за ролята на технологичните иновации в живота ни, страховете в настоящето и маргинализацията на човешкото тяло.

Автор: Цветелина Белутова

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK