С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Лица

20 сеп 2019, 12:14, 3573 прочитания

Да откриеш звука на дървото

Потомственият лютиер Апостол Калоферов навършва 75 години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Школата на българските лютиери е по-известна извън страната, отколкото тук. Историята започва покрай няколко майстори, създали, запазили и предали традиция в изработката на инструментите, които правят класическата музика. Един от тях е Апостол Калоферов, чието ателие се намира в Банкя. Той е потомствен лютиер, който този септември навърши 75 години.

По този повод на 29 септември в зала "България" ще има концерт с участието на Софийската филхармония и един от най-известните български цигулари - Светлин Русев.


В началото бе Хених

Историята на лютиерството в България започва с Иван Калоферов, бащата на Апостол Калоферов, неговия дядо и един от най-добрите му приятели – чешкият музикант и лютиер резбар Георг Хених, който подобно на много свои сънародници идва в България след Освобождението и в началото на XX век (той също така е прототип на героя със същото име в романа на Виктор Пасков "Балада за Георг Хених").

Докато двамата свирят (дядото е тромпетист) преди балканските войни в оперите на Истанбул, Неапол и Александрия, бързо се оформя голямо приятелство. Това е и времето, в което чехът показва първите стъпки в лютиерството на бащата на Апостол, който се оказва голям талант и бързо развива свой собствен стил.



Така постепенно се създава първата лютиерска школа в България, но по-интересното е, че официално за нея започва да се говори след интересен повод за първия конкурс. "През 1949 година между баща ми и другия ученик на Хених – Франц Христодоров, започва спор, закачка кой е по-голям лютиер и така се прави първият национален конкурс, който баща ми печели", казва Апостол Калоферов. Тогава се заражда неговата страст по лютиерството. "Още от малък мечтаех да стана като баща си, а и от дете съм свикнал с всички арии, които той ми свиреше с уста, "Травиата", "Риголето", "Тоска", "Трубадур", "Дон Карлос", казва днес Апостол Калоферов, чийто син Иван също е лютиер, завършил института "Антонио Страдивари" в Кремона, Италия.

Апостол учи дърворезба в художествената академия, а първите си уроци по лютиерство взима естествено от баща си. След като печели конкурса в Лиеж през 1972, където Иван Калоферов и световният френски майстор Жан Боер са жури, французинът го кани на специализация при него. "Там научих традиционния начин на изработване от времето на Страдивари, докато баща ми е развил собствен стил, след като Хених му е показал само азбуката. Просто е бил талант, който е развил техниката", казва Калоферов за баща си.

Следват още негови участия в конкурси като участник, а по-късно като член на жури с редица награди в Лиеж (Белгия), Познан (Полша), Ню Арк (Англия), Сан Диего (Калифорния), предложения за работа в Канада и САЩ, но той отказва и продължава да работи в България. За баща му в началото при комунизма не е било лесно да работи, често заключват ателието му, но след това нещата се подобряват. "Не вярваха, че ще имаме успехи по международните конкурси, но всичко се променя, когато баща ми носи златен медал от Лиеж, Белгия, през 1957 г. Впоследствие стана по-лесно, тъй като държавата толерираше спорта и изкуството, а ние пък носехме награди", казва днес Калоферов.

В средата на 80-те години заедно с негови колеги дават нов живот на фабриката "Кремона" в Казанлък - "беше западнало напълно и го възстановихме", правят къща "Хемус" за търговия в чужбина с цигулки.

Цигулка от котленски явор

За Апостол Калоферов най-голямото щастие е, че е приел занaята от баща си и го е предал на своя син. Върховен момент за всеки лютиер обаче е и да намери сам дървото, което да превърне в инструмент. "През 1981 г. ходих в котленския Балкан, където има хубави яворови гори. Дървото се избира, докато още не е отсечено, и с брадвичка правя прозорче на дървото, за да видя структурата", започва историята си той. Така няколко дни обикаля със свой приятел по 20-30 км в планинската гора. "Нашето дърво е специално, освен че трябва да е старо, трябва да е от гъста гора, без чепове, да е право, да върви нагоре, да има чисто стъбло", казва Калоферов. Освен това материалът от едно дърво не е еднакъв като акустика, зависи от къде ще го вземеш - от ствола, короната, дали е от южната или северната част на стъблото, не може да се кара на конвейер, всичко е в ръцете ти. И той наистина намира дървото, от което е правил инструменти доскоро – близо 40 години от един материал. Резултатът са 40 цигулки, 10 виоли и 12 чела от най хубавите части от явора над Котел. Цялото му творчество включва 260 направени инструмента, от които едва 10% са в България. Цигулките на Калоферов са в ръцете на известни музиканти от Франция, Англия, Германия, Австрия, Япония и САЩ.

Има ли бъдеще лютиерството

"Много е трудно. И днес се правят хубави инструменти, но не може да сраняваш младия със стария инструмент. С остаряването звукът става по-добър, по-хубав, по-зрял. Но все пак и цигулката има ограничен живот, някои са вече на 400 години", казва Калоферов и продължава: "Това е един жив организъм с много елементи и детайли. Не може да се каже къде е тайната на изработката, дали в лака, дървото или настройката. То е както и при човека, ако заболее един орган или не работи както трябва, страда цялото тяло."

Апостол Калоферов не обича преданията за тайни и мистики при производството на струнни музикални инструменти. "Страдивари е гений, всичко е в ръцете и таланта. Това е повече от ясно. Глупаво е да се говори за тайни в лютиерството." Защото, ако има мистика, тя е в това да мислиш денонощно как ще изглежда инструментът, да работиш с много чувство и вдъхновение.
За концерта

"Искаме да покажем, че новите инструменти също звучат добре", казва Апостол Калоферов по повод концерта, на който всички солисти ще свирят на негови инструменти. На 29 септември в зала "България" ще има три двойни концерта по повод неговия юбилей. В програмата са "Концерт за две цигулки и оркестър" на Бах, "Симфония концерт за цигулка, виола и оркестър K364" на Моцарт и "Концерт за цигулка, виолончело и оркестър" на Йоханес Брамс. Диригент ще е Росен Гергов, а солисти са Светлин Русев (цигулка), Натали Шабо (цигулка), Симеон Симеонов (цигулка), Павел Пенев (цигулка), Мишел Микалакакос (виола) и Ромен Гариу (виолончело). На 30 септемви в Камерната зала квартет "Кредо" ще изнесе камерен концерт пак с негови инструменти. В програмата са "Хайдн квартет" и Пиацола.

Капитал #38

Текстът е част от брой #38 на седмичния "Капитал" (20-26 септември). В броя ще прочетете още:

- Кой управлява България

- Как Русия влиза по втория начин в "Турски поток"

- Тайната държавна сграда

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Здравко Петров 20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

11 окт 2019, 996 прочитания

Надежда за "Ирина" Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

11 окт 2019, 1299 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Престъпление, наказание и хип-хоп

Рапърът Жлъч за новия си албум и житейските равносметки

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма