С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Lightest 2014

26 28 фев 2014, 16:08, 38824 прочитания

Do you Like. Bulgaria?

Графичният дизайнер Николай Тонков е рекламен посланик на България в Берлин и по света. На собствени разноски.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Фотограф: Велко Ангелов
Днес сутринта, преди да се захване с текущата си работа на дизайнер, Николай Тонков вероятно е отделил два часа от времето си, за да поработи, също както Димитър Бербатов, Александрина Пендачанска или Григор Димитров, за доброто име на България. С тази разлика, че не получава 270 000 долара от награден фонд на тенис турнир например.
Нашата държава никога и никъде по света не се е представяла с единна концепция и визия
Напротив, 44-годишният Николай влага собствени средства, усилия и време, за да популяризира образа на родната си страна чрез социалната платформа на Like. Bulgaria във facebook. И с друга разлика – че не е много известен. А през 1989 г. заминава за Берлин именно с тази идея – да стане известен. Днес се смее на това. "Представата ни за западния свят оттогава не се припокрива с днешното ми мнение. В глобализацията основният фактор не е да имаш много кинти и да си известен. И в двата строя го има промиването на мозъци. Ако днес гледаш новините всеки ден – филмът е пак същият. Номерът е, ако си малко по-умен, да успяваш да минеш под това, за да си правиш своите неща."

По времето, когато в България няма ток и няма храна по магазините, Николай заминава в Германия, за да учи визуална комуникация и да стане свидетел на падането на Берлинската стена. Той успява да създаде семейство и успешен професионален път. Има жена и 20-годишна дъщеря и работи за своето дизайнерско студио Formschlag, базирано в Берлин и София, което се занимава с графичен дизайн и изграждане на корпоративна идентичност още от самото му създаване през 1997 г. Но преди всичко сутрин, в рамките на два часа, Николай работи по своята голяма идея – Like. Bulgaria. Изчислява, че щом в годината има 365 дни, а в интернет страницата на проекта има вече над 300 визии, това означава, че е публикувал по една нова визия почти всеки ден. Дори лятото, когато е на почивка, намира начин да качва нещо ново в някой от разделите - Watch, View, Meet, Learn, Listen, Invest.



Целта е посетителите на сайта да се запознават с природата, историята, културата и големите личности на България. Николай изглежда сериозен и убеден в начинанието си: "Не е самоцелно, а се планира." Проектът Like. Bulgaria е атрактивен и адекватен на времето си и лесно заблуждава, че е резулат от добре обмислена, концептуализирана и целенасочена кампания на стабилен екип на голяма рекламна агенция. Точно обратното.
"Защо да не видя един билборд на Григор Димитров в момента в Берлин? Би било хубаво държавата да сложи такъв билборд и да обясни кой е той, нали?" Е, ако държавата не иска – тогава аз ще го направя. Можеш да бъдеш сигурен!
Николай нарича Like. Bulgaria "вирален проект в социалните мрежи, който прилича на джаз импровизация". Проект с основна концептуална линия, в който обаче всички надграждащи елементи са импровизирани.

Постепенно във времето с естетическа мярка, чувство за хумор и импровизационен размах Тонков включва най-различна информация за България в т. нар. визии - изображение плюс кратък текст. Например: "200 километра дълга плажна ивица, за да играеш фризби." "Само българските кокошки снасят боядисани яйца." Или: "Франц Фердинанд е инди банда. Научи повече за Фердинанд от България." "The Real Lord Of The Ring" (посветена на Йордан Йовчев), "България е богата на грозде. В неговата ферментирала форма – също." Или "Само една жена на света е скочила на височина 2.09 сантиметра. За всички останали това е олимпийска мечта" (за Стефка Костадинова).

За една година facebook страницата Like. Bulgaria печели над 25 000 харесвания, сайтът like-bulgaria.com е посетен от над 3 милиона души. Проектът обаче започва като на шега. Като опит за отговор с нещо хубаво на нещо нехубаво и по-точно – на цялата негативна вълна от коментари и реакции, след публикуването на новото лого и новия туристически бранд на България миналата години. Тогава Николай решава, че вместо да е поредният иронизатор на спорната бранд идентичност, ще създаде нейна алтернатива. Стартира Like. Bulgaria, като отговор на всичко онова, което българските институции не са съумели да направят за България през годините. "Нашата държава никога и никъде по света не се е представяла с единна концепция и визия.



Резултатът от миналогодишното представяне на туристическото лого на България беше повече от трагичен. Тук не става дума само за похарчените пари. Парите са си пари и все някой ще ги вземе. Тук става дума за безхаберие и за липса на професионализъм. А в България има много млади и талантливи хора, които, ако им беше дадена възможност да участват в подобни конкурси, щяха да представят много добри предложения. В това съм сигурен 100%." Николай си спомня и за друга случка, която го е мотивирала да създаде Like. Bulgaria: "Преди време на неизмитите прозорци на българското посолство в Берлин видях да виси някакъв трансперант с едно от логата на България (нещо като роза в цвят охра).

Гледката беше много грозна. Стоях и го гледах и се попитах така ли ще заинтригуваме чужденците да видят красива България? Това не е професионално. Защо само ние не го правим така, както би трябвало да се направи? Появата на фирми фантоми, на които им се възлагат държавни поръчки и накрая резултатът е абсурден, също не е правилният начин".

Правилният начин според Николай е в това да успеем да съхраним всичко позитивно, добро и неповторимо, което нацията до момента е създала. И да се представи по мащабен и модерен начин пред света. "Само така можем да запазим идентичността си. Само така може да събудим интерес. Това трябва да бъде крайната цел."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Lightest 2014 5 Lightest 2014

Най-четените и препоръчвани статии от Light през годината

30 дек 2014, 8910 прочитания

Запечете на тих огън 24 Запечете на тих огън

Няколко български блогърки представят своите любими зимни рецепти

5 дек 2014, 48146 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Lightest 2014" Затваряне
20 въпроса: Ицо Хазарта

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10