С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 окт 2019, 8:19, 2729 прочитания

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Докато работи по дебютния си пълнометражен филм "Ирина", Надежда Косева често си спомня думите на един от преподавателите си, режисьорът Георги Дюлгеров: "Киното прощава всичко освен неискреността."

"Камерата е изключително безпощадна. Така и не успях да разбера защо и как. Камерата улавя всеки фалш и в актьора, и в режисьора", казва Надежда Косева, която преди това има опит в късометражното кино ("Омлет" стига до най-престижния фестивал за независимо кино "Сънданс") и като продуцент ("Жажда" на Светла Цоцоркова, "Буферна зона" на Георги Дюлгеров).


Илюстрация


Заедно със сценаристите Светослав Овчаров и Боян Вулетич сега тя разказва история за малък български град, в който главната героиня трябва да се грижи за цялото си семейство, а финансовата несигурност я преследва постоянно. След инцидент със съпруга й тя решава да стане сурогатна майка на дете, което ще бъде дадено на богато семейство от центъра на София.

Илюстрация


В ролите са Мартина Апостолова, едно от най-обещаващите имена сред младите български актьори, Ирини Жамбонас, Христо Ушев, Касиел Ноа Ашер, Красимир Доков и Александър Косев, брат на Надежда Косева и с първа роля в киното от години насам. Режисьорката умишлено залага на не толкова добре познати на широката публика актьори, които "не са уморени от рутината и са запазили детското любопитство към това, което правят".

Как се отглежда тази искреност? "Ако нямаш любопитство към живота и хората, няма да можеш да пренесеш подобно любопитство и във филма." Тя няма средство да изключи себе си от процеса, когато снимачният ден приключи. "Някои могат да изведат кучето със скъсан анцуг, а после да сложат костюм, но в киното като всяко изкуство това не се случва, живееш с него постоянно."



До този момент трудът им се отплаща. "Ирина" спечели награда за дебют и най-добра актриса на "Златна роза", а след това намери топъл прием на международните си премиери - той беше награден на фестивали във Варшава, Котбус, Тбилиси, Хонконг, Техеран, Бари, а Надежда Косева взе награда за режисура на фестивала Skip City в Токио. Мартина Апостолова последно беше отличена за ролята си в Палич, Сърбия. По-рано тази седмица стана ясно, че "Ирина" е номиниран в категорията "Европейско откритие" на наградите на Европейската филмова академия.

Филмът е сниман между София и Перник, към който Косева насочва вниманието си след разкритите там нелегални мини през последните години. "С този филм искам да разкажа история за надежда на място, което е на пръв поглед безнадеждно. Исках да се изправя пред клишето, че битът определя съзнанието в един материално мизерен свят, че задължително липсата на средства води до обедняване в човешки план. Според мен може да се запазиш." Иронично на фона на тези теми, пернишкият квартал, в който живее по време на снимките, се казва "Монте Карло".

В първата излязла информация около филма историята му е описана като "много женска, но не феминистка". Какво има предвид режисьорката, при положение че "Ирина" лесно може да бъде интерпретирана от феминистки ъгъл? Според Надежда Косева живеем във време, в което разликата между мъжа и жената се заличава и съответно тя иска да извлече женствеността, да намери есенцията й, а в история за майчинството тя намира момент от живота, който е силно индивидуален за нея. "Да бъдеш жена не е слабост, не е недостатък, а е една голяма сила. Не мисля, че жената трябва да се опитва да бъде равна на мъжа, а да използва енергията си да бъде жена, да не губи различното в себе си."

Надежда Косева се вълнува, но няма конкретни очаквания за приема на филма, чието разпространение в България предстои в края на месеца, но допуска, че той няма да се хареса на всички. "Все пак огледалото не е най-желаният събеседник."

"Ирина" тръгва в кината от 25 октомври. По-късно тази година на голям екран се очаква и копродуцирания от Надежда Косева филм "Кораб в стая" на Любомир Младенов.
Българското кино отбеляза няколко значими постижения през последните месеци. "Сестра", новият филм на Светла Цоцоркова, спечели награда в категорията "Нови режисьори" на фестивала в Сан Себастиан. През юли "Бащата" на Кристина Грозева и Петър Вълчанов, създателите на "Урок" и "Слава", завоюва голямата награда на фестивала в Карлови Вари. Успехът беше последван от прожекция на кинофестивала в Торонто и награда за най-добър филм в Тирана. Междувременно от Торонто започна и фестивалния си път късометражната екранизация на Теодор Ушев по романа "Физика на тъгата" от Георги Господинов.

Капитал #41


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Силвия Великова 20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

15 ное 2019, 1032 прочитания

Близкият и далечен Николай Атанасов 1 Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

14 ное 2019, 2070 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10