С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

20 сеп 2019, 8:50, 2175 прочитания

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За голяма част от хората в центъра на София сутринта на 9 септември (тази година) изглеждаше по-различно. Фонтанът в Докторската градина беше оцветен в тъмночервено и с транспарант, опънат на тревата, гласящ "Честит празник 09.IX.1944 г, неблагодарници". "Виновникът" за "кървавата баня" е известният най-вече като скулптор Андрей Врабчев. Пространството, човешкото поведение в него, променливият културен, икономически и обществен климат са теми, които го вълнуват от години.

Форма, идея и протест

Фотограф: Цветелина Белутова
Познавате част от работата му - Врабчев предизвика бурни реакции по-рано тази година, когато на сутринта на 1 април на площад "Гарибалди", малко след демонтирането на привлякла негативна реакция скулптура, той издигна пародиен паметник на Бойко Борисов, изобразен със светещи очи. Така Врабчев смеси политическата сатира с общественото недоволство към инфраструктурните решения около площада и ул. "Граф Игнатиев". Работата наскоро беше представена и на Биеналето на хумора и сатирата в Габрово. Врабчев вижда единия проект като подготовка за следващия.


Статуята на Бойко Борисов, която Врабчев постави на площад "Гарибалди"

Статуята на Бойко Борисов, която Врабчев постави на площад "Гарибалди"

Фотограф: Георги Кожухаров
Новата му намеса в градска среда е директна препратка към деветосептемврийския преврат през 1944, след който комунистическия режим идва на власт. Ареалът, в който Врабчев разполага работата си, не е случаен – голяма част от апартаментите в района са конфискувани в полза на близки до властта, в Софийския университет се издават част от смъртните присъди, наблизо се намират изоставената Къща на ягодите (също национализирана от оригиналния собственик) и Руския културно-информационен център. Врабчев казва, че фактор е бил самият фонтан, който имитира езеро и така допълва към усещането за фалшивина, комфорт, който не е автентичен. Намесата е плод на спонтанно решение, но е преминал през различни варианти – обмислял е да оцвети някоя от реките наблизо или да очертае контури на тела там, където се знае, че са убивани хора.

"В скулптурата работата трябва да говори за това, което не може да бъде казано", казва Андрей Врабчев, роден през 1977 г. и завършил Националната художествена академия. "Ако имаше нещо хубаво в образованието, което получих, е, че форма и идея трябва да се балансират." През 2004 г. учи в Хатфийлд, Великобритания, период, за който казва, че е разширил много визията му за изкуството и го е научил, че да се забавляваш, докато създаваш, е интегрална част от процеса. Казва, че като по-млад е имал един "по-назидателен тон", от който в момента бяга в работата си.

"Водещо в работата ми е желанието да не оставя на децата си моите проблеми, голяма част от които бяха проблеми на родителите ни и са били проблеми и на техните родители." Въпреки че е име в съвременното ни изкуство от близо две десетилетия, той стана по-известен за широката публика с изявите си тази година. Вижда ги в по-широк контекст на дългогодишния ни обществен проблем с оценката на миналото. "За да имаш проблем, трябва да го дефинираш. Също както ако си болен, трябва да го признаеш, за да се излекуваш."



Паметник на жертвите на комунизма, работа от 2018 г., която Врабчев представя в галерия "Райко Алексиев"

Паметник на жертвите на комунизма, работа от 2018 г., която Врабчев представя в галерия "Райко Алексиев"

Вижда този счупен диалог и в изкуството ни, където му се струва, че твърде често говорим за "наши работи на чужд език". "В крайна сметка нещата опират до това какво може да дадем на света. В изкуството си ние бягаме от даването." Според него един тип артисти се впускат твърде дълбоко в местния контекст, а други са различна крайност – бягат всячески от него. "Фолклоризираме културата си, вместо да я издигаме до класическо ниво. Обичаме да мирише на ракия и черги."

Повече за работата на Андрей Врабчев: andreyvrabchev.com
Акцията на Врабчев затвори едно лято, в което се появиха немалко събития, посветени на ранния социалистически режим и жертвите му: ретроспективната изложба в СГХГ на убития по жесток начин карикатурист и художник Райко Алексиев, както и няколко книги: "Предсмъртните видения на Никола Петков" от американския писател Томас Макгонигъл, документалната "Изгубената България" на Христо Христов и Вили Лилков, новия роман на Теодора Димова - "Поразените".

Капитал #38

Текстът е част от брой #38 на седмичния "Капитал" (20-26 септември). В броя ще прочетете още:

- Кой управлява България

- Как Русия влиза по втория начин в "Турски поток"

- Тайната държавна сграда

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Здравко Петров 20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

11 окт 2019, 1196 прочитания

Надежда за "Ирина" Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

11 окт 2019, 1414 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма