Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поздрави от утрешния ден

Музей на бъдещето е най-новата културна атракция в Рио

9723 прочитания

© Byron Prujansky


Архитектурата на музея е съобразена с устойчивото развитие и има сертификат за зелена сграда от Green Building Council. Водата от залива Гуанабара се използва както във водните пространства около музея, така и за охлаждане на въздуха.

След като премине през вентилационната система на музея, пречистена, тя се излива обратно в океана през изкуствено създаден водопад. Подобно на слънчогледи, стоманени елементи на сградата се движат през деня в зависимост от местоположението на слънцето, за да улавят енергията му.

Като цяло в музея се залага на естествена светлина, а външното озеленяване е с растения, характерни за крайбрежните части на града. Въпреки, че цената на билета е само 10 реала (5 лв.), всеки вторник Музеят на утрешния ден очаква посетителите си с вход свободен.

Рио де Жанейро може и да е познат със своите плажове, пълни с ефектни дупета, със статуята на Христос на хълма Корковадо, с нощния живот в квартала "Лапа", в който всеки петък е като най-разюзданата Нова година, със самба школите си и "Маракана", но, изненадващо или не, градът е дом на любопитни музеи и културни центрове, някои от които са с безплатен вход, а другите един ден седмично отварят демократично вратите си за всички.

И изглежда, че както кариоките, така и бразилските туристи обичат да ги посещават.

Музеите и галериите в Рио не са потънали в прах тихи помещения, в които се ходи сковано и на пръсти. Обикновено са изпълнени с глъч, защото непосредствеността на местните може на моменти да е дразнеща и да бие на липса на (европейско) възпитание, но пък в други е освежаваща и служи като репер спрямо класическото отношение към произведенията на изкуството.

Чрез нея животът нахлува в галериите, където обитава вечността под формата на изкуство, и общуването става двупосочно – както посетителите попиват от експонатите, така и експонатите се оживяват насред цветните дрехи и джапанките, коментарите на висок глас и цвърчащите дечица, търчащи безнадзорно напред-назад.

Автор: Thales Leite

Любопитството или специалният интерес на кариоките да се докоснат и до чуждестранни творци, и до местни любимци са впечатляващи. Понеже са твърде далеч от галериите на Стария континент, винаги когато нещо оттам пристигне тук, те се втурват да го видят. Посетителите са разнородни – сред тях има както образовани, ерудирани, знаещи какво им се показва, така и такива, за които културата е лукс, защото животът им се състои в буквално физическо оцеляване във фавела. Разбира се, има и хора, които преминават през експонатите в търсене на най-добрия ракурс за селфи, но те са категория без националност, нали?

В Рио е съвсем нормално в последните два дни на някоя изложба галерията да работи нонстоп, а закъснелите посетители да се тълпят пред нея и през нощта и да чакат реда си с бира в ръка. Една от големите галерии с вход свободен в града – Културният център на Банко до Бразил, например организира специален безплатен концерт в деня на рождения си ден и отвори врати за посетители цяла нощ за богатата изложба на Салвадор Дали. Всеки ден в определен музей пък има безплатен концерт на класическа или джаз музика по обед или в края на деня.

В момента една от централните градски части – зона портуария, или пристанищната част, преживява големи трансформации, чийто финал би трябвало да дойде преди откриването на лятната олимпиада на 5 август тази година. В центъра на тази част е огромният площад "Мауа", където през декември миналата година като луксозен коледен подарък за града беше открит Музеят на утрешния ден (Museu do Amanhã). За отварянето му долетя самият президент на страната Дилма Русеф, което само по себе си говори за държавното отношение към най-новата културна институция в Рио.

Автор: Thales Leite

Музеят на утрешния ден е инициатива на кметството на Рио де Жанейро, реализирана съвместно с фондацията "Глобо" на медийния гигант Роберто Мариньо и се стопанисва от спечелилия конкурса за това Институт за развитие и управление – културна организация без стопански цели.

Архитектурният проект е дело на испанеца Сантяго Калатрава, който няма нужда от представяне, а посещавалите друго негово дете – "Градът на науките и изкуствата" във Валенсия, ще разпознаят веднага почерка му. Сградата на музея е с органични форми, вдъхновени от бромелиите от Ботаническата градина в Рио, и се простира на 15 хил. кв.м. Тя е заобиколена от водни огледала, градина, велопътека и площ за отдих. Проектирана е така, че да се впише хармонично в историческото си обкръжение, съставено от бароковия манастир "Сао Бенто", от първия небостъргач в Латинска Америка, построен през 20-те години на XX век – "Нойче", и от модерния Музей на изкуството на Рио. Отдалеч прилича на фееричен кораб, което не е случайно, защото идеята на Калатрава била той да "плава" върху кея. А след посещението му не може да ми хрумне нищо друго, освен че е постмодерен Ноев ковчег, който обаче носи в себе си не мостри от настоящето, а проекции на бъдещето.

Музеят посреща посетителите си с вечни въпроси: откъде идваме, кои сме, къде сме и накъде отиваме, как искаме да вървим напред… Създателите му вярват, че утрешният ден не е нито дата в календара, нито крайна точка, а постройка, която градим днес с всеки наш избор. Вглеждайки се в миналото, Музеят на утрешния ден представя тенденции, характеризиращи настоящето, и изследва бъдещи сценарии за следващите 50 години от перспективата на устойчивото развитие и общото съжителство. Посетителите са стимулирани да разсъждават върху антропоцентризма – ерата, в която живеем днес, когато човешкото въздействие върху околната среда променя климата, разгражда биомите и би могло да обърка необратимо екосистемите. Идеалната цел на авторите на музея е да помогнат на всеки, надникнал в него, да се почувства активна част от съзидателното и водещо към положителни промени действие.

Разхождайки се из музея, оставам с усещането, че той е успял да постигне хармонична връзка между точността, характерна за науките, и експресивността на изкуствата и че интелигентно се е възползвал от модерните технологии, за да създаде аудио-визуални инсталации и игри, основаващи се на реални научни изследвания.

Cesar Barreto

Самата концепция на музея е новаторска – това е пространство за активно съпреживяване, в което музейното съдържание се представя под сетивна и интерактивна форма. Подобна концепция има и Музеят на португалския език в Сао Пауло, но той е с далеч по-скромни размери.

Водещият специалист в процеса на създаването на музея – Андрес Клериси, обяснява, че задачата на екипа му, наброяващ повече от 30 бразилски и чуждестранни учени, е била да трансформира научното съдържание в поетично, логическо и завладяващо преживяване, което комбинира инсталации, аудио-визуални материали и интерактивни занимания. Може би заради това повечето възрастни посетители обикалят леко смутени, докато децата (на възраст, на която вече могат да четат) се чувстват в свои води и смело разгръщат информацията, разположена в интерактивните "шкафове". Съдържанието се актуализира постоянно с данни и анализи на научни институции от цял свят. "Архивът на Музея на утрешния ден е нематериален, той се състои във възможни сценарии, споделя кураторът на музея, физикът и доктор по космически науки Луис Алберто Оливейра. Музеят предоставя въпроси, не отговори."

Постоянната експозиция, чиято музеографска концепция е създадена от дизайнера Ралф Апелбаум и Андрес Клериси, се дели на пет части: Космос, Земя, Антропоцентризъм, Утрешните дни и Ние. Всяко пространство представя обща панорама върху отделната тема и зависи от всеки посетител доколко да се задълбочи в подтемите й. Началото поставя Космос, където посетителят пътува под купол на 360 градуса сред далечни и близки галактики.

В Земя три куба седем на седем метра представят трите измерения на съществуванието – материя, живот и мисъл. Тук може да се научи повече за това как функционира нашата планета, за биоразнообразието, за връзките между различните видове, за развитието на човешката култура и мисъл в различните й аспекти.

Тотеми с височина над 10 м образуват Антропоцентризма и излъчват аудио-визуално съдържание за въздействието на човешката дейност върху планетата. Според предвижданията на учените през 2060 г. светът ще наброява 10 млрд., а през следващите 50 години ще се случат повече промени, отколкото през последните 10 хиляди години.

Утрешните дни се разгръщат в музея във форма на оригами и заемат три пространства, в които всеки би могъл да изчисли своя екологичен отпечатък върху планетата, да участва в игра, като администрира ресурсите на планетата, за да поддържа устойчивото й развитие, и да открие какъв би бил неговият личен профил на фона на напредъка на технологиите и предизвикателствата на бъдещето.

Ние затваря визитата с дървена скулптура, обградена от подобни на индианска колиба стени. Дървото е единственият физически експонат в музея и представлява аборигенския амулет чуринга, който символизира предаването на познанието от поколение на поколение.

Музеят разполага и с кът за практически експерименти и с място за временни експозиции, като първата от тях е аудио-визуалната инсталация "Периметрал", дело на художника и фотограф Вик Мунис и режисьора Андруша Уадингтън (Eu, Tu, Eles). В затъмнен тунел се потапяте в разрушаването на околовръстното шосе-мост "Периметрал", на чието място е издигнат музеят, докато тътенът от експлозиите се редува с тревожния вик на сирените, предупреждаващи за тях.

Автор: Thales Leite

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK