Като във Виена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Като във Виена

Като във Виена

С Toyota Urban Cruiser на градски круиз в Русе

4055 прочитания

© Александър Бойчев


Пътят до Русе е някакви си 300 км и моите спътници се подготвят за предстоящите два часа и нещо, през които ще гледаме красивата Северна България. "Сега какво ще напишеш, Бойчев? Ще мърка ли тойотата в ръцете ти? Небрежно ли ще изминаваш километрите?" Хиля се и аз, и те се смеят. Но само след стотина километра бащата на двама синове, моят приятел Васил, някак си между другото ще ме разпитва за повече подробности за Urban Cruiser. Жена му Калина ще махне с ръка, защото смята багажника за малък и едва ли ще събере детските колички, но и двамата попипват пластмасите в интериора, почукват с кокалчетата на пръстите си като горублянски експерти и сравняват тойотата с техния автопарк от бяла хонда и тъмносин авенсис. Одобряват пространството на втория ред (където седи високият Васил, заради неспокойния стомах на Калина), кефят се на динамиката на Urban Cruiser в завоите (където стабилността му е страхотна) и вероятно разсъждават за следващия етап от живота си, когато децата им ще са малко по-големи и липсата на детски колички в багажника няма да е такъв проблем пред семейните излети и пътешествия. Или делника в големия град, където по-високото купе на Urban Cruiser ще им даде предимството на по-лесното паркиране.

Urban Cruiser е със задвижване 4х4, шпердиференциал и 1.4-литров турбодизелов мотор с мощност от 105 конски сили. Научаваме се да ценим всяко от тези негови технически предимства по време на нашето пътуване в зимно белия ландшафт между Луковит и Бяла.

Пътуването в Северна България в посока Русе се отличава с неподправения чар на равната земя. Пътят се е опънал пред нас като макарон, а ние не можем да разберем логиката в поставянето на камери в тази част на България. Тоест камери в тази част няма, ако не се брои видеоокото край Бяла. А то впрочем е тотално безсмислено заради отличното бездействие на регионалното звено на държавната агенция "Пътна инфраструктура", заради което пътят между Бяла и Русе е осеян с неравности, дупки и истински ями, така щото ограничението от 60 км/ч е физически невъзможно да бъде нарушено. Вече сме сигурни, че не искаме магистрали в България. Само искаме всички други пътища да са здрави, моля.

Уличната мрежа в Русе също не е в добро състояние, но на фона на републиканските кратери се чувстваме като във Виена. За последното впрочем помага и архитектурният стил на стария Русе. Преди малко повече от 100 години този дунавски град е бил най-важният икономически и социален център в младата българска държава, а преди това - основен икономически хъб в северните части на Османската империя. Икономическото благоденствие от онзи период е лесно забележимо в централните части на Русе, където феновете на Париж или Виена изпадат в екстаз и пълнят погледите си с красиви сгради в стил сецесион. Е, някои от старите сгради са в откровен стадий на разруха, но виждаме и много примери за страхотна реставрация с внимание към детайла и автентичността.

Такъв пример е и хотелът City Art Hotel, който се намира в центъра на града, в непосредствена близост до пощата. Както четем в рекламната брошура: "Сградата е известна като къща и работилница на Жак Лазар – голям производител и търговец на шапки. Построена е през 1896 година по проект на арх. Удо Рибау, творчеството на който се характеризира с демонстрирането на тухлата като строителен и декориращ материал, както и с подчертаната употреба на елементи от ковано и лято желязо. Сградата е била предназначена за фабрика за шапки, с магазин за шапки, чадъри и други аксесоари, жилища за наетите работници и собственика."

За да намерим хотела впрочем, се сблъскваме с една особеност на русенския гражданин, помолен да упъти гостите на града. Попитахме възрастна госпожа. Попитахме двама шофьори на такси. Попитахме по телефона и рецепционистката на хотела. Всички тези хора или са били роднини, или просто в Русе е прието да се отговаря по един и същ начин: "О, много е сложно, не мога да ви обясня как да стигнете." Изречения като "Продължавате направо 200 метра, после стигате голяма сграда, на която пише еди-какво си, и там завивате наляво/надясно" не присъстваха в техния речник. За да е още по-весело, от бензиностанциите можете да си купите градска карта на Варна, но не и на Русе. Наистина - кой ли би искал да се ориентира в този очарователен град на брега на Дунава?

Липсата на туристическа информация е правило, а не изключение в Русе. А това е тъпо. Защото това е един от най-красивите български градове, със страхотна атмосфера, исторически контекст и уют. Да, уют. Русе е истински град. Което ни харесва много, особено докато шофираме бавно по тесните улички и по-бързо по широките булеварди. И всъщност изобщо не е толкова сложно да се ориентирате в него.

Фотограф: Александър Бойчев
Фотограф: Александър Бойчев
Фотограф: Александър Бойчев

Пътят до Русе е някакви си 300 км и моите спътници се подготвят за предстоящите два часа и нещо, през които ще гледаме красивата Северна България. "Сега какво ще напишеш, Бойчев? Ще мърка ли тойотата в ръцете ти? Небрежно ли ще изминаваш километрите?" Хиля се и аз, и те се смеят. Но само след стотина километра бащата на двама синове, моят приятел Васил, някак си между другото ще ме разпитва за повече подробности за Urban Cruiser. Жена му Калина ще махне с ръка, защото смята багажника за малък и едва ли ще събере детските колички, но и двамата попипват пластмасите в интериора, почукват с кокалчетата на пръстите си като горублянски експерти и сравняват тойотата с техния автопарк от бяла хонда и тъмносин авенсис. Одобряват пространството на втория ред (където седи високият Васил, заради неспокойния стомах на Калина), кефят се на динамиката на Urban Cruiser в завоите (където стабилността му е страхотна) и вероятно разсъждават за следващия етап от живота си, когато децата им ще са малко по-големи и липсата на детски колички в багажника няма да е такъв проблем пред семейните излети и пътешествия. Или делника в големия град, където по-високото купе на Urban Cruiser ще им даде предимството на по-лесното паркиране.

Urban Cruiser е със задвижване 4х4, шпердиференциал и 1.4-литров турбодизелов мотор с мощност от 105 конски сили. Научаваме се да ценим всяко от тези негови технически предимства по време на нашето пътуване в зимно белия ландшафт между Луковит и Бяла.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    аз

    На фона на цяла България, уличната мрежа в Русе е в много добро състояние. Не съм съгласен с автора, твърдящ обратното.

  • 2
    Avatar :-|
    дама

    Г-н Бойчев, пардон!, автора, бихте ли били така любезен да споделите, какво значи "круиз"? Благодаря предварително за разбирането!

  • 3
    Avatar :-|
    Anonymous Coward

    оф..

    от една страна, само защото производителя е решил да се конкурира с хората от хечбек сегмента, мислещи се за "глигани" и искащи "4х4" не е причина да се пробутват "високопроходими" автомобили на възпитани хора[1]. както е тръгнало, скоро АТ-Т ще препоръчвате.

    от друга страна, толкова ли е сложно да хване някой колега/колежка, и пътувайки за поредното с. Горно Нанадолнище единия да събира впечатления за автомобила, а другия -- за птичките, архитектурата и състоянието на лука ? та после да може две нормални статии да се напишат. не че очаквам да са интересни, но поне да е ясно кое какво е.

    в заключение -- то се е видяло че "матрялите" са уговорени вперёд, и ще четем до откат за великия производител[2], ама поне ги разреждайте малко (тоест, с повече от една статия/седмица).

    даже вече не ми е и забавно.

    --
    1. проходими автомобили съществуват много, този производител и той има някои изключителни модели.

    2. да повторим, който има някои прекрасни модели

  • 5
    Avatar :-|
    дама родом от русе

    Г-н Бойчев, как да тълкувам очарователното Ви мълчание. Да? "Круиз"? Позволете да прецизирам допитването си, моля. Вие "градски круиз" ли предпочитате, или селски круиз? Апропо, в Русе е роден автора на "Факел в ухото". Като говорите за хотели и шапкари...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK