Цветан Тодоров: Отдаваме много по-голямо значение на това, което имаме, отколкото на това, което сме
Френският философ с български произход говори с журналисти в Мадрид по повод излизането на негова нова книга на испански


Ивайло Харалампиев

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.

"Тодоров символизира духа на европейското единство, на Запада и Изтока, както и привързаността към идеалите свобода, равенство, интеграция и справедливост", гласят мотивите на журито, решило единодушно да присъди "Принцът на Астурия" на Цветан Тодоров в раздела за социални науки през 2008 г. Тридесет и шест кандидати от 18 страни са предложени за наградата (втора по престиж след Нобеловата), а на финала Тодоров, теоретик на литературата, изследовател на историята на идеите и философ, изпреварва американския икономист Джефри Сакс.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
44 коментара
Да отдадем почит на чичко Фром... :)
С всичко съм съгласен (Тодоров беше и си остава идол за нашето поколение, още когато го четяхме на английски в Народната библиотека и когато беше с ореола на "забранен" и "невъзвращенец"), но всяка епоха преживява криза и намира начини да се справи.
Съвременни автори смятат, че се завръщаме към класическата и дори по-ранна античност.
И аз като българин съм с нагласата да живеем в едно безкрайно "игриво" Просвещение на ценностите (точно защото винаги сме копнели по Просвещението, а то ни е подминало), но може би и то създава криза и се саморазрушава.
Съвременният свят се е отегчил от Просвещението (и това на Тодоров, и от по-малко идеализираното) и всички по света започват да стават "българи" или "балканци" - ирационални, егоистични и вярващи в чудеса хора, готови на жестокости.
[quote#2:"bobop77"]Съвременни т свят се е отегчил от Просвещението (и това на Тодоров, и от по-малко идеализираното) [/quote]
Това е и проблемът. Съвременният човек трудно ще бъде убеден да се върне към ценностите на античността - има един невидим Рубикон, който по силата на неписан обществен договор трудно може да бъде преминат. Идеализъм, алтруизъм, че понякога даже и хуманизъм са понятия, с които не се идентифицираме и не възпитаваме в тях децата си. Тодоров на този етап си дава сметка за всичко това, и именно по тази причина насочва гнева си не към съвременния човек като цяло, а към шепата хора, узурпирали командния пулт в името на собствения си интерес, и говори за избягване на крайностите, всъщност за запазване на статуса - социалната държава, благосъстоянието...
Що се отнася до нас, българите, и несъстоялото се наше Просвещение, глобализацията ни изпревари за пореден път и ни повлече в общия поток. Любопитна съм какво ново би споделил Тодоров по отношение на "нашия" случай в едно пространно интервю специално за Капитал, например. Да, избягва конкретни отговори с аргумента за недостатъчно познаване, но другаде се позовава именно на България.
Да го обърнем към по-несериозната страна и да си позволим да сме марксисти, макар и фалшиво откровени :) (каквито са всъщност всички истински марксисти, нали така?)
В марксическа интерпретация казаното от Тодоров звучи така:
"Всяко производство води до криза на съзнанието." :)
Но нека не за бравяме, че "производството" на ценности в нелегалните печатници на Енциклопедията, любимо "производство" на Тодоров от любимата епоха на Тодоров - Просвещението, по същата логика води до криза на съзнанието.
Справка - всички известни "хуманисти" и професори в БГ, които се оказаха доносници и агенти, вярвайки, че създават "ред в хаоса".
До коментар [#3] от "Мария":
По принцип - вярно. Но тъй като Просвещението позволява да си вземаш наготово идеи как да живееш, в един момент пак се получава ентропия от прекалено много идеи.
Не само родителите имат правото да избират да възпитават децата си по Гьоте или Шилер или по Рибния буквар, но и "децата", поне в университетите могат да избират да живеят в избрана епоха, да живеят "според Монтен", "според Макиавели", да си помогнат в живота с Аристотел или Пруст. Пример:
The Happiness Project: Or, Why I Spent a Year Trying to Sing in the Morning, Clean My Closets, Fight Right, Read Aristotle, and Generally Have More Fun
Този вид четива в България са по-малко познати пак поради причината, че "лелеем" за Просвещение и затова са популярни четивата:
"Макиавели за секретарки в туризма", "Монтен за курсанти" "Българска литература за умствено извратени почитатели на Дерида".
Ако следваме редуването на поколенията още от Дела и дни на Хезиод, може да очакваме поколение, което ще чете напътствия в живота от рода на:
"Как да го начукаме на конкуренцията според Сосюр", "как да увеличим продукцията на реклами според Пирс"...
П.С. Поне на английски смисълът се "произвежда" :), неграмотните преводачи на хуманитаристика от 90-те години също го въведоха и на български, вместо правилното "създава се".
Западът рядко забравя "какво е" по простата причина, че трябва да има идентичност, за да колонизира. Консуматорството е за колонизираните народи да забравят "кои са", за да бъдат подчинени.
Ей на това му викам постмарксизъм. :)
[quote#3:"Мария"]Да, избягва конкретни отговори с аргумента за недостатъчно познаване, но другаде се позовава именно на България. [/quote]
Няма как да не се позовава на България. Балканите са опитното поле на Западните остарели идеи.
Възмутително ми звучи призивът на Саркози "Работете повече, за да спечелите повече", все едно печеленето на пари е върховният стремеж на хората, вместо този да бъдат щастливи. Това е една от причините, поради които съсипваме живота си – отдаваме много по-голямо значение на това, което имаме, отколкото на това, което сме.
Тук търпи скромното ми несъгласие..Първо наистина има детаили защото в България/и не само/ става дума за бедност и оцеляване а не за трупане на богатства..да не говорим за това че има и етноси които се с вроден мързел , лентяйство и нисък стандарт за всичко....и после Саркози едва ли е искал да каже че смята печеленето на пари за върховен стремеж..
Изобщо тия леви интелектуалци - като изляти по калъп..все едно и също..
Като чуя "интелектуалец" и ми става ядно, та чак смешно...Какво значи интелектуалец? А кой не е интелектуалец? Сигурно е чел много този човек, много е писал, много превеждан и много награждаван...Но е част от статуквото...Не вижда друго освен изборите, въпреки че не е проблем да се напазаруват политици....Не вижда друго освен да сме щастливи с това, което имаме, защото това е положението и можем да бъдем щастливи само с това, което имаме, понеже при статуквото това, което имаме е това, което сме...Свободно раздава определения като неонацисти, неолиберали, а за да е модерен, измисля поредния термин - ултралиберали, както изисква статуквото - всеки модерен да има собствено измислен термин... ", които си умират да обясняват колко е неприятен света, но колко по-неприятен би могъл да стане, ако не се опитаме да се примирим със статуквото...
В света е пълно с такива като него, защото статуквото е добра хранителна среда за хуманисти-"интелектуалц
Сигурно е прав....за неговото си статукво в спокойния и уреден Запад...За моето, обаче, не е...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.