Новият брой:
Правителство с ГЕРБ?

Цветан Тодоров: Отдаваме много по-голямо значение на това, което имаме, отколкото на това, което сме

Френският философ с български произход говори с журналисти в Мадрид по повод излизането на негова нова книга на испански

"Тодоров символизира духа на европейското единство, на Запада и Изтока, както и привързаността към идеалите свобода, равенство, интеграция и справедливост", гласят мотивите на журито, решило единодушно да присъди "Принцът на Астурия" на Цветан Тодоров в раздела за социални науки през 2008 г. Тридесет и шест кандидати от 18 страни са предложени за наградата (втора по престиж след Нобеловата), а на финала Тодоров, теоретик на литературата, изследовател на историята на идеите и философ, изпреварва американския икономист Джефри Сакс.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
44 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mousseva avatar :-|
    Eos
    • - 26
    • + 12

    Да отдадем почит на чичко Фром... :)

    Нередност?
  • 2
    lot49 avatar :-|
    lot49
    • - 7
    • + 70

    С всичко съм съгласен (Тодоров беше и си остава идол за нашето поколение, още когато го четяхме на английски в Народната библиотека и когато беше с ореола на "забранен" и "невъзвращенец"), но всяка епоха преживява криза и намира начини да се справи.
    Съвременни автори смятат, че се завръщаме към класическата и дори по-ранна античност.
    И аз като българин съм с нагласата да живеем в едно безкрайно "игриво" Просвещение на ценностите (точно защото винаги сме копнели по Просвещението, а то ни е подминало), но може би и то създава криза и се саморазрушава.
    Съвременният свят се е отегчил от Просвещението (и това на Тодоров, и от по-малко идеализираното) и всички по света започват да стават "българи" или "балканци" - ирационални, егоистични и вярващи в чудеса хора, готови на жестокости.

    Нередност?
  • 3
    gallnare avatar :-|
    Мария
    • - 2
    • + 35

    [quote#2:"bobop77"]Съвременнит свят се е отегчил от Просвещението (и това на Тодоров, и от по-малко идеализираното) [/quote]

    Това е и проблемът. Съвременният човек трудно ще бъде убеден да се върне към ценностите на античността - има един невидим Рубикон, който по силата на неписан обществен договор трудно може да бъде преминат. Идеализъм, алтруизъм, че понякога даже и хуманизъм са понятия, с които не се идентифицираме и не възпитаваме в тях децата си. Тодоров на този етап си дава сметка за всичко това, и именно по тази причина насочва гнева си не към съвременния човек като цяло, а към шепата хора, узурпирали командния пулт в името на собствения си интерес, и говори за избягване на крайностите, всъщност за запазване на статуса - социалната държава, благосъстоянието...

    Що се отнася до нас, българите, и несъстоялото се наше Просвещение, глобализацията ни изпревари за пореден път и ни повлече в общия поток. Любопитна съм какво ново би споделил Тодоров по отношение на "нашия" случай в едно пространно интервю специално за Капитал, например. Да, избягва конкретни отговори с аргумента за недостатъчно познаване, но другаде се позовава именно на България.

    Нередност?
  • 4
    lot49 avatar :-|
    lot49
    • - 4
    • + 26

    Да го обърнем към по-несериозната страна и да си позволим да сме марксисти, макар и фалшиво откровени :) (каквито са всъщност всички истински марксисти, нали така?)

    В марксическа интерпретация казаното от Тодоров звучи така:
    "Всяко производство води до криза на съзнанието." :)
    Но нека не за бравяме, че "производството" на ценности в нелегалните печатници на Енциклопедията, любимо "производство" на Тодоров от любимата епоха на Тодоров - Просвещението, по същата логика води до криза на съзнанието.
    Справка - всички известни "хуманисти" и професори в БГ, които се оказаха доносници и агенти, вярвайки, че създават "ред в хаоса".

    Нередност?
  • 5
    lot49 avatar :-|
    lot49
    • - 5
    • + 29

    До коментар [#3] от "Мария":

    По принцип - вярно. Но тъй като Просвещението позволява да си вземаш наготово идеи как да живееш, в един момент пак се получава ентропия от прекалено много идеи.
    Не само родителите имат правото да избират да възпитават децата си по Гьоте или Шилер или по Рибния буквар, но и "децата", поне в университетите могат да избират да живеят в избрана епоха, да живеят "според Монтен", "според Макиавели", да си помогнат в живота с Аристотел или Пруст. Пример:
    The Happiness Project: Or, Why I Spent a Year Trying to Sing in the Morning, Clean My Closets, Fight Right, Read Aristotle, and Generally Have More Fun
    Този вид четива в България са по-малко познати пак поради причината, че "лелеем" за Просвещение и затова са популярни четивата:
    "Макиавели за секретарки в туризма", "Монтен за курсанти" "Българска литература за умствено извратени почитатели на Дерида".
    Ако следваме редуването на поколенията още от Дела и дни на Хезиод, може да очакваме поколение, което ще чете напътствия в живота от рода на:
    "Как да го начукаме на конкуренцията според Сосюр", "как да увеличим продукцията на реклами според Пирс"...

    Нередност?
  • 6
    lot49 avatar :-|
    lot49
    • - 3
    • + 26

    П.С. Поне на английски смисълът се "произвежда" :), неграмотните преводачи на хуманитаристика от 90-те години също го въведоха и на български, вместо правилното "създава се".

    Нередност?
  • 7
    lot49 avatar :-|
    lot49
    • - 8
    • + 27

    Западът рядко забравя "какво е" по простата причина, че трябва да има идентичност, за да колонизира. Консуматорството е за колонизираните народи да забравят "кои са", за да бъдат подчинени.
    Ей на това му викам постмарксизъм. :)

    Нередност?
  • 8
    lot49 avatar :-|
    lot49
    • - 6
    • + 20

    [quote#3:"Мария"]Да, избягва конкретни отговори с аргумента за недостатъчно познаване, но другаде се позовава именно на България. [/quote]

    Няма как да не се позовава на България. Балканите са опитното поле на Западните остарели идеи.

    Нередност?
  • 9
    tmt avatar :-|
    lynyrdS
    • - 31
    • + 16

    Възмутително ми звучи призивът на Саркози "Работете повече, за да спечелите повече", все едно печеленето на пари е върховният стремеж на хората, вместо този да бъдат щастливи. Това е една от причините, поради които съсипваме живота си – отдаваме много по-голямо значение на това, което имаме, отколкото на това, което сме.
    Тук търпи скромното ми несъгласие..Първо наистина има детаили защото в България/и не само/ става дума за бедност и оцеляване а не за трупане на богатства..да не говорим за това че има и етноси които се с вроден мързел , лентяйство и нисък стандарт за всичко....и после Саркози едва ли е искал да каже че смята печеленето на пари за върховен стремеж..
    Изобщо тия леви интелектуалци - като изляти по калъп..все едно и също..

    Нередност?
  • 10
    atlantic avatar :-|
    Атлантик
    • - 32
    • + 28

    Като чуя "интелектуалец" и ми става ядно, та чак смешно...Какво значи интелектуалец? А кой не е интелектуалец? Сигурно е чел много този човек, много е писал, много превеждан и много награждаван...Но е част от статуквото...Не вижда друго освен изборите, въпреки че не е проблем да се напазаруват политици....Не вижда друго освен да сме щастливи с това, което имаме, защото това е положението и можем да бъдем щастливи само с това, което имаме, понеже при статуквото това, което имаме е това, което сме...Свободно раздава определения като неонацисти, неолиберали, а за да е модерен, измисля поредния термин - ултралиберали, както изисква статуквото - всеки модерен да има собствено измислен термин...
    В света е пълно с такива като него, защото статуквото е добра хранителна среда за хуманисти-"интелектуалц", които си умират да обясняват колко е неприятен света, но колко по-неприятен би могъл да стане, ако не се опитаме да се примирим със статуквото...
    Сигурно е прав....за неговото си статукво в спокойния и уреден Запад...За моето, обаче, не е...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал