Таланти от всички страни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Таланти от всички страни

Берлинале 2012

Таланти от всички страни

Berlinale Talent Campus е работилница за сбъдване на киномечти

3594 прочитания

Берлинале 2012

© Светослав Чулин


Пред Габриел Амдур от Барселона застава Маги от Полша. Виждат се за пръв път. Запознават се, споделят набързо мечтите и целите си, после разменят телефонните си номера. След точно три минути еуфоричният им диалог е смутен от писъка на клаксон. Трябва да се разделят. На мястото на Маги идва унгарката Естер, а след още няколко пъти по три минути - Алекс от Уганда... Запознанството между продуценти, сценаристи, монтажисти, актьори и дистрибутори от цял свят в рамките на шестдневната академията за киноталанти на Международния филмов фестивал "Берлинале" става тъкмо по този начин - в кръг, на ротационен принцип, лице в лице. Почти като при speed dating - познатата ни от американските филми игра, чрез която в рамките на кратки диалози в някой бар самотни мъже и жени се опитват да намерят своята половинка. На Габриел обаче не му е до романтика. Той като останалите седи на неудобна табуретка тип "кашон" с надпис Berlinale Talent Campus и раздава визитни картички, дискове, брошури и усмивки.

Във фоайето на берлинския театър Hebbel am Ufer, вече в по-удобна обстановка, Габриел, който е собственик на продуцентска компания в Испания, задълбочава разговорите си с някои от събеседниците си от залата с картонените столчета и попада на точните хора за своя проект. "Чрез филмите си строя мостове между Северното и Южното полукълбо. В Берлин намирам съмишленици актьори и сценаристи от Африка и Латинска Америка", разказва ми 36-годишният Габриел, който освен продуцент е и монтажист. Тук той попада и на подходящ ментор монтажиста Ендрю Бърд ("На прага на рая"). С него в творческата работилница на Berlinale Talent Campus прекарва няколко часа в интензивна работа над новия си филм.

Времето трудно стига за всичко, което човек може да преживее в кампуса – уъркшопове, дискусии, прожекции, награждаване на най-изявените таланти, партита. Но нека надникнем зад вратите на препълнените с киноексперти и таланти зали.

"Търси се публика" е проблемът, пред който е поставен всеки продуцент. Това важи с още по-голяма сила за филмите, които не пасват в чекмеджето на мейнстрийма. Ето защо програмният мениджър на Berlinale Talent Campus Матайс Вутер Кнол акцентира тази година върху дискусии на тема разпространението и маркетинговата стратегия в киноиндустрията. За пръв път като участници са поканени млади дистрибутори.

"През последните години европейските филми и особено тези, които са "по арт", достигат все по-трудно кинозалите", разказва въз основа на опита от работата си за Canal+ френският продуцент Гилъм де Сел. "Ако в Европа не рискуваш да произведеш нещо по-различно, даже странно, може да останеш единственият, който е гледал филма си", споделя той. Алтернативата според Анкица Юрич-Тилич, президент на хърватската асоциация на продуцентите, е да възпитаваш публиката да цени не само големите холивудски продукции. "Дано качествените детски филми, които правим с моя екип, да накарат подрастващите да заобичат хърватското кино и след десетина година да са негови фенове", споделя продуцентката. Една от нейните стратегии е свързана с популярните в Хърватия училищни вестници. За децата, които работят в тях, Анкица организира специални пресконференции.

Дали всички европейски филми се продават толкова трудно? Отговор на този въпрос ми дава Филип Бобер, който няколко години е държал правата за дистрибуция на филми на Ларс фон Триер: "Не и когато името на режисьора се е превърнало в марка."

Това съвсем не означава, че можеш да лежиш на стари лаври. Всяко заглавие трябва наново да си отвоюва вниманието на публиката, научават прохождащите таланти в кампуса. "Та дори успехът да се дължи на маркетинг без скрупули", допълва категорично Шон Ферингтън, директор на маркетингова агенция в Лондон и продуцент на трейлъри ("Речта на краля"). Питам го дали е успявал да направи зашеметяващ трейлър на скучен филм. "Когато преди години работих над рекламния клип на "Четири сватби и едно погребение", не съм си и помислял, че този филм ще стане хит. Но видях, че все пак има потенциал, и се захванах", спомня си Ферингтън и обобщава: "Ако сте си купили билет, значи аз съм си свършил работата."

Преди заглавието да достигне до информационните табла на касите обаче, всеки екип трябва да взима решения, които, особено ако са от правен характер, могат да се превърнат в главоблъсканица. Лекцията на специалиста в областта на интелектуалната собственост Майкъл С. Доналдсън пред участниците в Berlinale Talent Campus бързо прераства в колективен приемен час по юридически консултации. "По законодателството на коя държава трябва да се ръководя, ако продуцентската компания е със седалище в Холандия, а снимам в Замбия", колебливо пита млад продуцент от първия ред.

Решения на сложни казуси, практически насоки, контакти... Академията за таланти в Берлин е и трамплин за постигане на цели. Младият немски композитор Кристоф Флайшман спечели наградата за филмова музика и тур из холивудските студиа за звуков дизайн. Неговият ментор Руйчи Сакамото ("Последният император") пък копнее да напише музика за комедия. Berlinale Talent Campus е пълен с хора с мечти!

Смени перспективата

Разговор с Матайс Вутер Кнол – програмен мениджър на BerlinaleTalent Campus

Матайс Вутер Кнол от четири години е програмен мениджър на академията за млади талантиBerlinaleTalent Campus в рамките на Международния кинофестивал в Берлин. Преди това се е занимавал с журналистика и продуцентство. В духа на мотото на тазгодишния кампус "Да сменим перспективата" 35-годишният холандец често сменяше ролите си той беше и директор, и водещ, и участник в дискусиите.

Фотограф: Светослав Чулин

Какъв трябва да е финалът на BerlinaleTalent Campus, за да можете като организатор да си кажете "успях!"?

Дали съм успял се разбира понякога след години. Защото целта на кампуса е разширяване на хоризонтите и контактите, които някой ден ще се огледат в някой интересен проект. Надявам се. Всъщност по време на фестивала не мисля за резултатите. Още в първия ден нещата тръгват по план, като че ли от само себе си. Киноработилницата ни събира 150 експерти и 350 таланти, селекционирани от 88 страни. За да не се окажем във вавилонско стълпотворение, са ни нужни дълги месеци на старателна подготовка.

Как съставяте програмата?

Нашата академия се провежда под шапката на "Берлинале". Още през есента с моя екип знаем кои ще бъдат гостите на международния фестивал и привличаме някои от тях като лектори. Талантите имат шанса да опознаят работата на режисьори като Вернер Херцог ("Срещи на края на света") и Майк Лий ("Друга година" - президент на тазгодишното жури на "Берлинаре". Независимо от тях каним експерти, които идват специално за кампуса. Дизайнерът на специални ефекти Хабиб Заргарпур ("Междузвездни войни") и монтажистката Моли Малене Стенсгаард ("Меланхолия") например изясняват предимствата на копродукцията и ни въвеждат в потайностите на фикционалните светове. Схемата уж е една и съща, но мотото всяка година е различно. Този път то гласи: "Да сменим перспективата." В днешно време кинаджията трябва да се сработва с колеги от различни култури, да се напасва към ситуацията на пазара, да е отворен за нови идеи. Олицетворение на тази гъвкавост и многоликост е филмовият композитор, носител на "Оскар", Руйчи Сакамото ("Последният император"), когото сме поканили. В кариерата си той е влизал в ролята на продуцент, звуков дизайнер, актьор, изпълнител... Идеалният пример за смяна на перспективата.

Водещ сте на някои от дискусиите в академията. Вие лично какво научихте от тях?

Те често са не само спор, но и откровение.Когато режисьор, награден със "Златен глобус", признае пред теб, че са му били нужни много години, за да постигне върха, и че неведнъж е бил на дъното, започваш повече да цениш успеха. Кариерата е на приливи и отливи, но винаги трябва да се бориш и да се оглеждаш за нови възможности. На това още се уча.

Поддържате ли връзка с бившите участници в Talent Campus?

Да, с четирите хиляди таланти от последните десет години. Чрез интернет платформата, в която всеки един от тях може да изгради своя профил и да се похвали с новите си проекти, контактът както с нас – организаторите, така и между самите бивши участници се запазва. Академията в рамките на една седмица е пресечна точка на разностранни интереси: например сценарист на игрални филми от Бразилия намира общ език с продуцент от Франция. Предстои им да търсят финансиране по международна програма, която насърчава културния обмен. Дали ще реализират заедно идеите си и ще намерят в онлайн форума подходящ екип зависи от активността им.

Начертайте пътя, който един кандидат изминава, докато стигне до Берлин.

В Berlinale Talent Campus си дават среща хора, които вече са направили поне първите си стъпки в киното – например имат зад гърба си участие в международен фестивал. Все пак идеята е в рамките на кампуса да споделят опита си. При селекцията с едни гърди напред са онези, които умеят да се презентират. Тъй като условието е те да ни изпратят триминутен откъс от свой филм, дори самият избор на този откъс говори за качествата на кандидата. Ние търсим хора с ясна визия за бъдещето си и реална представа какво могат да постигнат за шестте дни в академията.

Акцент на "Берлинале 2012" е Арабската пролет. Защо често тъкмо кризата в даден регион става повод той да бъде в центъра на фестивална програма?

В киноиндустрията се котират ленти със завладяващи истории. Зрителят иска да надзърне в свят, който е по-недостъпен. Затова страните, в които има криза или драматичен преход, често стават център на внимание на фестивалите. Селекционната комисия на Berlinale Talent Campus тази година покани 20 млади таланти от Либия, Мароко и Египет. Революциите, на които станахме свидетели чрез медиите, още поне десет години ще бъдат разработвани в киното. Затова си струва творците от този регион да бъдат подкрепяни.

Формулата на берлинската среща на киноталанти се прилага в кампусите в Токио, Буенос Айрес, Гуадалахара, Дърбан, Сараево. Но по какво се отличават те?

Всеки един от тези форуми се концентрира върху развитието на млади хора от кинобранша в съответния регион. Нашият форум се финансира от части от фонда на Европейския съюз за подпомагане на аудио-визуалната индустрия "Медия". Ето защо в Берлин около 60% от участниците са от Европа. За нас обаче е важно те да си сътрудничат с останалия свят, с другите 40%. Всъщност целта навсякъде е една: надграждане на познанията и изграждане на мрежа от контакти.

Пред Габриел Амдур от Барселона застава Маги от Полша. Виждат се за пръв път. Запознават се, споделят набързо мечтите и целите си, после разменят телефонните си номера. След точно три минути еуфоричният им диалог е смутен от писъка на клаксон. Трябва да се разделят. На мястото на Маги идва унгарката Естер, а след още няколко пъти по три минути - Алекс от Уганда... Запознанството между продуценти, сценаристи, монтажисти, актьори и дистрибутори от цял свят в рамките на шестдневната академията за киноталанти на Международния филмов фестивал "Берлинале" става тъкмо по този начин - в кръг, на ротационен принцип, лице в лице. Почти като при speed dating - познатата ни от американските филми игра, чрез която в рамките на кратки диалози в някой бар самотни мъже и жени се опитват да намерят своята половинка. На Габриел обаче не му е до романтика. Той като останалите седи на неудобна табуретка тип "кашон" с надпис Berlinale Talent Campus и раздава визитни картички, дискове, брошури и усмивки.

Във фоайето на берлинския театър Hebbel am Ufer, вече в по-удобна обстановка, Габриел, който е собственик на продуцентска компания в Испания, задълбочава разговорите си с някои от събеседниците си от залата с картонените столчета и попада на точните хора за своя проект. "Чрез филмите си строя мостове между Северното и Южното полукълбо. В Берлин намирам съмишленици актьори и сценаристи от Африка и Латинска Америка", разказва ми 36-годишният Габриел, който освен продуцент е и монтажист. Тук той попада и на подходящ ментор монтажиста Ендрю Бърд ("На прага на рая"). С него в творческата работилница на Berlinale Talent Campus прекарва няколко часа в интензивна работа над новия си филм.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK