Бразилците го пият студено
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бразилците го пият студено

Бразилците го пият студено

800 марки специална бира на Мондиал де ла биер в Рио

5966 прочитания

Когато пристигнах в Рио де Жанейро, установих, че вместо да точат лафове на шварц кафе, местните разтягат усмивки около маси, отрупани с ниски стограмови стъклени чаши с кехлибарена течност, а в центъра им, като в олтар, се извисява 600-милилитрова бутилка бира, най-вече местно производство, грижливо поставена в пластмасов маншон, за да не се стопли. Празните бутилки, свидетели на безброй разговори между приятели или напълно непознати, се нареждат една след друга под масите.
 
Убедих се и в друго: ако има нещо, което кариоките мразят, това е тишината. Готови са да общуват помежду си по всяко време, на всяко място и на всякакви теми, толкова неуморно и разпалено, че горивото, което служи едновременно да разхлади шупналото от жегите тяло и да придаде красноречие на фразите им, е неизменен реквизит. И ако англичаните имат своя чай следобед, бразилците, изглежда, свещенодействат около бирата.

Когато разбрах, че в Рио се задава третото издание на Световното изложение на бирата (Mondial de labière), заченато в Монреал през 1994 г. и целящо да покаже най-доброто от премиум сегмента на бирите, създавани в неиндустриални количества, а със занаятчийска страст и умения, се сдобих с пропуск. Изложението се провежда между 19 и 22 ноември в два от големите бивши складове на пристанището.

В своите четири дни то привлече над 35 хиляди жадни бирени почитатели, въпреки че билетът за вход е 25 лв., а цените на пивото вътре варират от 2 до 15 лв. за 200 мл. И като стана дума за бира, нека уточним, че кариоките без една могат, но само за една дори не си правят труда да се отбият в бара. Но при тези цени само избраници от средна и нагоре класа могат да й се насладят.
 
Пред двата склада, където се провежда Световното изложение на бирата, се е извила опашка от по двама-трима, дълга повече от 200 м. Всички търпеливо чакаха да влязат, за да се наредят на друга опашка, откъдето да се снабдят с талони, които после да разменят срещу течност.

Густаво Реня:

В Бразилия има над 100 сайта и блога за бира, както и специализирано списание "Ревишта да сервежа". През 2013 г. проучване на Асоциацията на бразилската пивоварна индустрия посочва, че страната е трета в света по годишно производство на бира след САЩ и Китай с 13 млрд. литра.

В момента около 40% от тях са именно на занаятчийската бира. Мондиал де ла биер предлага над 800 марки специална бира от най-различни видове пиво, но освен това има и програма с разговори с производители и бирени дегустатори, както и специален акцент върху жените пивовари.

Всяка вечер завършва с концерт на местна рок банда.

Глъчката е първото нещо, което ме посреща. Заглушава дори рок музиката, която обикновено звучи в почти всяка специализирана бирария в Рио. Докато се чудя откъде да започна обхода, си давам сметка, се с празната пластмасова халбичка в ръка изглеждам подозрително, и се заемам с неотложната задача да я напълня. Сред известно лутане попадам на щанд с етикети с рисувани от известния карикатурист Бруно Друмонд котки и откривам изложението с дебютиращата тук Saison ("Сезон") на W*Kattz.
 
Единственото празно помещение в склада, в който бях, е с табелка "Пресцентър" и затова мъдро поемам по стъпките на колегите. Спирам се на щанд, на който предлагат екскурзии до микропивоварни. Там се заговарям с широко усмихнат брадат мъж, който любезно ме развежда из историята на бирата в Бразилия. Докато той говори, жилката на ананас, която се промушва сред цитрусовата горчивина наSaison, ме развеселява. След още няколко глътки от 6.5-процентовата бира се усещам почти на висотата на събеседника си, нищо че все още сричам на португалски.

Бирата акостирала в Рио с португалската кралска фамилия през 1808 г., а под влиянието на многото немски емигранти в щата Санта Катарина проходило и местното производство, разказва Густаво Реня. Той е професионален бирен дегустатор, консултант на барове и ресторанти, колумнист в гастрономически гидове и водещ на радиопредаването "Рок и бира", където всеки делничен ден дава проверени в практиката съвети как се съхраняват и с какво се консумират различните видове бира. Густаво обикаля Бразилия с желаещите да научат повече за производството и да дегустират непознати бири. Ходят и извън страната – САЩ например е популярна дестинация. Според него за бразилеца бирата е равностойна на компания и споделен момент с приятели, а температурата й, освежаващите й качества и по-ниският й алкохолен градус (средно около 4.5%) я правят идеална за местния жежък климат.

Макар че първата микропивоварна, специализирала в производството на занаятчийска бира – "Сервежария Каноиньензе", е отворена в щата Санта Катарина през 1908 г., Густаво отбелязва, че истинският бум на подобни пивоварни настъпва чак след 1994 г. В момента в Бразилия са около 400, като само в щата Рио де Жанейро са петдесетина. Голяма част от собствениците им се запалват по идеята да си правят собствена бира след екскурзии в страни с вековни традиции в това производство, събират съмишленици сред приятелите си и заредени с много желание, стартират.

Затова и Марианджела Розето от държавния орган за подкрепа на микро- и малки производители в Бразилия (Sebrae) ми обяснява, че в момента основната им работа е да помогнат на прохождащите пивовари да легализират производството и чак след това да достигнат до потенциалните си фенове във и извън Бразилия. Разговорът ни с нея се случва една бира по-късно, след като Густаво ме насочва към малък щанд, където сеньор с вид на срамежлив рокер предлага два вида бира "Мъртво куче", тип American IPA. Едната е прекарана през филтър с хмел и кафе. Избирам нея и си мисля като всеки чужденец, че пия най-бразилската бира – има и кафе.

С нарастването на покупателната способност на бразилците през последните години се увеличава и вносът на бири от цял свят, продължава да допълва картината Реня. Паралелно с това се развива и гурме индустрията, която бърза да събере в законна връзка изпотените от допира с ярките слънчеви лъчи бутилки и разнообразие от мезета с местни или екзотични чужди аромати и вкусове. Защото бразилецът не обича да затъпява вкуса на бирата с обилно хранене. Наум се опитвам да си представя за какъв пазар става дума в 200-милионната страна, в която трезвеници по отношение на бирата могат да се намерят вероятно само сред евангелистите, и то защото църквата се грижи да ги държи далеч от баровете с ежедневни сбирки на разнообразни теми.

В сравнение с миналата година Мондиал де ла биер се състои на двойно по-голям терен и събира също така удвоен брой пивовари – 112. Алкохолните градуси на предлаганите за дегустация бири са от 2.8 до 12%, като в менюто открих една-единствена безалкохолна бира – международен представител от Германия. На изложението има щандове за продажба на най-различни чаши за бира, чанти, поставки за чаши, дори автомат за наливна бира за заведения. Обърнете внимание на кофите за бира. В много заведения можеш да си поръчаш кофа с определен брой бири на промоционална цена. Кофата е, така да се каже, шампаниера за бира, но, разбира се, далеч няма нейния изискан вид.

Големият победител в конкурса на изложението, в чието жури участва и моят събеседник Густаво, е "Монжоло БА Уиски на Тупиниким" (тъмна бира с 10.5% алк.), като същата пивоварна от Порто Алегре спечели и златен медал за своята бира "Изгубени в превода". Журито не заседава заедно – всеки написва своите оценки, а после организаторите просто ги сумират. Тази година е имало доста силни претенденти, а това, което е търсил самият Реня, е бил балансът на съставките им.

Имената на бирите, както и техните етикети, заслужават цяла отделна глава заради находчивостта и чувството си за хумор. Чуйте само: "Бандитка", "Вишну", "Нирвана" и "Ганеша" – които могат да се присъединят в пантеона на масовата "Брама"; "Корлеоне", "Сезон за трима", "Черна котка", "Мързел", "Суета" и "Алчност" на пивоварна "Меа кулпа"; "Еуфория" и, логично, "Амнезия", "Свещена крава #2" и моят фаворит – "Ад де Жанейро" (Hell de Janeiro), която дори е тип Кариока лагер.

На финала пивоварната "Рьотер от Рио" ме привлича с кисела бира – според рекламата й е типична за XIX век. Фразата, че не е подходяща за начинаещи в света на занаятчийските бири, ме задължава да приема предизвикателството. Изненадващо във вкуса й улавям карамбол и червени плодове, а осемте процента алкохол ме потупват по гърба, че е време да си ходя.

Когато пристигнах в Рио де Жанейро, установих, че вместо да точат лафове на шварц кафе, местните разтягат усмивки около маси, отрупани с ниски стограмови стъклени чаши с кехлибарена течност, а в центъра им, като в олтар, се извисява 600-милилитрова бутилка бира, най-вече местно производство, грижливо поставена в пластмасов маншон, за да не се стопли. Празните бутилки, свидетели на безброй разговори между приятели или напълно непознати, се нареждат една след друга под масите.
 
Убедих се и в друго: ако има нещо, което кариоките мразят, това е тишината. Готови са да общуват помежду си по всяко време, на всяко място и на всякакви теми, толкова неуморно и разпалено, че горивото, което служи едновременно да разхлади шупналото от жегите тяло и да придаде красноречие на фразите им, е неизменен реквизит. И ако англичаните имат своя чай следобед, бразилците, изглежда, свещенодействат около бирата.

Когато разбрах, че в Рио се задава третото издание на Световното изложение на бирата (Mondial de labière), заченато в Монреал през 1994 г. и целящо да покаже най-доброто от премиум сегмента на бирите, създавани в неиндустриални количества, а със занаятчийска страст и умения, се сдобих с пропуск. Изложението се провежда между 19 и 22 ноември в два от големите бивши складове на пристанището.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ново място: Fōku

Ново място: Fōku

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.