С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Lightest 2012

20 2 фев 2012, 12:38, 29581 прочитания

Битак и душевност на българския народ

Шокова шопинг терапия с фотографиите на Димитър Варийски от Mallашевци

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Фотограф: Цветелина Белутова

Tой е на 27 години и предпочита да става в ранни зори през уикендите. Почти всяка събота и неделя е на битпазара до Малашевци, за да снима обекти и субекти, които след това качва в блога си The Mall Of Malashevci на http://bitaka.tumblr.com. Заради седмичната доза социална фотография популярността на Димитър Варийски нарасна значително в последните четири месеца. Димитър прекарва на битака от 6:30 сутринта до 2:00 часа следобед. Зимно време приключва по-рано, по думите му към 12:30, тъй като тогава "са останали само кучетата".

Колоритът на градските тържища го привлича и преди да се отправи към периферията на столицата. Обичал да снима на Женския пазар в часовете, когато там се организира т.нар. малък битак. Още по-преди това баща му купил фотоапарат от типа "сапунерка" за любителските нужди на семейството. Димитър го взел, излязъл на улицата и след още няколко стъпки решил, че иска да напусне специалността "Компютърни технологии" в Нов български университет и да учи фотография. Предстои му скоро да завърши, но казва, че не се чувства професионалист, макар да има няколко фотографски награди и една самостоятелна изложба: "Гледам какво се случва по света във фотографията - хората са на светлинни години от нас. Моите планове са доста големи и искам нещо наистина сериозно - да стана фотограф и да обиколя света."


В рамките на нашата среща предварително се уговаряме да използваме уличен език, защото "на битака е такова положението". До снимка или, както там я наричат "слимка", се стига след специална стратегия: "Като отидеш и нормално попиташ някой човек дали може да му направиш снимка, той ще ти каже: "Махай се оттук." Измислил съм една такава тактика, продължава Варийски - държа се на тяхното ниво, използвам думи като бате, браточка и т.н. Когато видя нещо, което искам да снимам, и знам, че ако тръгна по стандартен начин, продавачът няма да ми позволи, започвам да крещя от пет метра: "Еей, какво е това нещо?" Отивам при него, казвам му: "Тук си събрал най-яката стока" и започвам да приказвам съвсем приятелски. Повечето хора се радват на това внимание и нямам никакви проблеми." Единственият, отказал снимка досега, е продавач на пиратки около Нова година с репликата: "Недей да ме снимаш, защото ще ти счупя апарата."

Варийски снима с Canon 1100D, но най-хубавият апарат, който притежава, е подарък от майка му - Rolleiflex 2.8F. Иначе смята, че конкуренцията между Canon и Nikon е изкуствена: "измислена от хора, които нямат данни да станат фотографи, но са много запалени и превключват на тема техника. Те стават много добри техничари, но не могат да хванат ценното в една фотографска ситуация."

Тъй като най-ценни за нас са хората, Димитър ги описва с топло чувство: "Обичам ги, как да не ги обичам?! Готини са, зевезци, чешити. Когато е студено, не им се говори много. Когато изгрее малко слънчице, на битака започва да се танцува и става фурор. Музиката е тежка чалга и това е, друга не се пуска, но всичко може да се чуе – от кукла, която пее индийска песен през гърдите си, до грамофон с джаз..." Най-често повтаряните фрази са "Работи, но няма батерии", "Свежа стока от Волф" и "Всичко на 30" [разбирай 30 стотинки]. Дочуват се и телефонни разговори като "Ало, Зоро, ти ли съм?"



Когато не е на открит терен, Варийски снима "режисирана фотография с модел в обстановка" или за хонорар, когато го поканят да заснеме концерт или друго събитие. Най-важното за кадрите му е в тях "да има емоция и разтърсваща композиция". Любимият му фотограф е Жеко Василев, а любимото му занимание - да се среща с хора: "да си поговоря с тях, да им науча историята."

За лятото е планирал да прави сериите си с различни апарати, които ще купува от битака: "Една лента събира 36 снимки и всяка седмица ще има по около 30-ина. В началото ще започвам със снимка как си намирам апарата на чаршафа [импровизираната маса, на която се излагат стоките] и след това ще са снимките от тази лента. Като се постопли, искам да отида с един от продавачите и да остана с него цял ден и цяла нощ, за да проследя целия процес, в който той намира стоката, приготвя я... Искам да видя как заспива този човек в неговата си стая, как се събужда сутринта и тръгва, как си опъва чаршафа... Ще ме допусне, ако му дам пари. Парите играят най-голямата роля на битака." До такава степен, че човек може да намери и банкнота от $1 да се продава за 50 стотинки.

Нататък се потапяме в The Mall Of Malashevci така, както ни въвежда Димитър Варийски:

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Light в зимна ваканция 8 Light в зимна ваканция

4 яну 2013, 7858 прочитания

Уволниха ме 76 Уволниха ме

Шест месеца от живота ми като безработен

15 ное 2012, 69315 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Lightest 2012" Затваряне
Източни пиеси

Няколко щриха от Япония, които, ако бяха драматургично произведение, щяха да попаднат в полето с авторовите бележки

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10