С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
26 юли 2019, 9:15, 2469 прочитания

Аудиореволюция: влиянието на подкастите днес и предизвикателствата пред тях

Журналистът от Radiolab Саймън Адлър: "Да си добър журналист означава най-вече да си добър слушател"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Когато Саймън Адлър, журналист и продуцент в известния подкаст Radiolab, разказва за ролята на аудиоформата в живота си, думите му звучат почти като текста на Radio Ga Ga на Queen. "Радиото винаги е било до мен. Беше саундтракът в колата към всяко семейно пътуване в детството", казва Саймън малко след като е направил презентация в Благоевград и преди да започне две разпродадени лекции в София по темата за подкастите днес и начина му на работа.

Докато подкаст средата в България тепърва намира здрава основа и слушателски интерес, Саймън идва като посланик от страна, в която методите са вече изпробвани, публиката е подготвена, а професионализмът отдавна е надградил първоначалния ентусиазъм.



Radiolab, едновременно предаван онлайн и по най-популярното обществено радио в САЩ (WNYC), се появява през 2002 г., първоначално като предаване, насочено към науката. С времето, подобно на This American Life, продукцията изгражда мост между традиционното радио и постоянно експериментиращата в нови посоки дигитална среда.

Днес темите на понякога надхвърлящите час епизоди са изключително разнообразни - от ежедневието на ловците на носорози в Африка, през преразказване на паниката, която създава "Войната на световете" на Орсън Уелс в САЩ, до изследвания върху пристрастяването ни към технологията, свободата на словото и проблемите пред демокрацията днес.

Саймън Адлър става част от екипа на Radiolab в началото на 2015 г. – професия, доста различна от образованието му на психолог и първоначалната му мечта да бъде музикант. Журналистическият му път започва от Южна Америка, където е кореспондент за различни радиостанции – част от света, в който радиото остава най-разпространеният новинарски формат. След това има кратък стаж в друг основополагащ подкаст – Freakonomics. Ангажиран е с целия процес, от предлагането на идея до разработването и монтирането й.



Форматът изисква и по-различен подход при взимане на интервюта – човекът срещу него често е притеснен от микрофона и неяснотата какво точно ще се случи с изказванията му, което изисква едновременно максимално добре подготвени въпроси и импровизация, за да се свали напрежението. Изисква се и осведомен, критичен поглед към всичко казано на момента. "Слушателят върви с теб, ако нещо бъде изказано неясно от интервюирания по време на запис, то ще прозвучи объркващо и в ефир." В неговия случай да си добър журналист означава най-вече да си добър слушател.

Понякога работата по един епизод отнема по няколко месеца, тъй като за всеки един се създава музика и звуков дизайн, а отделен човек прави проверка на фактите дори около най-малките подробности в историята (професия, която все още няма аналог в България). "Може би дори се престараваме, тъй като има детайли в звука, които няма как да се чуят, ако не си със слушалки", казва Саймън.

Той смята, че форматът на Radiolab е близък до разказвателната журналистика и киното, особено в най-фините детайли – колко информация трябва да се синтезира в определено време и да се представи пред слушателя, за да бъде любопитството му провокирано и да разбере целия контекст на историята по-лесно през следващите минути. Важно е и да няма усещане за дистанция и слушателят да се чувства близо до процеса на създаване, колкото и режисиран да е финалният продукт - "шапката" на всеки епизод е компилация от проби и шум в студиото.

Често се говори за настоящето като златна епоха за подкаста, но според Адлър аудиото има все още какво да направи, за да достигне влиянието на видеото, особено когато става въпрос за документалистика.

"Със сигурност има подкаст бум, но ми е трудно да си представя по-широка картина – все пак има прогнози, че тази вълна може да се разсее, когато масово навлязат самоуправляващите се автомобили – тъй като вместо да слушат, пътуващите ще гледат телевизия в колата. Голяма част от това, което се предлага днес, все още не е чак толкова добре направено, а и все пак до съвсем скоро нямаше никакъв комерсиален смисъл да правиш подкаст, нито това се насърчаваше в университетите. Сега ситуацията е друга, но въпреки това няма пренасищане на хора, които искат да работят в този сегмент."

Трудно е да се определи къде подкастите виждат конкуренция – вероятно при слушането на музика или аудиокниги. "Познавам доста музиканти, които са бесни, че влизаме в малкото свободно време, което хората отделят за слушане. Не знам дали сме пред златна ера, но със сигурност това е област, която ще се развива, и през следващите години ще имаме все по-качествени продукции."

Според Саймън подкастите се вместват в един малко по-широк план – цялостното усещане да искаш да избягаш за малко от ежедневието и познатата среда, да преживееш нещо ново. Но вместо нова съвременна играчка или възможност за разсейване той иска да улови вниманието и даде нещо в замяна.

Епизодите на Radiolab са онлайн на www.wnycstudios.org/podcasts/radiolab/.

Капитал #30

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Скъпото назначение на Жаклен Коен
  • Кметският пъзел в Пловдив
  • Мачът за "Петрол"

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Velvet November Velvet November

30 години след Нежната революция чешките дисиденти, социолози, историци правят равносметка на фона на протести

29 ное 2019, 1697 прочитания

Да пишеш в интересни времена Да пишеш в интересни времена

Литовската писателка и носителка на "Златен лъв" Вайва Грайните за нуждата да преценяваме думите си

29 ное 2019, 1689 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
20 въпроса: Димитър Караниколов

"Правя снимки на бъдещи сгради, а през останалото време пътувам"

Още от Капитал
Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Спас Русев: Увеличихме стойността на Vivacom от 750 млн. до 1.3 млрд. евро

Планирам други инвестиции в България след приключване на сделката за БТК

Кой кой е при дигиталните портфейли в България

Седем компании вече предлагат безконтактни плащания и операции с телефон в страната, но използването остава слабо

Новата еврокомисия: по-малко целувки

Климатичните промени ще са основен приоритет на новия председател Урсула фон дер Лайен, което вещае големи промени за енергийната политика на България

Да пишеш в интересни времена

Литовската писателка и носителка на "Златен лъв" Вайва Грайните за нуждата да преценяваме думите си

Кино: "Един дъждовен ден в Ню Йорк"

Уди Алън с джазова комедия за съвременното лицемерие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10