Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 27 фев 2019, 9:15, 4164 прочитания

Историята на Е.

Турската съвременна художничка Есра Ерсен за инсталацията си, която изследва аспекти от българската и османската история

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако се запътите към галерия "Алма матер" или Swimming Pool, за да се запознаете с работата на Есра Ерсен, отделете си поне половин час, защото видеоинсталацията "Какво знаем" не е нещо, което просто може да отметнете или разберете с няколко погледа.

Минималистичната изложба се състои от две видеоинсталации на две различни места в София. Едната видеотворба, "Възможна история I: Докато мислят, някои си играят с мустака, други кръстосват ръце" (2013) е в галерия "Алма матер" (до 8 март) в Софийския университет, а другата - "Възможна история II: Tурски герои, китайски дрънкулки" (2015), представяна на Истанбулското биенале, е в Swimming Pool (до 31 март). Куратор на инсталацията е Виктория Драганова, основателката на Swimming Pool и движеща сила зад идеята съвременното изкуство и академичната среда да влязат в диалог в този проект.


В "Докато мислят, някои си играят с мустака, други кръстосват ръце" Есра Ерсен изследва как турски пътешественици са гледали на България и София в края на XIX век и началото на ХХ век, броени години след Освобождението от турско владичество през 1878 г. и последвалото Съединение през 1885 г.

Илюстрация



Наблюденията са интересни и нефилтрирани - в някои случаи са арогантни, в други - забавни. София е определена като град, който не принадлежи нито на Изтока, нито на Запада, а обитателите му - като млади селяни, които са успели да забогатеят, но все още не знаят как да се обличат. На други места българите са представени като хора, които пият чай само когато са болни. Анализирано е желанието да се имитира Западът и да се отхвърли скорошната история, докато народопсихологията и поведението остават ориенталски. Това лъкатушене е дори сравнено с деменция. Неразчистените сметки с миналото са видими: "На Балканите историята е масово хоби", отбелязва един от пътешествениците.





В работата на Ерсен е засегнато и влиянието, което България има върху прозападните възгледи на Кемал Ататюрк, след като става военен аташе в София през 1913 г. - той е впечатлен от културната сцена и това че обществото, което довчера е мислил за съставено от овчари, с желание ходи на опера.

Често в своите видеа тя съпоставя архивни снимки на София тогава и ги сравнява с изгледа на града през последните години – Ерсен прекарва значително време в него и проучва различни архиви между 2012-2013 г. Намира за ироничен факта, че до операта, от която Ататюрк се е впечатлявал, сега се помещава офис на националистическата партия "Атака".

"Заинтересувана съм не толкова от историята, колкото от времето – например какво означава нещо от миналото за нас днес", казва Есра Ерсен малко преди да се впусне в разглеждане на османски книги, тефтери и документи от XVIII век, част от архива на отдела "Ориенталски сбирки" в Националната библиотека. "Колко красиво", възкликва тя, докато докосва надписите на староосмански и изследва нестандартния правоъгълен формат на тетрадките, в които са записани кухненските разходи от готвачите на султана. Турският език преминава през реформа през 1929 г., по време на управлението на Кемал Ататюрк, това прави старите документи трудно четими и подлежащи на анализ. От днешна гледна точка написаното в епохите преди реформата изглежда като калиграфия.

Във филмите си тя ходи по тънкия лед между документалното и художественото. Дали се възприема като художник, изследовател или експериментален режисьор? Ерсен не иска да си слага етикети, а колкото и допирни точки да има работата й с историята, тя категорично не се асоциира с документалното. Неоновата буква Е ще ви посрещне в Северното крило на Софийския университет – с този инициал, който очевидно е препратка към името й, Есра Ерсен нарича героинята на видеата си.


"Мисля, че в старанието да сме по-западни сме и изгубили нещо – може би един мост между културите ни", казва Ерсен, родена в Анкара през 1970 г. Завършва в Мармара, продължава образованието си във Франция, впоследствие се установява в Швеция, а в момента живее в Германия.

"Този мост между културите се губи допълнително в сегашния политически климат на Турция – правят се опити да се върне нещо от епохата на Османската империя, докато обществото и културата са вече различни."

Противоречивата носталгия към миналото, как тя преминава през поп културата и сложните политически процеси в страната, са акцент в другия филм от инсталацията, "Tурски герои, китайски дрънкулки". "В турската история, подобно на руската, промените обикновено стават от горните ешелони на обществото вместо от долните – и така всеки режим подрязва корените с миналото и пише отделна история."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Енчо Керязов 20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

3 апр 2020, 931 прочитания

20 въпроса: Надежда Цекулова 20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

27 мар 2020, 2242 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
20 въпроса: Адела Пеева

Режисьорката на "Да живее България" вече работи по следващия си филм

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10