Do you Like. Bulgaria?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Do you Like. Bulgaria?

Do you Like. Bulgaria?

Графичният дизайнер Николай Тонков е рекламен посланик на България в Берлин и по света. На собствени разноски.

39695 прочитания

© Велко Ангелов


Фотограф: Велко Ангелов

Днес сутринта, преди да се захване с текущата си работа на дизайнер, Николай Тонков вероятно е отделил два часа от времето си, за да поработи, също както Димитър Бербатов, Александрина Пендачанска или Григор Димитров, за доброто име на България. С тази разлика, че не получава 270 000 долара от награден фонд на тенис турнир например.

Нашата държава никога и никъде по света не се е представяла с единна концепция и визия

Напротив, 44-годишният Николай влага собствени средства, усилия и време, за да популяризира образа на родната си страна чрез социалната платформа на Like. Bulgaria във facebook. И с друга разлика – че не е много известен. А през 1989 г. заминава за Берлин именно с тази идея – да стане известен. Днес се смее на това. "Представата ни за западния свят оттогава не се припокрива с днешното ми мнение. В глобализацията основният фактор не е да имаш много кинти и да си известен. И в двата строя го има промиването на мозъци. Ако днес гледаш новините всеки ден – филмът е пак същият. Номерът е, ако си малко по-умен, да успяваш да минеш под това, за да си правиш своите неща."

По времето, когато в България няма ток и няма храна по магазините, Николай заминава в Германия, за да учи визуална комуникация и да стане свидетел на падането на Берлинската стена. Той успява да създаде семейство и успешен професионален път. Има жена и 20-годишна дъщеря и работи за своето дизайнерско студио Formschlag, базирано в Берлин и София, което се занимава с графичен дизайн и изграждане на корпоративна идентичност още от самото му създаване през 1997 г. Но преди всичко сутрин, в рамките на два часа, Николай работи по своята голяма идея – Like. Bulgaria. Изчислява, че щом в годината има 365 дни, а в интернет страницата на проекта има вече над 300 визии, това означава, че е публикувал по една нова визия почти всеки ден. Дори лятото, когато е на почивка, намира начин да качва нещо ново в някой от разделите - Watch, View, Meet, Learn, Listen, Invest.

Целта е посетителите на сайта да се запознават с природата, историята, културата и големите личности на България. Николай изглежда сериозен и убеден в начинанието си: "Не е самоцелно, а се планира." Проектът Like. Bulgaria е атрактивен и адекватен на времето си и лесно заблуждава, че е резулат от добре обмислена, концептуализирана и целенасочена кампания на стабилен екип на голяма рекламна агенция. Точно обратното.

"Защо да не видя един билборд на Григор Димитров в момента в Берлин? Би било хубаво държавата да сложи такъв билборд и да обясни кой е той, нали?" Е, ако държавата не иска – тогава аз ще го направя. Можеш да бъдеш сигурен!

Николай нарича Like. Bulgaria "вирален проект в социалните мрежи, който прилича на джаз импровизация". Проект с основна концептуална линия, в който обаче всички надграждащи елементи са импровизирани.

Постепенно във времето с естетическа мярка, чувство за хумор и импровизационен размах Тонков включва най-различна информация за България в т. нар. визии - изображение плюс кратък текст. Например: "200 километра дълга плажна ивица, за да играеш фризби." "Само българските кокошки снасят боядисани яйца." Или: "Франц Фердинанд е инди банда. Научи повече за Фердинанд от България." "The Real Lord Of The Ring" (посветена на Йордан Йовчев), "България е богата на грозде. В неговата ферментирала форма – също." Или "Само една жена на света е скочила на височина 2.09 сантиметра. За всички останали това е олимпийска мечта" (за Стефка Костадинова).

За една година facebook страницата Like. Bulgaria печели над 25 000 харесвания, сайтът like-bulgaria.com е посетен от над 3 милиона души. Проектът обаче започва като на шега. Като опит за отговор с нещо хубаво на нещо нехубаво и по-точно – на цялата негативна вълна от коментари и реакции, след публикуването на новото лого и новия туристически бранд на България миналата години. Тогава Николай решава, че вместо да е поредният иронизатор на спорната бранд идентичност, ще създаде нейна алтернатива. Стартира Like. Bulgaria, като отговор на всичко онова, което българските институции не са съумели да направят за България през годините. "Нашата държава никога и никъде по света не се е представяла с единна концепция и визия.

Резултатът от миналогодишното представяне на туристическото лого на България беше повече от трагичен. Тук не става дума само за похарчените пари. Парите са си пари и все някой ще ги вземе. Тук става дума за безхаберие и за липса на професионализъм. А в България има много млади и талантливи хора, които, ако им беше дадена възможност да участват в подобни конкурси, щяха да представят много добри предложения. В това съм сигурен 100%." Николай си спомня и за друга случка, която го е мотивирала да създаде Like. Bulgaria: "Преди време на неизмитите прозорци на българското посолство в Берлин видях да виси някакъв трансперант с едно от логата на България (нещо като роза в цвят охра).

Гледката беше много грозна. Стоях и го гледах и се попитах така ли ще заинтригуваме чужденците да видят красива България? Това не е професионално. Защо само ние не го правим така, както би трябвало да се направи? Появата на фирми фантоми, на които им се възлагат държавни поръчки и накрая резултатът е абсурден, също не е правилният начин".

Правилният начин според Николай е в това да успеем да съхраним всичко позитивно, добро и неповторимо, което нацията до момента е създала. И да се представи по мащабен и модерен начин пред света. "Само така можем да запазим идентичността си. Само така може да събудим интерес. Това трябва да бъде крайната цел."

А Николай успява да създаде интерес. Между тези 3 милиона посетители са българските общности в Нова Зеландия, Канада, Франция, Япония и навсякъде по света. Получава чудесни отзиви за идеята и от чужденци, които вече са били в България и са се чувствали "превъзходно сред красивата природа и милите и грижовни хора от България". Получавал е обаче и неочаквани реакции. А няколко часа след публикуването на една от визиите с кукери получава съобщение от човек от град Стралджа, който пита: "Кои сте вие и кой ви е разрешил да качвате моята маска без мое разрешение, ще търся отговорност от вас!" Дизайнерът го моли да уточни дали става дума за негова маска или негова снимка и му написва подробен мейл, в който обяснява за проекта и за това, че обикновено снимките се купуват от фотографски банки. Човекът от Стралджа харесва проекта, написва под снимката във facebook, че това е той, и се радва за проекта. "Това е една от малките големи победи."

Николай изтъква като предимства на България, това, че е малка страна, в която има от всичко по малко и че е на кръстопът. Че "човек може да я прекоси за няколко часа и да се наслади на прекрасна природа. Малко са столиците във Европа с планина като Витоша, която предоставя страхотни възможности за отдих и туризъм. А след три часа да си на морето". Разказва, че бившите граждани на ГДР са доста добре запознати със страната ни и споделя техни разкази, че по времето на социализма за тях е било чист лукс да посетят България и по-бедните са стигали само до Балатон. Днес обаче нещата явно са по-различни. България е една от най евтините дестинации при германските тур оператори, но липсва реклама за България там. Според Тонков топлината, хубавият климат и морето са основните причини, за които може би един германец би посетил България. Ключът за него е алтернативен вид туризъм. По-бутиков и целенасочен по интереси, който да запознае туриста с нашата култура. "Може би това ще привлече повече качествени туристи, които биха платили и повече, отколкото гледката с перманентно пяни англичани." Именно такъв е и един от слоганите на кампанията Like. Bulgaria - насочен като че ли именно към тези туристи: "Културен туризъм за културни хора. Преоткрийте ни".

Според Николай България има много таланти, които обаче не са маркетирани по правилния начин, така че да се знае, че са българи. "Ако има такива, те са си го извоювали сами. Държавата не го е направила! Така както един българин е чувал за Гьоте, бих искал един чужденец да знае кой е Вазов". Неговата цел днес е да представи пред света всички велики българи – Кольо Фичето, Ботев, Яворов и т.н. Но и достойните съвременни таланти, с които опитва да се свързва лично и да ги кани в проекта си. А след това, тези личности застават и зад Like. Bulgaria като посланници.

"Защо да не видя един билборд на Григор Димитров в момента в Берлин? Би било хубаво държавата да сложи такъв билборд и да обясни кой е той, нали?" Е, ако държавата не иска – тогава аз ще го направя. Можеш да бъдеш сигурен! Може да ми коства много бачкане, но аз ще видя билборд на България в Берлин"!

В момента Николай разработва и новия раздел на сайта – Mind, чрез който на чужденците ще се представят всички големи умове на България, а и малко познати учени от български произход, които са променили света. Предстои Like. Bulgaria да има нова интернет страница, която ще е с повече функции и приложения. Например ще стане по-интерактивна и обогатена с повече информация. За да финансира проекта си, Николай подготвя и онлайн магазин с голям асортимент от аксесоари и продукти с марката.

Днес мотивацията на Николай Тонков да поддържа всеки ден Like. Bulgaria е успехът и вярата, че проектът има голям потенциал, а постигнатото до тук би могло да спомогне и за по-добро икономическо развитие в туристическия бранш. За целта разчита на фотографи като Симон Варсано и Артин Шахбазян, на съветите на жена си Румяна, и на екипа, с който работи. Разчита на помощта на партньорите си от БГ Радио, Vivacom, PlakatKombinat.com, Програмата.

www.like-bulgaria.com

www.facebook.com/like.bulgaria.now

Фотограф: Велко Ангелов

Днес сутринта, преди да се захване с текущата си работа на дизайнер, Николай Тонков вероятно е отделил два часа от времето си, за да поработи, също както Димитър Бербатов, Александрина Пендачанска или Григор Димитров, за доброто име на България. С тази разлика, че не получава 270 000 долара от награден фонд на тенис турнир например.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    .com avatar :-|
    Flat Mars Society

    Адмирации за г-н Тонков за усилията и времето, които влага в този проект. Когато се работи с любов, желание и визия - нещата се получават и проекта е успешен.


    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    "... И в двата строя го има промиването на мозъци. Ако днес гледаш новините всеки ден – филмът е пак същият. Номерът е, ако си малко по-умен, да успяваш да минеш под това, за да си правиш своите неща." Браво на теб,пич,щом най- после си го узряль !
    Ама не започвай като всички с Ботев и Левски.Моите уважения към тях и др. герои.
    България има с какво съвременно да се похвали. Намери след това и местото на Левски и Ботевь.
    Напр. всички ние , които останахме и храним родителите Ви и децата Ви , лекуваме ги , също сме героите на новото време. В този смисъл, на "корицата" можеш да ксложиш Българското знаме.Знамето на тези, които останахме. Ако ни нямаше нас, не ДПС , а Турция и Цигания щяха да си разпределят Държавата.
    Само няколко примера, защото Вие,дето сте на Запад, се хвалите, че ни храните .Аз съм лекар. Днес един набор стои пред един кабинет и иска да пита нещо , че и не виждал.Питам - къде е синът ти,да ти помага- един е и в Чужбина. Имам пациентка, дъщеря й в Германия , й изпраща помощ по 20 Е . Тя й връща колети . И какво хранят само ......
    Ако ме питаш, да Работиш За България е да Работиш за всички , които са в България. Ела и Работи . Всъщност , на какви собствени разноски си там ,като....

  • 3
    villiger avatar :-|

    Поздравления, Like. Bulgaria за мен е прекрасна инициатива!!! :)

  • 4
    grinda avatar :-?
    grinda

    Watch, View, Meet, Learn, Listen, Invest. Много ясни идеи. Харесват ми!

  • 5
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Вдъхновяващ пример, това е за мен Николай Тонков.

  • 6
    riseandshine avatar :-|
    riseandshine

    Like. A Lot!

  • 7
    olds avatar :-|
    olds

    ахотен проект! Искам да споделя с вас един подобен проект (кадърно) направен по инициатива на oбщина чрез европейско финансиране. Това е сайта: http://www.tryavna-museum.eu
    Според мен можем да го причислим към добрите практики. Стойността на проекта (непотвърдена) е около 45K лв.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
  • 9
    mmiu avatar :-|
    mmiu

    До коментар [#8] от "realismisthename":

    No one cares?

    Впрочем, предвид, че този човек е направил повече за рекламата на държавата ни, отколкото самата ни държава с нашите пари - шапки долу и до там. Когато се научим да избираме правителства, които не крадат всичките средства от данъците ни за безсмислени проекти на техни приближени, когато се научим да ценим кадърните хора тук - тогава можем да критикуваме.

  • 10
    mmiu avatar :-P
    mmiu

    До коментар [#7] от "olds":

    Като за такъв вид проект - сайтът бива.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Lightest 2014

Lightest 2014

От 5 до 9

От 5 до 9

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK