Шведски стандарт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шведски стандарт

Пейзажите са 70% небе и 30% сиво

Шведски стандарт

Северната страна е като тихия гост на шумна маса, който се оказва най-интересният събеседник

21536 прочитания

Пейзажите са 70% небе и 30% сиво

© Илиян Ружин


Първата дума, която научих в Швеция е lagom. Тя не значи "здравей" или "обичам те". Означава "умерено" - нито твърде малко, нито твърде много. Нещо като "златната среда" или "средния път", но по скандинавски - без многословия. Такава е и Швеция, деликатна и сдържана, позната най-вече чрез стереотипите за себе си - че всички са традиционно руси, с мания за самоубийство и всички думи, които чужденец може да отличи в речта им, имат сексуален подтекст. Лице в лице обаче Швеция хладно вдигна рамене и за три дни без усилие опроверга очакванията за себе си - като тихия гост на шумна маса, който се оказва най-интересният събеседник от всички, стига да го заговориш.

Пътуването ни започва от предизвикателството на водка Absolut към група български блогъри и наградата, спечелена с няколко обиколки повече изобретателност и ентусиазъм от сайта falshimento.com - уебубежището на радиопредаване за музика, която няма да чуете никъде другаде в радиоефира. Наградата е именно пътуване до фабриката на марката в Åhus, Южна Швеция, и обиколка на Стокхолм. А освен че го спечелиха безапелационно, авторите на "Фалшименто" решиха да споделят пътуването с един от своите фенове. Приятно ми е.

В хотел Rival в Стокхолм улучихме стаята на Ингрид Бергман

За пръв път виждаме Швеция и бреговете й от отсрещен Копенхаген. Докато самолетът се снишава за кацане, под нас в необятното синьо стърчат десетки метални глухарчета - прословутите вятърни турбини във водите на Дания. Прелитаме и над моста "Йоресунд", най-големият в Европа. На пръв поглед човек би се зачудил какво не им е достигнало, че са го зарязали недовършен, спиращ в морското нищо между Швеция и Дания. В действителност мостът свързва двете държави, като започва с автомобилен път над водата и преминава в тунел под повърхността, по който поемаме още от летище Копенхаген.

След час път из идилични безлюдни пейзажи, чинно закопчани с всички възможни предпазни средства на задната седалка по настояване на домакините, пристигаме в Åhus, домът на фабриката Absolut. Още със слизането веднъж и завинаги разрешаваме спора около името на града - произнася се Охюс, с меко и дълго "о", което се излива между зъбите и само по себе си означава "река". В комбинация с "хюс", което значи "къща", вече имате съвсем точна представа за градчето с китни редици къщи край реката. Ако оттук започва първата ви среща с Швеция, много бързо ще се зачудите как може хората да я определят като студена страна в пряк и преносен смисъл. Домакините веднага стопяват леда с усмивка и тънко чувство за хумор - в автомата за напитки в столовата, където се отбиваме за бърз обяд, забелязваме един кран без етикет в контраст с безупречната организация на всичко останало. Мария, нашият гид в дестилерията, посреща въпросителния ми поглед с усмивка. Това може и да е централата на една от най-продаваните и популярни марки водка в света, но шведите са върли почитатели и на бирата. И тъй като обичат и държат на традициите си, винаги пазят и по един анонимен кег, тайно от френските си собственици Pernod Ricard, които нямат бирена марка в портфолиото си. Шведска изобретателност и традиционализъм в най-практичната си форма.

Самият Åhus e приказен, с очарование на вилно градче от френската Ривиера, но при умерените 18C, и почти безлюден. Oсвен възрастните хора вилите от двете страни на брега на реката с прилежащия им кей и яхти изглеждат празни, но местните ни убеждават, че всички са обитаеми - макар че дори за шведския стандарт много малко хора могат да си ги позволят. Обясняват ни, че собствениците са на работа, а ние се чудим за какво са им толкова много яхти, като не ги карат. Въпрос на приоритети и манталитет.

пътни знаци

Ако оставиш света в ръцете на шведите, те ще ти направят упътване за употреба и ще те оставят да се оправяш сам. За три дни попаднахме на най-непредвидимите пътни знаци, очарователни в своята очевадност. Като този за "опасност от приближаващ мотокар" или "ако не спрете преди края на вълнолома, има риск да паднете във водата". Ето откъде идва геният на упътванията на мебелите IKEA - единствените, които не се нуждаят от превод, защото нямат текст. Съвършено опростени и изчистени точно колкото да те объркат. Като шведите. Разбирайки, че сме от България, Мария искрено ми се извинява за поведението на шведските туристи в Слънчев бряг. Казва, че никога не е била, но от приятели е чувала само хубави неща, и се зарича да дойде. Значи човекът, който работи от тъмно до тъмно ( което в Швеция не е трудно, през зимата се мръква в 3 следобед),  за да си позволи да живее във вила край реката, после си взима отпуск и се превръща в турист по родното Черноморие. Все едно току-що сме разбрали къде ходи Пепеляшка преди полунощ.

Made in Sweden

Преди години познат швед ми описа родината си по следния начин: "Най-близкото нещо до религия, която изповядват шведите, е ИКЕА. И Библията излиза всеки месец." Може да замените марката с която и да е друга шведска и пак ще е вярно. Шведите защитават с голяма страст родните си брандове. Микаела, наш гид в Стокхолм, ми казва почти на шега: "Когато пътувам и видя голям знак на някоя шведска марка, си отдъхвам с облекчение, че ако ми домъчнее, винаги мога да отида в магазина и да се почувствам като вкъщи." Oт сглобяеми мебели, през нелегален торент тракер, който се превръща в символ на цяло поколение, до водка, която се произвежда по един и същ начин и само на едно-единствено място за цял свят. Именно усещането, че правят нещата по своя начин, навсякъде е повод за ударни дози национална гордост. Когато местните говорят за шведски продукт, винаги използват думата "изобретение", което правилно отразява стремежа им всяко нововъведение да подобрява живота на хората, които го използват.

Стереотипите продължават да падат един след друг. Тъкмо тук срещаме човек, който описа вечерята си така, все едно разказва приказка. Шведите смесват вкусовете на вид безраборно, все едно разбъркват тесте карти, но накрая винаги държат печелившата комбинация. Сурова риба с билки, месни кюфтенца с боровинково сладко, еленско месо с хайвер и сметана или популярното шведско растение рубарб с ванилов крем и ронливо тесто - не може да си безразличен към шведската кухня - или я ненавиждаш или се влюбваш в нея. Залозите са на второто.

Gimme! Gimme! Gimme!

Вече в Стокхолм климатът загрубява. Тук трябва да имат отделни прогнози за туристи и местни - защото е +8 градуса, усеща се като -8, но таксиметровият шофьор ни посреща с "добре, че тези дни уцелихте хубаво време". Очакват ни в един от най-артистичните хотели в града, Rival, който веднага грабва с крещяща поп атмосфера. И има защо - хотелът става популярен най-вече заради собственика си, Бени Андерсон от ABBA. Разполага със собствен киносалон, стените са декорирани със сцени от шведското кино, а във всяка стая вместо меню за румсервиз те очаква меню от над 300 подбрани филмови заглавия, които можеш да избереш от DVD системата на хотела и да си пуснеш веднага.

Във фоайето, чест домакин на събития, като например премиерата на филма Mamma Mia заедно с всички членове на ABBA - и сега заварваме оживена атмосфера. Оказва се, че в момента се провежда конференция на Skype - още едно шведско изобретение, с което местните особено се гордеят. Докато се опитваме да се доберем до рецепцията, около нас се подават микрофони, насочват се прожектори и най-спокойно разговарят шведски знаменитости. Още една черта, с която не може да не се сблъскаш дори и за толкова кратко време - шведската нормалност и сдържаност. Тук самоизтъкването е признак на ниска култура, никой не счита за необходимо да парадира с нещо - било то с известност, благосъстояние или социален статус.

No country for young men

Последната вечер е резервирана за най-доброто от нощния живот на Стокхолм. Ако винаги сте искали да откриете барман, който ще ви разбере от едно изречение, като например "тежък ден в офиса" или "среща в 9 утре сутрин, с хора, които не са на бар тази вечер", стокхолмските барове са добро място. Тези сценарии обаче рядко се случват на хора под 30-годишна възраст - само един поглед в бара е нужен, за да забележим, че ние сме единствените под тази граница. Млади хора нощем по клубовете в Стокхолм почти няма, защото трудно печелят достатъчно, за да си го позволят - да поддържаш активен нощен живот е скъпо удоволствие, което повечето хора успяват да практикуват едва когато понатрупат опит и кариера. Ще си кажете, че битовият алкохолизъм цъфти в тези условия, и ще сгрешите. Продажбата на алкохол в Швеция се контролира от правителството, осъществява се само в една специализирана верига магазини за продажба на алкохолни напитки, на единни цени за цялата страна и само в ограничено работно време. Спазват се строги правила относно излагането на напитки, според които никоя търговска марка не трябва да има преимуществено позициониране в магазина, дума да не става за реклама. С това са свързани и основните оплаквания на туристи, посетили дестилерията в Åhus - няма магазин, няма мърчандайз. Можеш да научиш технологията на водката, да се запознаеш с хората, които се направили шишето, което ще си купиш, когато се прибереш обратно в страната си, но не могат да ти продадат нито капка.

Това заварихме на таблото в една от стаите за срещи. Впрочем Absolut са подписали споразумение с корейски авиокомпании да сервират само техните продукти на борда си, така че нищо чудно и да реализират тази бутилка.
Фотограф: Илиян Ружин

Особености на шведския национален спорт

Правилата обаче не обхващат баровете и точно към тях е насочена последната програма на домакините ни - Absolut Academy Pro, която събира бармани от цял свят за три дни в познатия Åhus, обучава ги в ценностите и спецификата на производството на марката и после ги оставя да мерят уменията и креативността си зад бара. Всеки участник получава по 4 различни и неизвестни допреди това съставки, с които има задачата да сътвори коктейл на място. Програмата се превръща в битка на умения и авторитети от цял свят, а наградата е престиж и признанието на своите. Собственикът на клуба, в който се провеждат състезанията, решава, че не можем да си тръгнем, без да сме научили химна на Швеция. Всички получаваме шведския текст, има и изпитан начин да го научиш най-бързо - всеки път след като го изпееш, пиеш шот. Когато моля за превод на текста, се оказва, че това не е официалният химн на страната, а популярна пиянска песен. Но когато през 1957 г. шведският отбор по хокей на лед печели световната купа в Москва и идва моментът да изпълни химна, единствената песен, която всички играчи знаели, е тази и изпяват нея вместо химна. Казвам ви аз, че правят нещата по своя начин навсякъде по света.

Вътрешният полет от Ahus до Стокхолм беше на борда на малък самолет Saab
Ahus по това време на годината. Хората, които живеят в тези къщи, в момента са на работа, но лятото почиват на Слънчев бряг
Фотограф: Илиян Ружин
Датският остров Saltholm и мостът Йоресунд на изток от него

Първата дума, която научих в Швеция е lagom. Тя не значи "здравей" или "обичам те". Означава "умерено" - нито твърде малко, нито твърде много. Нещо като "златната среда" или "средния път", но по скандинавски - без многословия. Такава е и Швеция, деликатна и сдържана, позната най-вече чрез стереотипите за себе си - че всички са традиционно руси, с мания за самоубийство и всички думи, които чужденец може да отличи в речта им, имат сексуален подтекст. Лице в лице обаче Швеция хладно вдигна рамене и за три дни без усилие опроверга очакванията за себе си - като тихия гост на шумна маса, който се оказва най-интересният събеседник от всички, стига да го заговориш.

Пътуването ни започва от предизвикателството на водка Absolut към група български блогъри и наградата, спечелена с няколко обиколки повече изобретателност и ентусиазъм от сайта falshimento.com - уебубежището на радиопредаване за музика, която няма да чуете никъде другаде в радиоефира. Наградата е именно пътуване до фабриката на марката в Åhus, Южна Швеция, и обиколка на Стокхолм. А освен че го спечелиха безапелационно, авторите на "Фалшименто" решиха да споделят пътуването с един от своите фенове. Приятно ми е.

В хотел Rival в Стокхолм улучихме стаята на Ингрид Бергман

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

30 коментара
  • 1
    nelva avatar :-|
    nelva

    От години знам само хубави неща за шведите и страната им.Точни,коректни,чисти,стриктни,учтиви.
    Ако загубиш нещо-ще го намериш и на другия ден поставено на страни,за да не пречи ан движението.
    ,,Като у нас , а?,,
    Трябват ни столетия за да постигнем поне малко от това което те имат.

  • 2
    dislfan avatar :-|
    pero_defformero

    Доста добра статия, с доста верни наблюдения относно скандинавския бит и култура. Интересното е как горе-долу същите наблюдения и преживявания могат да се опишат и в отрицателна светлина, например прословутата скандинавска точност (не че я няма, но понякога грешат, осланяйки се прекомерно на нея, без да се поогледат встрани) и непоклатимата им убеденост в превъзходството им във всичко. Все пак са интересно и развито кътче от света, макар и поощетени откъм климат. Едно уточнение -- "рубарб" на български е "ревен", имаме го това растение.

  • 3
    prasunsen avatar :-|
    prasunsen

    Скайп е естонско изобретение, така че не знам как точно шведите се гордеят с него.
    Иначе интересен разказ, рядко се пише нещо за Швеция.

  • 4
    gallnare avatar :-?
    Мария

    Швеция е радост за сетивата и предизвикателство за ума. Там виждаш на всяка крачка колко практичен е този народец (9,5 млн.) и какъв усет към детайлите има...За Швеция наистина е трудно да се говори с малко думи, а за Стокхолм - съвсем.

    Разказът ви е нетрадиционен и интересен. Позволете две допълнения:
    - магазините за алкохол Systembolaget започват доставка на алкохол по домовете - манна небесна особено през студените месеци
    - много разпространен в Швеция е "снус"-ът - тютюнът, който винаги ми се е струвал по-приятен от цигарите. Заради "снус"-а (забранен за продажба в почти целия ЕС), преди няколко дни бе уволнен един еврокомисар...

  • 5
    cinnabar avatar :-|
    cinnabar

    Жесток текст! Браво, Дима :)

  • 6
    kiriakov avatar :-?
    Dan

    Винаги ми е било приятно да прочета стилно написана статия за място което още не съм посетил.

  • 7
    klasnarvik avatar :-?
    klasnarvik

    Много добра статия......

  • 8
    katkat052 avatar :-P
    katkat052

    този разказ е още една причина да се радвам, че вие спечелихте :)

  • 9
    riseandshine avatar :-|
    riseandshine

    До коментар [#3] от "prasunsen": Скайп е създаден от датчанин и швед, само софтуерът е разработен от естонци.

  • 10
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Желана дестинация за имигрантите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Уволниха ме

Уволниха ме

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK