Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Места

5 28 юни 2013, 13:18, 6105 прочитания

Извън релси

Манхатънският парк High Line

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Според градските легенди на Ню Йорк съществува определена "порода" жители на града, които забравят или просто отказват да го напуснат с години, а дори и с цели десетилетия, с аргумента че Ню Йорк може да задоволи абсолютно всякакви нужди, желания, прищявки, вкусове и полети на въображението. Изобилието на всичко в Ню Йорк наистина е както опияняващо, така и зашеметяващо. Човек трудно може да си представи как хората са в състояние да оцелеят без почивка от неспирната шумотевица, безграничната енергия и главозамайващата скорост, с която се движи Ню Йорк, докато не осъзнае, че освен всичко останало самият град предлага и постоянни възможности за бягство. Имайки предвид, че цели 14 процента от Ню Йорк са заети от зелени пространства, спасението обикновено дебне само на няколко преки разстояние, а в един от случаите и на няколко метра по-нагоре.


Фотограф: Екатерина Петрова, Мария Станишева

Освен сред най-новите нюйоркският High Line е и един от най-необичайните и интересни градски паркове. Необикновеното му местоположение и забележителната му история правят парка задължителен в туристическата обиколка на града, а и място, където жителите му могат "да избягат сред природата" не само без да напускат самия град, а и без да отделят поглед от него.



Фотограф: Екатерина Петрова, Мария Станишева


Железопътната линия, върху която се намира днешният парк High Line, е открита през 30-те на миналия век – тя повдига на девет метра над земята опасните товарни влакове, които допреди това се движат по улицата и често причиняват фатални катастрофи, докато снабдяват West Side – най-големия индустриален квартал на Манхатан. Въпреки че през 50-те товарните камиони започват да изместват влаковете в превоза на стоки, през следващите 50 години линията се използва по предназначение. Последният товарен влак (пълен със замразени пуйки) минава по линията през 1980 г. През следващите две десетилетия съдбата на изоставената жп линия е в центъра на ожесточени дебати – собствениците на земята под и около нея искат тя да бъде разрушена, докато част от жителите на квартала се борят за нейното запазване и трансформиране в публично пространство. Те сформират сдружението "Приятелите на Хай лайн" през 1999 г., а градът декларира подкрепата си за запазването на линията през 2002 г. Една година по-късно в конкурса за реконструкция на High Line участват 720 екипа от 36 държави – печелят го фирмата за ландшафтна архитектура James Corner Field Operations" и архитектурната фирма Diller Scofidio + Renfro.


Фотограф: Екатерина Петрова, Мария Станишева



Реконструкцията на жп линията започва през 2006 г. Първият трансформиран участък, който се простира от улица Gansevoort до Западна 20-а улица, е завършен и открит през 2009 г., а вторият, достигащ до 30-а улица, е довършен две години по-късно. В момента се работи по реконструкцията на третата и последна част, достигаща до 34-та улица, между 10-о и 12-о авеню – тя ще бъде открита през 2014 г.



Въпреки че функцията на изоставената влакова линия е изцяло променена, новият дизайн на пространството е впечатляващ точно защото запазва и включва много от оригиналните елементи на първоначалната структура – освен, разбира се, първоначалния маршрут, стоманените перила по линията са реставрирани, а на много места – както по продължението на бетонните пешеходни алеи, така и в зеленените площи, се виждат старите влакови релси. Озеленяването също е съобразено с историята и мястото на парка – почти всички треви, цветя и дървета са местни видове, а част от растенията, инкорпорирани в днешния култивиран ландшафт, са саморасляци от времето, когато влаковата линия е била изоставена.


Фотограф: thehighline.org


Паркът High Line предлага обичайните за нюйоркските зелени пространства удоволствия – сенчести алеи за разходка, пейки (а даже и шезлонги!) за отдих, ливада за пикник, дори и кинопрожекции на открито през лятото, но това, което го прави наистина специален, е непрекъснатияг визуален достъп до града, който той предоставя. Разходката по продължението на старата влакова линия открива гледки не само към бившите складове наблизо, а и към почти всички знакови сгради и забележителности на града – Крайслър билдинг, Емпайър стейт билдинг, хотела "Ню Йоркър", а дори и към Статуята на свободата в нюйоркското пристанище. Дизайнът на парка не само търси, а и подсилва този ефект – местата за сядане са разположени така, че да осигурят гледка към силуета на града, а върху перилата над всяка улица е изписано нейното име, така че дори докато се разхожда из парка, човек се ориентира спрямо преките, над които минава. Освен необичайното място, на което се намира паркът, и забележителната му история това може би е и третата определяща характеристика, която разграничава High Line от останалите нюйоркски паркове – докато в голяма степен тяхната цел е да предоставят възможността за бягство и откъсване от града, преживяването, което High Line осигурява, е специално точно защото то предлага непрекъснат и от необичайна перспектива визуален допир с Ню Йорк.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кухня с аромат на рози Кухня с аромат на рози

Ресторантът на етнографския комплекс "Дамасцена" край павелбанското село Скобелево предлага силно меню от автентични тракийски ястия с дивечово месо и оригинални десерти

13 мар 2020, 105 прочитания

Ново място: Бар "Сол" Ново място: Бар "Сол"

Заведението отваря след основен ремонт и с разнообразна храна

13 мар 2020, 2076 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Места" Затваряне
Бар-о-метър

Четири нови бара от създателите на популярни заведения в София

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10