С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Места

4 8 яну 2010, 11:26, 10207 прочитания

Осмото чудо на света

Магистралата Каракорум е фантастичен воаяж в дебрите на Азия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Инфографика

Инфографика

Инфографика

Инфографика

Осмото чудо на света е сурово приключение, което завинаги ще промени представата ви за наземно пътуване: хиляди завои, десетки тунели, стотици полутунели, безброй висящи мостове, зловещи канари и бездънни кратери са естествен декор на този неповторим път през азиатските планини. Макар че я наричат магистрала, ширината на платното е не повече от седем метра и според европейските стандарти този път би се отнeсъл към второстепенните артерии. Специално този път обаче не само че не е второстепенен, ами е единствената пътна връзка между Китай и Пакистан.

Трасето не е избрано от съвременните инженери. Хилядолетия наред Пътят на коприната е свързвал Кашгар с Пакистан, като е следвал най-логичния и проходим път през най-високите планини на планетата. Пътувайки, можете да видите снежни гиганти като Нанга Парбат (8125 м), Ракапоши (7788 м), Диран (7266 м). Недалеч от сливането на реките Индус и Гилгит се намира и така наречената Тройна точка - мястото, където се докосват трите най-високи планински системи в света: Хиндукуш, Каракорум и Хималаите.

Строителството на съвременния път започва през 1959. Двете правителства си стискат ръцете и започват градежа с голям ентусиазъм. Строи се почти без машини, с непрекъснати взривове и ръчен труд на повече от 30 000 работници, войници и офицери от инженерните батальони на армията. Асфалтът се смесва и бърка на място. Застила се ръчно, тъпче се с мини валяци. Единствените машини са камионите, които докарват желязо, чакъл и други материали. Срутванията на гигантски скални маси и лавините от кал са всекидневие. В кошмарните условия за труд и поради строителни инциденти загиват стотици строители. Имената им са изписани с дребен шрифт на десетките паметници, които са построени на много места покрай магистралата. Според една от по-черногледите статистики всеки километър построен път е коствал по един човешки живот.

Общата дължина на пътя е 1280 км. Най-високата точка е проходът Кунджераб на границата между Китай и Пакистан – 4693 м. Проходът е отворен за преминаване от 1 май до 30  ноември, но тежките зими и големите снежни преспи често скъсяват този период.

Официалното откриване на пътя става през 1978 г. Построяването му практически отваря вратите на търговията и свободното придвижване на хората, които живеят в изолираните северни райони на Пакистан, като ги свързва с Китай. Не случайно китайците наричат магистралата "Големият път на приятелството".



Покрай пътя живеят различни племенни групи - уйгури, таджики, киргизи, хунзи, балти. Магистралата Каракорум за тях е единствената артерия за икономическо развитие и пътуване. Пътят за пръв път позволява и достъпа на туристи до това екзотично и безценно, но крайно забутано място.

Илюстрация

Инфографика

Инфографика


Пътуването става с малки автобусчета, камиони или джипове. Всички са пълни до краен предел - хора, стока, добитък, материали. Пътуването е бавно и мъчително. Разстоянието между две точки се измерва в часове, а не в километри. Средната скорост е по-малко от 40 км/ч, а кормуването е слалом между паднали канари, кратери и блокирани участъци. Най-чести са висящите мостове, по които преминава само по едно возило. Камионите обикновено са надстроени с дървени конструкции, но това нарушава стабилността им и те често се обръщат по завоите. Пътна помощ няма, всичко се разглобява на място, връща се на колела и пак се сглобява.

Магистралата е стратегическа артерия и изисква всекидневна поддръжка. Местните жители работят непрекъснато, за да разчистват срутванията и пропаданията. На всеки петдесетина километра има военен пост с бариери и заграждения. Записват се всички данни на хората и превозните средства, които преминават в двете посоки. Целта е повишаване на сигурността и контрола върху превозваните стоки. Джип с въоръжени войници и офицер съпровожда автобусите с туристи в участъците, където се предполага, че се срещат екстремисти. И това не се прави проформа. Под прикритието на нощта наистина може да стане отвличане на камион със стока или на туристи за откуп.

На път за Скарду, столицата на Балтистан, вече пет пъти съм преминавал по каракорумската магистрала. И всеки път се удивлявам как този път въобще продължава да функционира. Той никога няма да стане безопасен, дори по нашите стандарти. Условията в планините са брутално сурови и природата си взима своето. Завоите, дори и над големи пропасти, са напълно необезопасени. Всяка секунда невнимание или опасно разминаване може да завърши със смъртоносен полет отвисоко. Местните шофьори са опитни, но много от тях карат по повече от денонощие без сън. Клаксонът е почти толкова важен, колкото педалите и воланът. Всички камиони и големите автобуси се движат с помощник-шофьор, който служи за навигация по време на сложни разминавания в тесни участъци, бутане на паднали камъни, разправия с други шофьори, купуване на закуски и вода и какво ли още не.

През 2007 китайците решават да разширят пакистанския участък от магистралата и командироват инженери, тежка строителна техника и технически надзиратели. Работата върви бавно и тежко, но именно с подобна упоритост и настойчивост е построена и Великата китайска стена, нали така. Целта на милионната инвестиция е подобряване на условията за преминаване на по-големи камиони с китайска продукция, т.е. стимулиране на износа. От това печелят и двете страни, но преди всичко местните жители, за които години наред снабдяването с елементарни битови стоки и храни е бил сериозен проблем.

Преминаването по Каракорумската магистрала е едно от най-вълнуващите преживявания, които може да предложи съвременният свят. Цветните картини, ярките контрасти, суровата природа и смайващите гледки превръщат този път в незабравима туристическа дестинация от приключенски тип. Пътуването може да отнеме дни, дори седмици. Зависи какво търсите. Но е сигурно, че всеки ще намери нещо за себе си.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Арт пространство: място 167 Арт пространство: място 167

Едно от най-новите пространства за изкуство в София се помещава в къща, построена от неизвестен архитект през 1897 г.

12 юли 2018, 25645 прочитания

Ново място: Avojoy 3 Ново място: Avojoy

Целта на създателите: да предложат всичко, което би могло да се направи с авокадо

29 юни 2018, 40030 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Места" Затваряне
В Брюж

Шоколадова приказка, която полепва по небцето, но се преглъща добре с бира. И цинизмът й отива...

Хапка вкусно и полезно

Константин и Сана Драгови произвеждат сурови десети, като предлагат здравословна алтернатива на познати вкусове

Суша, потоп и още от същото

Как земеделието да се адаптира към климатичните промени

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

Рапсодия в зелено

"Неотъпкана пътека" е първият по рода си фестивал в България

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 28

Капитал

Брой 28 // 14.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: ЕС и Япония ще търгуват без мита от догодина, кабинетът задвижва кандидатурата за банковия съюз

Емисия

DAILY @7PM // 17.07.2018 Прочетете