С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Lightest 2014

24 4 апр 2014, 15:00, 39309 прочитания

Добри момчета

Трима креативни българи с идеи за милиони

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Мартин Ангелов и неговият halfbike

"Какво ни вдъхнови да направим halfbike? Винаги сме обичали да работим с ръцете си, да майсторим нови неща, да създаваме. Да опипваме почва, която до този момент е все още непозната. А и обожаваме да караме колело", смее се Мартин Ангелов – един от създателите на първото полуколело, което представлява нов вид велосипед и чието каране е комбинация от колоездене и бягане.

Той не се притеснява да разкаже как вечното задръстване и многото коли по улиците на София (а и не само) са били част от мотивите той и партньорът му в проекта Михаил Кленов (29 г.) да разработят интересното превозно средство и да се опитат да го реализират.


През последните няколко седмици halfbike бързо набра популярност като ново, по-забавно средство за придвижване в града от ново поколение. "Изобретението" тежи около 8 кг (доста по-малко от стандартните колела, които обикновено тежат около 12 кг). Сред предимствата му са неговият малък размер, който позволява и лесното му пренасяне в градския транспорт, както и прибирането му в по-голям скрин или килер. Управлява се само с движенията на тялото.


Мартин (30 г.) разработва първата концепция за него още през 2010 г., когато участва в конкурс. Две години по-късно започва с прототипите, като първите са направени от части на стари балканчета. До реален резултат се стига миналата година, когато изобретателят участва в изложението Sofia Design Week с първия представителен прототип на полуколелото. След като идеята се харесва, Мартин започва работа по финалния модел, който днес е с алуминиева рамка и спирачка. 

"След като бяхме работили с Михаил по проекта "Колелиния", решихме да проверим колко хляб има в halfbike и заедно започнахме дълга подготовка по кампанията в Kickstarter", разказа той. Двамата се познават още от годините, в които учат архитектура във ВИАС. Среща ги общият интерес към майсторенето на нови неща, а и любовта към изчистения, функционален дизайн. Самият Мартин работи две години в архитектурното студио Funkt.

Двамата са запалени велосипедисти - вярват, че колелата трябва и у нас да се превърнат в предпочитания начин за придвижване. "Карането на колело е до навик и е начин на живот. Трябва да караш редовно и в един момент ще ти стане естествено, няма да искаш да слезеш. В България обаче ситуацията е малко объркана – хората очакват някаква феноменална инфраструктура, за да се амбицират да карат колело. В скандинавските страни децата ги учат от малки да карат велосипеди, а тук все гледаме да не им стане нещо, да не им падне косъм от главата...", категоричен е Мартин.



Добри момчета


Михаил също споделя виждането му: "По този начин децата се дистанцират от този толкова естествен начин да придвижване. Голям проблем е, че съзнанието им допълнително се изкривява – често им се създава усещане, че колата ти дава статут в обществото. Завършваш гимназия, трябва да вземеш книжка, а после да си купиш кола – по този начин се вкарваш изкуствено в рамка. Ние искаме да променим това. Автомобилната индустрия монополизира придвижването и изолира всичките му останали форми."

Сега Мартин и Михаил са поели предизвикателството да намерят неотъпкани пътеки у нас, с които "да покажат на другите хора, че има и различен начин". Например че пътуването може да бъде много по-забавно и по-ефективно. "Аз съм такъв човек, че ако тръгна да се занимавам с нещо, което е утвърдено и предвидимо, се отекчавам. Не чувствам, че използвам целия си потенциал", категоричен е Мартин. През ноември двамата ще представят полуколелото във формата TEDx в Хронинген, който се оказа градът с най-добра изградена вело инфраструктура не само в Холандия, но и в Европа. "Не е известен като Амстердам, но културата за каране на колело там е невероятна. Много се впечатлихме", споделя Мартин.

Добри момчета


Засега концепцията за halfbike го извежда на пазара в други страни - места с добре изградена инфраструктура, където пълният потенциал на колелото би се разгърнал: "Тогава и удоволствието ще е пълно. У нас карането на колело си е предизвикателство и лесно може да се излезе от границите на комфорта", смята Михаил.

Мартин и Михаил се надяват кампанията в Kickstarter да им донесе нужните средства, за да успеят да започнат масово производство на полуколела. До този момент тя върви успешно, като почти половината от средствата по нея са събрани. "Вече над 40 халфбайка са поръчани на pre-order. Ако кампанията, която все още тече, завърши с очаквания резултат, скоро ще започнем и по-масово производство’, уверен е Мартин. Целта на проекта в Kickstarter е да бъдат набрани 80 хил. долара за цялостната реализация.

Halfbike първоначално е на цена 900 долара (приблизително 1278 лв.).
Поръчка може да бъде направена от сайта на проекта: http://halfbikes.com.

Повече за колелото може да видите във Facebook страницата Kolelinia (www.facebook.com/kolelinia) и на http://kolelinia.com.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Lightest 2014 5 Lightest 2014

Най-четените и препоръчвани статии от Light през годината

30 дек 2014, 8628 прочитания

Запечете на тих огън 24 Запечете на тих огън

Няколко български блогърки представят своите любими зимни рецепти

5 дек 2014, 45769 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Lightest 2014" Затваряне
Образцов дом

В апАРТаментите на петима души с отношение към стила и модата

Българският автопазар 2018: Повече дизел и нови коли

Старите автомобили над 20 години продължават да преобладават в българския автопарк, въпреки нарастването на продажбите на нови автомобили

Тихият монопол в София продължава

Три различни поръчки, финансирани с пари от ЕС, за над 1200 информационни табла по софийските спирки са дадени на свързани фирми

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Чуждите инвестиции скочиха временно заради банкова сделка, Карина Караиванова напуска КФН

Емисия

DAILY @7AM // 20.02.2019 Прочетете