Цветя и рози
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цветя и рози

Цветя и рози

Представяме ви три нови магазина за цветя, които ни направиха впечатление с концепцията и атмосферата си

30823 прочитания

© Надежда Чипева


Фотограф: Цветелина Белутова

NEA Flower shop

Ако се разходите по "Ангел Кънчев", трудно ще пропуснете новия магазин NEA, изникнал на мястото на магазин за обувки."Малко повече от година ми отне от раждането на идеята до нейното създаване. През този период натрупах опит като флорист, търсех правилното помещение и локация, после ремонтирах", разказва Жени Ковачева, собственик на NEA.

Стените са решени в тъмен графит с лек лилав оттенък. В декора са съчетани различни елементи, но без да се натрапват и без да дразнят. И ако повечето цветарски магазини днес приличат на складове, този на Жени напомня на малка бутикова галерия с простор, лекота и светлина. "Във флоралния свят има такова разнообразие. Не бих могла да си представя да трябва да го огранича до един конкретен стил. Исках да има по-индустриално звучене, нещо ретро и винтидж, които обаче да стоят изчистено заедно", разказва тя. "Винаги съм чувствала дискомфорт, когато съм влизала в отрупани магазини. Чувствала съм се като слон в стъкларски магазин. Исках да избегна това."

Жени от години се занимава с изкуство, учила е живопис и мода в академията. Преди да отвори NEA, дълги години е стилист в риалити шоута – "България търси талант", "Гласът на България" и "Това е цената".

"В един момент, докато работех в телевизията, получих тотален блекаут. Дойде ден, в който си казах, че не намирам нужното удовлетворение, за да продължа напред", спомня си тя. Идеята за магазина й идва през септември 2014 г. "Видях се с един от най-добрите си приятели. Беше един ранен есенен ден. Казах му колко много ми е писнало от суетата. Как искам да живея и работя, обградена от красота. Същевременно да ми бъде леко, като терапия – точно както гледам цветя в собствения си дом. Започнахме с лафове по темата и на шега усетих, че това е за мен." Намира локацията случайно след месеци огледи. Мястото е в окаяно състояние, но тя вижда потенциала в него.

В NEA рядко ще намерите рози. "Опитвам се да наложа цветята, към които имам най-много отношение – това са орхидеи, кактуси, анемоне, лалета, лилиум, остромерия, зелените карамфили. Макар и розата да е считана за царица на красотата, бих желала да проправя път на други цветя, на които се гледа с не чак толкова много внимание."

На един от рафтовете за пръв път забелязваме японското изкуство кокедама. В буквален превод това означава топка мъх. Това е форма на флорално изкуство, а основната идея е растенията да бъдат освобождавани от всякакви контейнери и вази. В нея има специална смес от почва и мъх. "Искам да изграждам пространства като заведения и офиси с тяхна помощ. Има хора, които са много очаровани и веднага искат да си отнесат по една у дома. Други задават странни въпроси, чудят се как да изкарат растението и като цяло не разбират концепцията."

Идеята й е някой ден да превърне магазина в ателие, където не само тя, но и други хора биха могли да творят. Постоянно мисли за колаборации, като последните, в които участва, са закуските в алтернативни пространства на MIAM, както и с магазина за бижута в съседство ARTEFAKTI, където аранжира витрината.

"Искам да го запазя във вида, в който е. Да има един лек, занаятчийски привкус. Да носи усещането за галерия, в която вместо картини са изложени цветя. Да бъде пространство, в което хората да реализират идеите си. Искам да има един по-социален характер, затова постоянно мисля върху идеите на приятелите ми в даден момент да превърна долния етаж във винен бар или кафене."

ул. "Ангел Кънчев" 29

Работно време: 8 - 20 ч. https://www.instagram.com/neaflowershop

L’AMORE DECORATION

Фотограф: Надежда Чипева

Намира се на улица "Шипка" в компанията на няколко малки магазина за италиански продукти, галерии и магазини за занаятчийски предмети. Бързо разбрахме за него, след като на 8 март в Instagram повечето споделени снимки бяха с неговата фасада. Някои наричат L’AMORE DECORATION новия красив ъгъл на "Шипка". Спомняме си времето, когато на това място се намираше магазин за бельо.

Името идва от италиански. "Италия ме вдъхновява. Там е толкова цветно, много пъстро. Климатът е много топъл, постоянно е зелено. Дори дълги години се колебаех дали да не отворя магазин в Италия вместо в България. Близо три години правих паралелно проучване. В един момент реших, че така или иначе съм се утвърдила на нашия пазар, по-добре е да продължа да развивам идеите си тук, вместо да ги изнеса навън", споделя собственичката Весела Дякова. Срещаме се с нея в средата на седмицата, между редица срещи и ангажименти, свързани с декорации на заведения.

Весела е в бранша от години. Попада в него преди 18 години, и то съвсем случайно. "Сестра ми беше работила в магазин за цветя и решихме да пробваме да направим нещо заедно." Първото им място фалира, но въпреки това не се отказват. За щастие вторият тръгва добре. Днес Весела прави украсата на много ресторанти и хотели. Внася цветя, материали и украса от Италия, Гърция, Естония, Полша, Белгия и Холандия.

"Идеята беше да предложим най-доброто на пазара по един по-бутиков начин. Магазинът стана невероятно красив." Отпред той е декориран с истински клони и изкуствени цветя. "Целта беше да възпроизведем максимално естествената визия и мисля, че именно това впечатли много хората. Реденето на самите клони е доста трудно. Наплитането на цветята - също. Необходим е правилен пространствен поглед и фин завършек."

В магазина се натъкваме на невероятен избор на лалета, рози, кактуси, орхидеи. Според Весела клиентът трябва да има директен достъп до цветята. Магазинът е проектиран така, че стените му, които са като прозорци, се отварят целите. По този начин през лятото ще може да бъде отворен и клиентите да влизат свободно. Интериорът е по идея на самата Весела. Наема дизайнери, които да начертаят основните визуални параметри на пространството. "Дяволът е в детайлите. Аз съм човек на детайлите и за мен дори най-дребният трябва да бъде изпипан. Именно това прави нещата красиви. Перфекционист съм."

"През годините имах възможността да обиколя най-красивите магазини за цветя в света. Един магазин в Париж ме впечатли изключително много. В него се продаваха само орхидеи, и то изключително качествени. Като цяло в Париж има интересни концепции за декорации и цветя, които са добре подбрани, стилни и подредени. Искам да постигна същото и с моя магазин."

Според Весела повечето места за цветя у нас не изглеждат така, както трябва. Затова и се ангажира да направи своята цветарница като красиво петно в квартала. "Човек в живота си трябва да прави това, което обича най-много, за да постига истинските успехи", уверена е тя.

ул. "Шипка" 24

Работи от 8 до 21 ч.

Bon Bon jour

Фотограф: Надежда Чипева

Какво е общото между добре аранжираната кутия с различни вкусове френски макарони и букет цветя? Някога по-известен като L’amour des fleurs, днес бутикът, който предлагаше френски макарони и интересни букети полски цветя, сега е обновен като Bon Bon jour. Мястото е с променено име и концепция от 8 март. Интериорът на магазина е сменен изцяло. С влизането си забелязваме винтидж мебели от дърво, а върху тях купища орхидеи.

"Няколко неща останаха същите. Вниманието ни към детайла и уважението към клиента никога няма да се променят", казва Емилиана Апостолова, собственик на бутика. "Магазинът за макарони и този за цветя са части от едно цяло. Вярно е, че в тях се влиза от различни врати, но работят в симбиоза. Името ги обединява и най-вече радостта към сладкото и красотата на цветята. Може би и затова променихме името." Бизнесът е семеен и както сама Емилиана казва, "когато цялото семейство работи заедно върху проект, всичко се случва с лекота".

Емилиана учи ландшафтна архитектура, а преди това приложно изкуство и аранжиране. И ако на пръв поглед озеленяването на терен и аранжирането на букет нямат нищо общо, според нея, ако си добър в първото, лесно би се справил с това да си флорист. "Зависи как гледаш на тях. Проектирането на букет, всяко цвете, всеки елемент са всъщност форми. Те трябва да бъдат наместени така, че да има хармония между тях. Съответно трябва да бъдат поставени по начин, в който да има симбиоза. Когато работиш по ландшафтен проект, ти се фокусираш върху разпределянето на форми и конструирането им върху терен. Отново трябва да има баланс и хармония, като същевременно трябва да не бъде много натоварващо и в никакъв случай ангажиращо за окото.

Изграждането на един парк напомня за аранжирането на един по-обемен, сложен букет", казва Емилиана.

В Bon Bon jour се забелязва нещо, което все по-рядко се среща в голяма част от магазините за цветя. А именно употребата на много полски цветя. Докато си говорим, Емилиана набързо сглобява комбинация от бели орхидеи, светли рози, полски мак и синчец. "Стареем се да имаме от най-обикновените полски цветя до най-специалните рози и лалета от Холандия и Италия. За нас това е важно - да умеем да съчетаваме различни цветя. Дори най-елементарните цветя. Смесените букети са нещо, заради което най-много ни търсят клиентите."

"Видени поотделно, някои цветя обикновено не впечатляват и хората трудно си ги представят във вазите в домовете си. Ние искаме да променим това." А конкуренцията? "Тайната да останеш в този бранш е постоянството. Повечето хора си мислят, че с продажбата на цветя човек може да изкара едни бързи и лесни пари. За нас идеята е да вложиш сърцето и душата си."

"Патриарх Евтимий" 54

Фотограф: Цветелина Белутова

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    fkr55482911 avatar :-|
    султана глаушева

    В българия цветята са много скъпи. Затова се купуват за подарък. Рядко за в къщи, на човек да му е красиво.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK