С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Места

9 21 окт 2016, 8:30, 10495 прочитания

Огън, следвай ме

Фестивалът Burning Man – най-голямата детска площадка за възрастни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Prima Primavera

Видяно и чуто на барселонския фестивал Primavera Sound

16 юни 2016
"Вкъщи" е там, където откриваш и преоткриваш себе си. "Вкъщи" е вътре в пространството, в което се чувстваш благодарен, щастлив и свободен. Такова място е фестивалът Burning Man в пустинята "Блек рок" – събитие, позволяващо да живееш в бъдещето, заобиколен от усмихнати, интелигентни и щастливи хора, готови да споделят момент на лудост, пясъчна буря, танц, усмивка, тишина, изгрев или залез.

Там, в пустинята, не е рядкост да срещнеш неповторими и топли личности, от онези, които само след разменен поглед или пет минути контакт ти се струва, че познаваш от години – те се превръщат в големите приятели, приканват към приключение и ти помагат да се изгубиш в рая на изградения специално за събитието Black Rock City. Това е мястото, където земята е направена от прах, а небето от огън.

Burning Man е като машина за пуканки – перфектната сюрреалистична действителност, необходима за реализацията на нестандартни и екстравагантни идеи. Пространство, на което всеки може да намери подкрепа за осъществяване на своята налудничава фантазия. Там настоящето среща бъдещето, мечтите стават реалност и щастието не може да бъде по-близо до теб. Както мой приятел каза: "Burning Man е някъде между Wonderland, Mad Max и Neverland." Не мога да намеря по-добър начин да го обясня.

Burning Man не може да се нарече просто фестивал. Той представлява ежегодна среща, събитие експеримент, силно повлияно от съжителството и изкуството като явления. Началото му е поставено от Лари Харви през 1986 г. на Baker Beach, Сан Франциско, а през 1990 г. се пренася в Black Rock City BRC, Невада. Провежда се ежегодно през първата седмица на месец септември преди Labour Day (понеделник). Целта на организаторите е да дадат пълна свобода и пространство за изява на всички, които желаят – артисти, диджеи, обикновени посетители, затова той е фестивал на преживяването, включващ изкуство, музика, уъркшопи (от TED Talks, глобализация, кулинария, голо сумо, колективен душ и до където въображението стигне), човешки обмен.

Отличава го и фактът, че е некомерсиално събитие и на територията му липсва каквато и да било реклама. Провежда се на базата на т.нар. Gift Economy. Единственото нещо, което може да се закупи от централния лагер, е лед и кафе. Всичко останало е подарък, дар, добра воля и покана.



Днес на Burning Man се радват около 70 000 участници. Покрай съвременните медии неговата популярност расте внушително. Билетите между (390 и 1200 щатски долара) се разпродават за секунди. Всяка година участват все повече известни личности – бизнес дамата Парис Хилтън, певицата Кейти Пери, футболистът Роналдо, синът на Клин Ийстууд – Скот, като всеки един от тях е част от различен лагер и участва в дейността му. (Скот например тази година беше част от Kissing Booth и раздава целувки на посетителите.)

MayanWarrior, Robot Heart, White Ocean, BAAAHS, дневните партита Disco Nights, Distrikt и Pinck Mammoth са само няколко от най-популярните сцени за изява. Диджеите Tennis, Rebolledo, Carl Cox, Dipplo и Scrillex, Hernan Cattaneo, Jan Blomqvist, Red Axes, Borja Penia са част от популярните имена, които допринасят за неповторимото усещане за парти на открито при изгрев слънце в пустинята. Фестивалът е мястото и за "cool" почивката на всички IT специалисти от Силиконовата долина, основатели и мениджъри на компаниите.

Илюстрация


Организаторите не позволяват реклама, но различните лагери се съревновават кой ще привлече към себе си и на своята арт кола най-добрите диджеи. Лагерите, всеки със собствено оригинално име, са организирани комуни и 75% от участниците къмпират и живеят заедно в тях. За да се осъществи подобен лагер, трябва да се кандидатства пред организацията с проект и идея, допринасяща към събитието, да посочат колко участници ще има и как ще се осигури тяхното преживяване. Много важен фактор е и как лагерът се е представил предната година (ако е взел участие), дали е бил в унисон с Десетте принципа на Burning Man и най-важното – дали е оставил отпадъци след себе си. За да бъдеш приет за член, е необходимо да си препоръчан от стар Burner-член на същия лагер, който да гарантира за теб. Останалите 25% от посетителите на фестивала имат възможност да кампингуват индивидуално, но нямат толкова добро местоположение.

Илюстрация


Различните творци, които искат да представят работите си, също кандидатстват пред организацията, за да бъдат одобрени и да им бъде осигурено пространство за представяне.
Картата на фестивала е изградена под формата на английската буква C, разпределена е на улици по часове на часовник и има три основни части – Playa, Esplanada и Deep Playa. Playa е названието на пустинята, която приютява посетителите през тази седмица и обикновено се свързва с мястото за къмпинг и уъркшопи. В Центъра – Еsplanadata, е поставена фигура на Burning Man (ориентир за всичко и за всеки). Там, в централния кръг са съсредоточени и 80% от скулпторите и арт инсталации, представени на фестивала – 25-30 процента от инсталациите се изгарят символично в последните дни на фестивала, а останалите се предоставят като дарения на фондации, обществени организации или други институти.

Илюстрация


Ритуалното горене е последвано от празнични фойерверки The Man в събота вечер, а последният ден – неделя, в пълна тишина гори Храма. Това е емоционален и личен момент, тъй като всеки участник е остави по нещо лично в него – снимка, спомен за близък, който е изгубил, пожелание за здраве, книга или писмо. В неделната нощ всичко това става огън, енергия и сила! Един вид жертвоприношение или доказателство, че нищо материално няма стойност, а единствено пътят, опитът, преживяното и усещането по време на изграждането му имат реална стойност. Deep Playa e мястото за посрещане на изгрева, за медитация и за големите вълшебни партита с малки и големи световноизвестни диджеи.

Придвижването по време на фестивала става единствено с колела или с арт коли. Колелата се носят предварително или се наемат на място, а арт колите се конструират от различни лагери – това са проектите, по които комуната работи една година и сглобяването става седмица преди началото на фестивала с помощта на по-ранно пристигналите ентусиасти.

Илюстрация


Как Burning Man става реалност?

Първата година бях част от лагера Camp Disco Chateu, чиито проект се състоеше в това да се създаде голям басейн, пълен с плюшени мечки (снимка на корицата). Хората идваха, за да слушат диджей сетове или да се срещат с приятели. Тази година бях част от лагера BAAAHS, който представляваше арт кола под формата на голяма овца с качени на нея известни диджеи. В овцата организирах голямото парти за посрещане на посетителите, бях шеф готвач за една вечер и приготвих вечеря за 85 човека в пустинята. Освен това носих мускалчета с парфюм от роза, които подарявах на усмихнати хорал

Необходима е почти едногодишна логистика, координация и организация, за да стигнеш до фестивала. Дългият и сложен път до него го прави още по-сладък и желан. Като човек, присъствал два пъти на събитието, предлагам моите вече изпитани стъпки:

1. През октомври – декември месец вземам решение с кого искам да споделя това преживяване и къде ще живея по време на фестивала – в палатка, иглу или каравана.

2. Регистрирам се на уеб страницата на организацията и създавам моя Burner профил, с който да участвам при закупуването на билетите. VIP билет (който само гарантира достъп без допълнителни преимущества) е с цена 1000 – 1200 щ.д. Стандартен билет е на цена от 390 щ.д. Средно годишно се регистрират около 250 000 души, желаещи да участват във фестивала и 60 000 билети се разпродават за по-малко от 35 минути. Разпродажбата на VIP билетите е през януари–феруари месец, а на нормални билети е през февруари–март.

3. Ако сте успели да се сдобиете с билет и сте решили, че ще живеете заедно на каравана, идва крайният момент (март–април) да резервирате такава от Рено, Сан Франциско или Лос Анджелис. Цените за седмица варират според големината, но средно излизат между 2500 и 7000 щ.д. за шест човека. Препоръчва се, ако сте шестима, да вземете каравана за осем човека, или ако сте четирима, да вземете такава за шест. Температурната амплитуда е доста голяма – 40 градуса през деня и 5–6 през нощта, така че често се налага ползването на климатик, а през някои нощи отопление. Вариантът иглу или палатка са доста по-евтини, но не предлагат тези екстри.

4. Кандидатстването за участие в лагер гарантира по-добро местоположение, достъп до двеминутен душ, топла вечеря и закуска, евентуален достъп и до генератор и организирана програма. Таксата участие под формата на дарение е различна, варира средно между 400 – 800 щ.д. и изисква активно участие в лагерния живот, поне две-три дежурства – изхранване, организация на събитията, построяване или деконструкция. Лагерите са доста желана опция, но единственият начин за достъп до тях е чрез препоръка на стар Burner от същия лагер и мотивационно писмо.

5. На територията на фестивала не може да се купи нищо, затова е необходимо да вземете предварително дрехи и подаръци. Клинове, килти, изкуствени кожни палта и елеци, много шалове, шапки, goggles (подобни на ски очила, които се ползват в пустинята), бижута в стил Mad Max, без брандове и реклама по тях.

6. Храна, вода, алкохол – всичко изчислено и умножено за седмица и броя на участниците в групата/ палатката. Всеки носи метална чаша с залепено на него ID, за да получава предлаганите като подарък коктейли блъди мери, мохито, шампанско, текила и др.

7. Осигуряване на велосипеди (100 – 120 щ.д. от Walmart), фенерчета, осветителни знаци, лампички, къмпинг принадлежности, мокри кърпички за почистване, катинар за колело и др.

Илюстрация

10-те принципа на фестивала:

1. Радикална толерантност - всеки може да бъде част от Burning Man. Приема се и се уважава индивидуалността и непознатото.

2.Дарение - фестивалът се е появил на основата на дарението - подаряваш на другите с цел да ги направиш щастливи, допринасяш за комуната. Даването на подарък не е задължение за обмен на нещо с подобна стойност - той може да бъде гривна, гердан, парфюм от роза, масаж, усмивка, целувка, съвет.

3. Burning Man не позволява на участниците заплащане в брой, не толерира и не приема реклама под никакъв вид.

4. Отговорност към собственото ти оцеляване - това е част от изпитанието: при тези тежки атмосферни условия в пустинята да докажеш на себе си, че можеш да оживееш на собствен гръб и собствена отговорност за една седмица.

5. Изразяване на самия себе си - бъди истинското си Аз, бъди подарък за Playa или донеси твоя дар за останалите; свобода на изявата.

6. Комунално и общо усилие - участниците са насърчени да участват и организират уъркшопове, мероприятия, спектакли и да изграждат мрежа от контакти.

7. Гражданска отговорност и дейности - в рамките на позволеното и закона всеки е отговорен за действията си. Местната управа на BRC работи в сътрудничество с пожарна и полиция, които присъстват през цялото време на фестивала. Има изградени няколко медицински пункта и организацията разполага с местни рейнджъри.

8. Не оставяй нищо след себе си - един от основните принципи на BM - проявявай уважение и респект към природата. Каквото сме донесли до пустинята, всичко трябва да вземем обратно.

9. Участие - всички участници са поканени да се включат в събитието, а не само да гледат, тъй като чрез действие става радикална промяна и трансформация вътре в нас.

10. Незабавното преживяване и метаморфоза са еднс от основните цели и принцип на BM, наред с провокацията, разрушаването на стените и бартерите.


Тази година Burning Man се проведе между 28 август и 5 септември.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ново място: "Хралупата" Ново място: "Хралупата"

През последните месеци "Хралупата" стана едно от основните места за българската литературна сцена

20 юли 2018, 1438 прочитания

Nation on the best location Nation on the best location

Манталитетният и културен хибрид Словения

20 юли 2018, 945 прочитания

24 часа 7 дни

20 юли 2018, 3704 прочитания

20 юли 2018, 3689 прочитания

20 юли 2018, 3389 прочитания

20 юли 2018, 2810 прочитания

20 юли 2018, 2408 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Места" Затваряне
Фотогалерия: Нагоре-надолу из Шумен

През чумавото

Най-важните въпроси около първите за Европа случаи на рядкото заболяване по дребните преживни животни в България ще останат без отговор

Половин милиард - да си харчат

Парите за ремонт на язовирите бяха отпуснати на ДКК без количествено-стойностна сметка за необходимите разходи. При разпределянето им може да се заобиколи ЗОП.

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

20 въпроса: Емилиян Гацов-Елби

Музиката му се ражда от неговата философска и медитативна чувствителност

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Колко ще е дълъг пътят към еврото?

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 20.07.2018 Прочетете