С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

12 юли 2019, 9:00, 2274 прочитания

Sympathy for the Writer

Биляна Курташева за книгата си, посветена на неподозираните връзки между различни произведения, периоди и личности

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Някъде около 1910 г. Пейо Яворов пише стихотворението "В часа на синята мъгла", което започва така: "Седя и гледам от прозореца: деца / играят вън; — сега е утрината тяхна / и пролет грее на безгрижните лица / Един ли цвят пред моите очи увяхна?" През 1964 г. The Rolling Stones издават сингъла As Tears Go By, една от първите им авторски песни, където Мик Джагър пее: "It is the evening of the day / I sit and watch the children play / Smiling faces I can see / But not for me / I sit and watch / As tears go by." Яворов се самоубива през 1914 г., а почти сигурно Джагър и Кийт Ричардс няма как да са чели поезията му: как така те са автори на почти един и същ стих и текст с цялостно сходна меланхолия?

В книгата си "По ръба на сравнението. Яворов и "Ролинг стоунс" и други не/възможни интертекстове" филоложката и преподавателка в НБУ Биляна Курташева изследва различните (често несъзнавани) взаимовръзки между творби, периоди и личности. Обект на изследване в книгата са още подобният начин, по който Гео Милев и Атанас Далчев разсъждават за остаряването, форматът на антологиите като начин за пренаписването на историята на българската литература в ранния социализъм, как в годините започва да се променя погледът на авторите ни към семейството, писането за природата като начин да се избяга от политически доктрини. Трудът й е посветен на интертекстуалността – термин, наложен от Юлия Кръстева в края на 60-те години, малко след установяването й в Париж.




За Курташева е важно да се прави разлика между сравнителното литературознание (съпоставяне на творби от един и същ порядък и период) и интертекста, който с един замах изтрива въпроса за историческия период и се фокусира изцяло върху смисъла на текстовете и идеите, към които те препращат. Понякога интертекстът е плод на напълно случайно съвпадение, какъвто е случаят с Джагър и Яворов, в други е по-особено надникване в стила на автора. Една от последните й публикации изследва животинските образи в новелата "Портретът на моя двойник" на Георги Марков, значението на хазартните игри в домашни условия по време на социализма и предадения през героите мачизъм на времето въпреки пропагандираното равенство между жените и мъжете.

Биляна Курташева, родена през 1973 г. във Видин, започва да се интересува от темата за несъзнаваните допирни точки в текстовете още в началото на академичния си път. Самата книга узрява в продължение на близо десетилетие. Любопитна е към 90-те години, които описва като "интертекстуална машина", тъй като този период се характеризира с интензивно препрочитане и пренаписване на литературното наследство, канонът на социализма е детрониран и това освобождава гласове, които дотогава са били маргинализирани.



"Един автор лесно може да попадне на идея, без да е наясно с първоизточника й." Това се случва все по-често и по други причини. "В днешното време, така да се каже, кавичките все по-често отпадат. Дали защото интернет внушава, че всичко ни е на разположение, на един клик разстояние. Ирониите на 90-те боравеха с точни цитати, сега е различно, сякаш идва някакъв нов автентизъм и цитатността отпада – така много автори си мислят, че са открили нещо, а всъщност са десетнайсети. Явления, които са много мощни в поп културата в момента, всъщност активно препращат към нещо предишно."
"Свидетели сме на това как думи с позитивно значение се негативизират и се превръщат в оръжие срещу хуманните нагласи"


За нея е важно да намираме връзките между текста и визуалното, които тя вижда не като врагове, а като ключ към по-дълбок смисъл. "Примерно както "Хари Потър" прекомбинира всякакви възможни митологии и ги превръща в нова органика. Можем да изградим и ос между "Властелинът на пръстените", "Джурасик парк" и "Игра на тронове" - примерно как драконът е остатък от фантазиите и страховете на някогашните общества какво точно са били динозаврите."

Книгата дава и друг повод за размисъл – как под влияние на духа на времето, политиката и пропагандата се променя значението на определени думи, които използваме.

"Примерно думата "народ" означава едно за Паисий Хилендарски, нещо друго за Георги Димитров и трето за сегашните политици; клишето на езика лесно става клише на мисълта, по-добре да мислим себе си като граждани", разсъждава Биляна Курташева. "Думата "джендър" в продължение на години се употребяваше единствено в академичен смисъл, преди да бъде взета като оръжие от популистките сили. "Джендър" промени значението си за една нощ – и новото значение беше наложено сред обществото много по-бързо, отколкото е било наложено определението "враг на народа" през социализма. Свидетели сме и как думи с позитивно значение се негативизират и се превръщат в оръжие срещу хуманните нагласи – примерно "либерален", въпреки че либералността на всекидневно ниво няма как да е нещо лошо."

Като човек, който вижда различните смислови нишки на времето, какво според нея е знаково за българската литература през това десетилетие? Биляна Курташева се пази от генерализации, но й е направило голямо впечатление как в курса й по създаване на есе тя дава няколко възможности на теми за писане и 80% от студентите избират да работят по темата за домашното насилие. Вижда и други тенденции сред младите пишещи: "Ако има обрат в мисленето, то е в посока екологията, тема, по която се усещат поколенческите разлики в мисленето. Имам чувството, че вече не се мисли за "държавата "и "нацията", а в по-широк план - планетата е вече субект, нещо, което Станислав Лем улови още в "Соларис"."

Книгата "По ръба на сравнението. Яворов и "Ролинг стоунс" и други не/възможни интертекстове" (изд. "Жанет 45") беше номинирана за наградата "Христо Г. Данов" в категория "Хуманитаристика" и е в номинациите за Годишните награди на Портал Култура (I кръг).

Капитал - брой 28

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Защо се срина морският туризъм
  • Как F-16 полетя към парламента
  • Новите въпросителни пред Исторически парк

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Танцуващият с предразсъдъци Танцуващият с предразсъдъци

Индонезийският хореограф Рианто пристига в Пловдив малко след като разбуни духовете в страната си

5 юли 2019, 2131 прочитания

20 въпроса: Енцио Ветцел 20 въпроса: Енцио Ветцел

Директорът на "Гьоте институт", който през последните години стана пълноценна част от културния живот на София

5 юли 2019, 1879 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми

Защо се срина морският туризъм

Сезонът се движи с намаление от 20%, а туристическото министерство закъснява с мерките за следващото лято

Откриване, закриване и нови въпросителни около "Исторически парк"

Дружеството зад парка официално смени собствеността си, а сред акционерите изплуват познати имена

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми

Тарантино и другите

По-интересните заглавия от ваканционния афиш