Експото и градът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Експото и градът

Reuters

Експото и градът

Как се променя Берлин в дните на ITB - най-голямата туристическа борса в Европа

Зорница Маркова
2921 прочитания

Reuters

© Reuters


Толкова е голяма, че може да стресне дори и най-опитните. Може би само онези, които са свикнали с китайските мащаби, не биха се замислили за пространството. ITB Berlin се води най-голямата туристическа борса в Европа. Провежда се всяка година през март в изложбения център ICC в германската столица. Малко числа за идея: борсата се случва в 26 халета. Всяко едно е голямо колко футболно игрище или може би по-голямо. Тоест 26 футболни игрища, подредени по страните на огромен правоъгълник. В средата му има парк – зелено пространство с фонтани за разходки на тези, на които им е дошло до гуша от преговори или разглеждане на туристически оферти.

И още малко числа: на борсата се представят над 11 хил. компании от близо 200 държави. Няма място по света, което да ви дойде на ум и да не участва с щанд. За шестте ITB дни през изложението минават 160 хил. посетители – бизнес и клиенти.

Борсата безспорно е едно от най-важните събития за туристическия бизнес. Това е мястото, на което всички се срещат, за да договорят работата си за година напред и да определят кои ще са топ дестинациите. В последните два дни изложението е отворено и за широката публика, която се изсипва там, за да си избере следващата близка или далечна почивка.

Извън бизнеса обаче, е истински интересно да се наблюдава как се случва подобно събитие и как то променя града.

Седмици преди да започне ITB, целият град живее с него. Доминиканската република, Турция, Полша или Малдивите приканват да си купиш самолетен билет от най-близката туристическа агенция, но преди това да се разходиш до ITB, за да видиш красотите на всяка една страната. Цели вестници с писания за дестинации се въргалят по метрото, автобусите си носят по някоя и друга държава на гърба.

Един ден преди официалното откриване ICC (конгресният център в Берлин, където се прави борсата) прилича на голяма строителна площадка. Камиони циркулират от хале до хале, майстори пренасят стъкла, шпреплат и дървени плоскости. Кранове издигат надписи, четки метат стърготини. Шумен, прашен лабиринт, на който, ако се завъртиш малко по-дълго време, може да научиш как е чук или пирон на всевъзможни езици.

Само ден след това, когато е официалното откриване, всичко е преобразено като с магическа пръчка. И помен няма от строителния хаос от предния ден.

В първия ден на изложението градът става рано. Всички таксита са мобилизирани и изведнъж са станали петорно повече. Пред всеки хотел се тълпят хора в костюми и куфарчета, които гонят такси, автобус или осигурена от организаторите "маршрутка".

Първото ходене до изложбения център изисква сериозна подготовка. Ако някой си мисли, че може да отиде там и просто да си намери целта, се е объркал жестоко. За да не си изгуби половината ден, задължително трябва да знае от кой вход да влезе, на коя спирка на метрото да слезе и къде да си остави палтото. Ако обърка спирката и влезе през грешния вход, е изгубен и в прекия, и в преносния мисъл.

В същото време, като че ли невидима ръка се грижи нещата да се случват по план. Въпреки големия хаос, никой не е объркан и напрегнат. Всичко в организацията е помислено до най-малкия детайл. На всеки ход има огромни щандове с най-ценната буква на тях - i. (от information, не от iPad). В която и посока да погледнат главите, виждат огромни табла с план на изложбения център, номерация на халетата и допълнителна информация къде какво има. Опашките се тълпят на гардероба, но се стопяват бързо. Само на един от входовете има 30 души персонал, които могат да ви поемат багажа или палтото. Не ви бавят, не ви изнервят.

Впечатляващо е как посетителите изглеждат напълно различно и същевременно напълно еднакво. В един момент се виждат десетки хиляди черни, бели, мургави, светли, дръпнати и пухкави лица. В същото време всички като че ли носят едно и също изражение на прятна строгост, бизнес елегантност, облечена в черен костюм и лъснати обувки. И всички привлачват зад себе си куфарчета Trolley. Като че ли са се наговорили.

В първите часове на първия ден вълнението се разхожда из въздуха и почти може да се пипне. Към обед емоцията започва да отстъпва място на глада. Програмата вече е започнала, срещите си текат. Привечер няма и помен от първоначалния стрес, но пък има умора.

Именно защото ITB е истински значимо събитие, всеки се опитва да е по-оригинален от останалите и да демонстрира най-доброто си лице. Това превръща туристическата борса в надпревара на креативност, цветове и звуци. От всеки ъгъл се носи ароматът на някой местен специалитет, мелодиите се сливат с глъчката от разговорите на посетителите. На щанда на Словакия се играе хокей на джаги, при южноафриканските страни може да потанцувате танците на джунглата. При чехите може да послушате струнните им инструменти и да пиете бира, унгарците черпят с традиционен сладкиш. При Пакистан може да ви изрисуват с къна, щандът на Холандия предлага също бира в декор от лалета (изненада!). Франкфурт се е превърнал на културен център, където сте поканени да седнете и прочетете книга, а при Дрезден сте на класически концерт.

Денят е към своя край. Опашките пред гардероба отново набъбват, но бързо се движат. Остава една последна опашка, която трябва да бъде преодоляна – за такси. В колона от 20-30 метра черните костюми с Trolley куфарчетата чакат, за да се качат на такси. Пъргав разпоредител в началото на опашката се грижи да няма блъсканица и предреждане. Ако не ви се чака, може да се метнете на метрото. Там девойки с фосфоресциращи жилетки Help отговарят на всякакви транспротни въпроси.

На другия ден борсата вече е всекидневие.

Толкова е голяма, че може да стресне дори и най-опитните. Може би само онези, които са свикнали с китайските мащаби, не биха се замислили за пространството. ITB Berlin се води най-голямата туристическа борса в Европа. Провежда се всяка година през март в изложбения център ICC в германската столица. Малко числа за идея: борсата се случва в 26 халета. Всяко едно е голямо колко футболно игрище или може би по-голямо. Тоест 26 футболни игрища, подредени по страните на огромен правоъгълник. В средата му има парк – зелено пространство с фонтани за разходки на тези, на които им е дошло до гуша от преговори или разглеждане на туристически оферти.

И още малко числа: на борсата се представят над 11 хил. компании от близо 200 държави. Няма място по света, което да ви дойде на ум и да не участва с щанд. За шестте ITB дни през изложението минават 160 хил. посетители – бизнес и клиенти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    куфарчета тип тролей = куфар с колелца май

  • 2
    dbbonev avatar :-|
    dbbonev

    Виждам, че 'България' би трябвало да е в зала 3.2. Някой може ли да потвърди?
    Може би в отделна статия? Само предлагам...........

  • 3
    rumiditta avatar :-(
    rumiditta

    интересно, автора е бил най-вероятно само около ICC и там е видял страхотната промяна на Берлин по време на изложението.
    Моля ви спрете да пиüете подобни статии, неможе ли просто да го отразите като едно значимо събитие - ок, но кратко и ясно да запознаете читателите, необходимо ли е винаги да се преувеличава
    Истината е, че градът си остава непроменен не само по време на това изложение, а и по време на Берлинале и всички останали събития, които се провеждат тук непрекъснато. Това е метропол и няма как едно събитие да го промени. Освен около самото място на провеждането му.

  • 5
    do. avatar :-(
    do.

    Така е, вестници и списания "се въргалят" по берлинското метро целогодишно. Автобусите също са облепени с рекламите, за които говорите, независимо от ИТБ. Ясно е, че не сте чак такъв инсайдър и в това няма нищо лошо, но когато човек пише за място/събитие, което не познава чак до там, по-интересна би била интуитивната перспектива и преките, непосредствени впечатления на автора. Без генерални изводи за града, без опити за взаимодействия и бла... Така поднесен, текстът е доста тривиален и, за съжаление, повърхностен.

    П.П. нещо се превръща В друго, т.е. Франкфурт не може да се превърне НА културен център.

    Не се заяждам, Берлин обаче е доста по-дълбок град и "не заслужава" тази статия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK