С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Lightest 2013

19 14 фев 2013, 15:28, 30109 прочитания

ЛИК е мъртъв, да живее lik-bta.bg

Нещо се случи с най-старото и авторитетно списание за световна култура у нас

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Имало ли е ситуация, в която не сте успявали да лавирате правилно между забранено и позволено по време на соца?

Нина Венова: "Не си спомням да е имало сериозни наказания в ЛИК, но имаше един смешен технически гаф. Когато започнаха да умират един след друг ръководителите на Съветския съюз, ни нареждаха да слагаме траурни портрети по първите страници на списанието. Веднъж недогледахме и в съдържанието срещу страницата с поредния покойник си стоеше заглавието на предишната статия, вече изместена по-навътре в броя – беше нещо в смисъл на: Куклите се сменят, театърът продължава.

Шефът на БТА бил привикан в ЦК (Централния комитет на комунистическата партия - бел. ред.), но върху редакцията нямаше санкции…"


Деветдесетте години отварят широко "затворените завеси" и РЕП-овете са залети от чуждия печат, булевардните романи и жълтите издания. В тази бързо променяща се среда тиражите на ЛИК намаляват драстично, хартията поскъпва многократно. Българинът жадно и хаотично поглъща всякаква информация отвън, а ЛИК е обявен за излишен от част от новото ръководство на БТА – агенцията вече не е монополист на информацията.
Петя Александрова


"Тогава дойде друга опасност – от удавяне в цялата тази информация, която ни залива отвсякъде", включва се в разговора и Петя Александрова, редактор в ЛИК от прераждането на списанието след 1999 г. "Именно в това е ценността на ЛИК, добавя тя, - че предлага готова селекция, че някой друг с познанията, вкуса и културата си е направил подбор и не те оставя да се луташ в потоци от събития, факти, снимки, имена."

След 1999 г. основната промяна в ЛИК е включването на български автори, коментари на български събития у нас и в чужбина, защото според Петя Александрова, ако искаме да сме хора без комплекси, българското стои наравно с чуждестранното и разделенията са по други линии.

Ако по време на социализма натискът е бил да няма личен, авторски коментар, какъв е натискът на днешното време?
Петя Александрова: "Днес пък изобщо и навсякъде като че ли има прекалено много личен коментар, всеки без значение на неговата компетентност изказва мнението си. Натискът сега не идва само от пазара, а и от новите технологии: промененото отношение към печатните издания не е свързано основно с финансирането им. Вседостъпността до информация чрез интернет изключително промени възприятието на хората – те искат бързо, лесно и кратко усвояване. А се появиха навици за безплатно получаване на културни продукти, което моментално се отразява върху обектите, за които пише в ЛИК."



ЛИК е последното печатно издание на БТА, но, от друга страна, в момента само три-четири информационни агенции в света имат печатни издания. В следващите шест месеца агенцията ще поддържа списанието в електронен вариант – читателите ще имат възможност да го разлистват в браузера или да го даунлодват в PDF формат с активни линкове в интернет.

"Тревогата ни е как ще се финансира такова електронно издание у нас, отбелязва Петя Александрова. От една страна, ние не искаме да падаме под определено ниво и да се поставяме в услуга на пазара, което означава да бъдем финансирани от институция, която иска да заложи на културни стратегии, а не я интересува толкова тираж, масова култура, не поставя приоритетно рекламата и приходите, а имиджа. Тя трябва да е със съзнанието, че марката ЛИК не задвижва икономически механизми, а културни и социални, и да иска да инвестира в културното ограмотяване. Държавните институции често абдикират от подобни ангажименти, а частните лица и организации, които инвестират в такава култура, са много малко – те предпочитат масовата култура."

"Има и друг проблем при преминаването от печатно към електронно издание. В интернет може би ще има по-многобройна публика, казва Нина Венова, но аз все още имам ангажимент към онова поколение, което израсна с нас и няма навика да чете от нета. От друга страна, се надявам и в интернет да култивираме вкус и, ако щете, ценности."

Петя Александрова все пак е оптимист: "Достатъчно е да погледнем към Орлов мост и протестиращите там, за да разберем, че алтернативните групи се увеличават, а това увеличава шанса да имаш собствена среда, ниша, група хора. Нямам нищо против да сме малцинство, даже ще се чувствам комфортно."

Как стои въпросът с авторството, особено в интернет пространството?
Петя Александрова: "Масовото възприемане на информацията в мрежата като безплатна, лесно достъпна и ничия ще доведе до промяна на законите за авторските права. Очевидно е, че колкото повече се затягат рестриктивните мерки, толкова повече те не функционират (случаят с АСТА например). Вече се превъртя поколение с изградени навици от интернет и следователно промяната ще дойде отдолу нагоре."

Как смятате да функционирате в интернет, като изминат шестте месеца помощ от БТА?
Петя Александрова:"Засега ще бъдем безплатни за този, който ни ползва. Въпросът е кой ще иска да плаща да произвеждаме продукта ЛИК? Надяваме се в България да се появи желанието да легитимираш престиж, като инвестираш в култура. А ЛИК е идеално средство за целта."

След 43 години съществуване ЛИК е изправен пред две възможности – да продължи да бъде единственото по рода си културно издание, намерило своите съмишленици и подкрепа, или да предаде духа си под натиска на все по-агресивния PR. Разбира се, може и просто да изчезне, както се случва с толкова издания.

"Ще е жалко да изчезнем. Днес държим последния печатен брой на ЛИК, който един ден вероятно ще придобие колекционерска стойност – усмихва се Нина Венова, а на корицата в ръцете й пише "На среща със стихиите".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

LIGHTEST 2013 LIGHTEST 2013

20 дек 2013, 8558 прочитания

Да си биеш камшика веднага срещу това да остарееш тук 66 Да си биеш камшика веднага срещу това да остарееш тук

Коварен въпрос, който предлага избор между две злини; кошмарен отговор, който идва твърде късно

29 ное 2013, 16653 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Lightest 2013" Затваряне
Времето е тяхно

"Истината е, че в момента съществуват два типа България. Тази на контракултурата, силикона и лесното забогатяване и онази, в която сме ние – една илюзорна действителност, в която се чудим как да се съхраним. Всекидневно с приятелите ми разсъждаваме над това как да интегрираме онази алтернативна България в нашия свят..." Красимир Добрев, участник в проекта

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10