Добри момчета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Добри момчета

Добри момчета

Трима креативни българи с идеи за милиони

40917 прочитания

Мартин Ангелов и неговият halfbike

"Какво ни вдъхнови да направим halfbike? Винаги сме обичали да работим с ръцете си, да майсторим нови неща, да създаваме. Да опипваме почва, която до този момент е все още непозната. А и обожаваме да караме колело", смее се Мартин Ангелов – един от създателите на първото полуколело, което представлява нов вид велосипед и чието каране е комбинация от колоездене и бягане.

Той не се притеснява да разкаже как вечното задръстване и многото коли по улиците на София (а и не само) са били част от мотивите той и партньорът му в проекта Михаил Кленов (29 г.) да разработят интересното превозно средство и да се опитат да го реализират.

През последните няколко седмици halfbike бързо набра популярност като ново, по-забавно средство за придвижване в града от ново поколение. "Изобретението" тежи около 8 кг (доста по-малко от стандартните колела, които обикновено тежат около 12 кг). Сред предимствата му са неговият малък размер, който позволява и лесното му пренасяне в градския транспорт, както и прибирането му в по-голям скрин или килер. Управлява се само с движенията на тялото.

Мартин (30 г.) разработва първата концепция за него още през 2010 г., когато участва в конкурс. Две години по-късно започва с прототипите, като първите са направени от части на стари балканчета. До реален резултат се стига миналата година, когато изобретателят участва в изложението Sofia Design Week с първия представителен прототип на полуколелото. След като идеята се харесва, Мартин започва работа по финалния модел, който днес е с алуминиева рамка и спирачка. 

"След като бяхме работили с Михаил по проекта "Колелиния", решихме да проверим колко хляб има в halfbike и заедно започнахме дълга подготовка по кампанията в Kickstarter", разказа той. Двамата се познават още от годините, в които учат архитектура във ВИАС. Среща ги общият интерес към майсторенето на нови неща, а и любовта към изчистения, функционален дизайн. Самият Мартин работи две години в архитектурното студио Funkt.

Двамата са запалени велосипедисти - вярват, че колелата трябва и у нас да се превърнат в предпочитания начин за придвижване. "Карането на колело е до навик и е начин на живот. Трябва да караш редовно и в един момент ще ти стане естествено, няма да искаш да слезеш. В България обаче ситуацията е малко объркана – хората очакват някаква феноменална инфраструктура, за да се амбицират да карат колело. В скандинавските страни децата ги учат от малки да карат велосипеди, а тук все гледаме да не им стане нещо, да не им падне косъм от главата...", категоричен е Мартин.

Михаил също споделя виждането му: "По този начин децата се дистанцират от този толкова естествен начин да придвижване. Голям проблем е, че съзнанието им допълнително се изкривява – често им се създава усещане, че колата ти дава статут в обществото. Завършваш гимназия, трябва да вземеш книжка, а после да си купиш кола – по този начин се вкарваш изкуствено в рамка. Ние искаме да променим това. Автомобилната индустрия монополизира придвижването и изолира всичките му останали форми."

Сега Мартин и Михаил са поели предизвикателството да намерят неотъпкани пътеки у нас, с които "да покажат на другите хора, че има и различен начин". Например че пътуването може да бъде много по-забавно и по-ефективно. "Аз съм такъв човек, че ако тръгна да се занимавам с нещо, което е утвърдено и предвидимо, се отекчавам. Не чувствам, че използвам целия си потенциал", категоричен е Мартин. През ноември двамата ще представят полуколелото във формата TEDx в Хронинген, който се оказа градът с най-добра изградена вело инфраструктура не само в Холандия, но и в Европа. "Не е известен като Амстердам, но културата за каране на колело там е невероятна. Много се впечатлихме", споделя Мартин.

Засега концепцията за halfbike го извежда на пазара в други страни - места с добре изградена инфраструктура, където пълният потенциал на колелото би се разгърнал: "Тогава и удоволствието ще е пълно. У нас карането на колело си е предизвикателство и лесно може да се излезе от границите на комфорта", смята Михаил.

Мартин и Михаил се надяват кампанията в Kickstarter да им донесе нужните средства, за да успеят да започнат масово производство на полуколела. До този момент тя върви успешно, като почти половината от средствата по нея са събрани. "Вече над 40 халфбайка са поръчани на pre-order. Ако кампанията, която все още тече, завърши с очаквания резултат, скоро ще започнем и по-масово производство’, уверен е Мартин. Целта на проекта в Kickstarter е да бъдат набрани 80 хил. долара за цялостната реализация.

Halfbike първоначално е на цена 900 долара (приблизително 1278 лв.).

Поръчка може да бъде направена от сайта на проекта: http://halfbikes.com.

Повече за колелото може да видите във Facebook страницата Kolelinia (www.facebook.com/kolelinia) и на http://kolelinia.com.

Симеон Георгиев и проектите за Highsnobiety

Когато в началото на февруари в интернет се появиха снимки на LEGO човечета, екипирани с горнища на Supreme, BOY и HBA и в много форуми се гадаеше дали това е нова серия на LEGO в сътрудничество с модни марки, никой не предполагаше, че зад проекта стои българин. За броени часове визуализациите на 25-годишния Симеон Георгиев се появиха в едни от най-четените сайтове за дизайн, мода и лайфстайл, лансирани първо от Highsnobiety.com и Hypebeast.com, а впоследствие буквално наводниха всички нишови онлайн издания. Скоро след това някои от големите дизайн портали представиха друг негов проект, този път за Nike – роботизирани фигури, обути в един от последните модели на известната марка Nike Roshe Run.

Всъщност Симеон Георгиев е млад, изпълнен с енергия и ентусиазъм човек, който обича да се занимава с анимация и триизмерни визуализации. Движи го жаждата за развитие, която по неговите думи може да го заведе "навсякъде и където си пожелае, стига да има интерес и да си струва". Oткрива, че иска да се занимава с визуализации и дизайн, когато е в 12 клас. В този период пред него стои въпросът накъде да поеме с живота си и какво да прави, за да се чувства щастлив и истински удовлетворен. "Колебаех се между разни неща", разказва той. "В крайна сметка прецених, че може би имам някакъв потенциал в тази насока. Спрях се на Нов български университет, защото там имаше такава специалност." 

И така днес, след като завършва компютърна графика и анимация в НБУ, работи по изграждането и попълването на портфолиото си, като създава триизмерни визуализации на любими свои продукти. В момента живее във Враца, но планира скоро да се върне за по-дълъг период в София, където прекарва няколко години по време на следването си. Докато е студент в столицата, работи за кратко в Киноцентър "Бояна", а после за известно време като артист на свободна практика, отново по специалността си. Вдъхновява се главно от предмети с интересен дизайн, от уличното облекло, както и от последните решения в модата. Черпи идеите си и от различни блогове, които следи, а и от "новата вълна в рап културата".

Почти без да се замисли, Симеон ми обяснява, че е избрал да остане и да се развива в България по няколко причини: "Първо, по онова време местата в чужбина, в които можех да уча, бяха с по-труден достъп. 

Втората причина беше, че няма особен смисъл да се учи тази специалност навън. Университетът ти дава адекватна среда за развитие. И все пак е погрешно човек да разчита единствено на познанията, получени наготово от академичната среда.

По-важен е стимулът за усъвършенстване и търсене на знания и умения по нестандартен начин. Има значение в кой университет си учил, но ако полагаш нужните усилия. Наваксването спрямо европейски топ университети е напълно възможно. Резултатът би бил един същ, ако учиш в университет в България и в "Харвард", стига да отделяш време сам да търсиш и да се учиш", категоричен е той.

Историята с LEGO фигурките сe развива бързо и лесно, почти като на магия. Симеон забелязва, че сайтът Highsnobiety публикува работата на много млади дизайнери и решава да им изпрати на шега проекта си. "Фигурките бяха част от моето портфолио, те ги публикуваха и набраха популярност. Малко след това един от редакторите на страницата ме потърси, за да ми предложи да разработваме в бъдеще още проекти заедно", разказва той. 

Така идва и серията Nike Robotics. Успехът и набраната инерция след множеството публикации отварят врати на Симеон за сътрудничество в други медии, където ще виждаме негови неща в бъдеще. "Най-важното е, че всичко засега остава мое лично удовлетворение. Честно казано, не знам докъде ще ме доведе. Ако на човек му е писано, всичко ще му се случи", споделя авторът.

Според него в страната ни има бъдеще за развитие на младите талантливи хора. Самият той е отворен да работи по различни проекти у нас. "В България до някаква степен съществува и доза "изкривяване". Това, което наблюдавам напоследък по отношение на телевизия и видеоклипове е, че някакви хора следят някакви тенденции, но ги предават по друг начин, който ги изкривява. Резултатът съответно е много различен от първоначалния замисъл. Това не значи, че човек не трябва да пробва, да се развие тук."

Димо Трифонов и приложенията 3nder и Nonoise

Димо Трифонов е един от младите българи (23 г.), които са избрали да се развиват извън границите на страната ни. Географските ширини и влажното, дъждовно време на Обединеното кралство, го привличат и преди три години той избира да живее в Лондон, където започва работа по покана на компанията Man vs Machine, студио, занимаващо се с главно с motion design. Така Димо се фокусира върху ребрандинга на големи медии като FOX Network, Channel 4, Science channel, част е от кампании за Nike, Microsoft и др.

В момента е част от една от най-големите компании за брандинг – DesignStudio, където работи за Nokia и Microsoft и други големи клиенти. За осем месеца в Design Studio той успява да направи и няколко продуктови филма за Nokia.

Докато удобно се е настанил в креслото на дизайнер, Димо започва да разработва и мобилни приложения. Едно от тях – 3nder, апликация за намиране на парнтьори за правене на тройки (да, говорим за сексуални контакти), стана особено популярно. "С времето почнах да забелязвам, че градът е просто една структура от проблеми, които търсят своето решение, и осъзнах, че голяма част от тях могат да се отключат с мобилни приложения. Реших, че е време да създам мой продукт и моя марка, която се бори за решаването на проблеми в обществото ни", разказва Димо.

Идеята за 3nder идва внезапно."Хрумна ми, след като с приятелката ми обсъжахме защо никой не говори за тройки и темата е табу. Последва и кратко ровене в appstore (онлайн магазина за мобилни приложения на Apple), където видях, че няма нищо в тази ниша и реших да се захвана. Целта ми беше ясна – мобилно приложене, което трябва да е строго насочено към намирането на хора за правене на тройки, но в същото време да излъчва елегантност и една доза футуризъм. За един месец успяхме да привлечем 37 хил. души, които си изтеглиха апликацията и се регистрираха. Половината са двойки, с различна сексуална ориентация - хомосексуалисти и бисексуални. Не очаквах такъв голям интерес." 

Тези дни обаче Димо се е захванал и с разработването на друго интересно, изцяло ново приложение – Nonoise. То има за цел да събира и предоставя информация за това какви дози шум има на различните места и как те увреждат здравето. "Благодарение на събраната информация можем да изградим карта на различните градове с обозначени шумни и тихи места, където хората да могат да отпочинат. Шумната среда, в която живеем, нанася сериозни вреди на здравето ни и за момента няма нито един продукт, който да е сериозно таргетиран към потребителите", уверен е той.

Подходът му с този проект е напълно различен от 3nder. Изгражда страницата на Nonoise само за два дни с цел да разбере дали има вълнуващи се от проблема с интензивния градски шум хора. Този път не търси външно финансиране, a търси доброволци, които да се включат в разработването на проекта. Кога ще започне да функционира, зависи именно от тях.

Идеята е Nonoise да бъде не само мобилно приложение. Той ще включва в себе си и носенето на гривна, която прилича на часовник - тя ще помага за измерването на шума на дадените места и дозата вреда за сетивата на човек. "В този смисъл ще има нужда от голям екип дизайнери, програмисти, хора, които да го допълнят и на идейно ниво", допълва създателят му.

Въпреки че планира в бъдеще да се фокусира върху 3nder, Димо далеч не е такъв оптимист за бъдещето на мобилните приложения: "Смятам, че това е вълна, която след две до три години ще отшуми. Приложенията са доста примитивен начин за решаване на проблем, изискват много игра с тях и внимание. Мисля, че телефонът ще се превърне в персонален асистент, така че няма да имаме нужда да отваряме и затваряме приложения и да въвеждаме ръчно информация. Google Now е прост пример за какво следва", смята Димо.

Приложението 3nder e на www.3nderapp.com

Повече за новата апликация Nonoise на страницата й в Facebook и на www.getnonoise.com


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    nixonanim avatar :-P
    Nixonanim

    Супер! Давай Марто и ко! :)

  • 2
    ddj29393868 avatar :-|
    ddj29393868

    Успеех момчета!

  • 3
    jujo_si avatar :-|
    jujo_si

    Пожелавам им успях но продукта им е пълна глупост на безумна цена

  • 4
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#3] от "jujo_si":
    Е ти пък, не така директно, де! :) И аз им стискам палци. Винаги следя с усмивка и снизхождение, когато някой се опита да преоткрие колелото. Обикновено се стига до извода, че най-добрата схема си е... ами съществуващата.

  • 5
    aheloi avatar :-|
    Храбър

    Абе като няма седалка (а защо не и легалка), не ми го хвалете.

  • 6
    aheloi avatar :-|
    Храбър

    [quote#4:"80286"]Обикновено се стига до извода, че най-добрата схема си е... ами съществуващата.[/quote]
    На тази логика се крепи и отговора на Айнщайн, когато го попитали как е стигнал до основната идея в теорията за относителността:

    "Всички добри физици познават отлично законите на физиката и ги прилагат успешно в идеите и теориите си. Накрая идва един лаик, който не познава законите и именно той прави голямото откритие..."

  • 7
    aytep avatar :-P
    aytep

    Палци горе - успех! Значи все пак има надежда!!!

  • 8
    no_sense avatar :-P
    no_sense

    Браво!

  • 9
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Светът е за смелите и инициативните.Успех,момчета!

  • 10
    dalaver3 avatar :-?
    dalaver3

    Бая сте се изсилили 900 $ (деветстотин долара) !!!, за 3 колела 2 железа и верига ??!!.
    Изобретатели, изобретатели ама айде слезте на земята и започнете да въврвите (карате колело) по нея !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Lightest 2014

Lightest 2014

Урок по норвежки

Урок по норвежки

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK