С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Места

3 22 дек 2017, 11:26, 12685 прочитания

Ново място: Structura

Галерия за съвременно изкуство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Structura е най-новият проект на Мария Василева, която има над 20-годишен опит в организирането на изложби. Тя е бивша главна уредничка на Софийската градска художествена галерия. Съоснователка на Института за съвременно изкуство - София, и инициаторка на "Място за срещи" - дългогодишна програма за представяне на млади художници. Авторка на статии и книги, съставителка на каталози.
Structura, най-новата галерия за съвременно изкуство в София, отвори врати на ул. "Кузман Шапкарев" 8 (зад Централната поща). Концепцията за галерията е на изкуствоведката и кураторка Мария Василева, която години наред е основна фигура в популяризирането и развиването на съвременното изкуство в България.

Пространството е строено между 1932 и 1936 г. и макар и в архитектурните планове да пише "галерия", мястото никога досега не е изпълнявало такава функция. След 1959 г. е използвано като студия на БНТ, където са снимани множество предавания до началото на 90-те години. Впоследствие е приватизирано и през годините е било казино и бинго. Помещението е специфично с това, че централната част е с височина 6,50 м и отгоре влиза естествената светлина, което е много важно при показването на изкуство. Ремонтът е направен с грижа към детайла и архитектурния план, а интериорното проектиране е поверено на екипа на Kumar Office.

Илюстрация




"Не случайно го "отворихме" с огромни прозорци към улицата. Всеки е добре дошъл", казва Мария Василева.

Откриващата изложба "Форми на съвместно съществуване" обединява рисунка, живопис, видеоарти. Участват предимно български художници като Борис Делчев, Боряна Росса, Викенти Комитски, Надежда Олег Ляхова, но и няколко чуждестранни.


Фотограф: Цветелина Белутова




Q&A: Мария Василева, куратор на Structura

Има ли конкретна липса, която Structura ще се опита да компенсира?

Обикновено за съвременното изкуство у нас се мисли като за нещо силно елитарно и недостъпно. Хората изпитват боязън и дори страх. А това е една от най-демократичните форми на комуникация, която много често отразява актуалните проблеми на времето, в което живеем. Съвременното изкуство е свобода, израз на най-тъмните и най-светлите аспекти от човешкото битие. Иска ни се публиката да припознае това място като свое; да намира там визуализация на това, което си мисли или дори още не си е помислила. Structura трябва да ни дава усещането, че градът и страната наистина живеят в XXI век и са в авангарда на световните процеси.

Как се променя публиката за съвременно изкуство в България? Може ли да се каже, че средата вече е по-благоприятна и подготвена за това, което планирате да направите в Structura?

В художествената сцена има огромни натрупвания. Няколко поколения художници се занимават активно с това, което определяме като "съвременно изкуство". В момента има бум на различни изложбени пространства. Напоследък се появиха няколко много интересни места за млади художници, които внасят огромна доза енергия. Липсва следващият пласт – галерии, които да поемат и развият тази енергия. Така ще има естествено движение и надграждане, което неминуемо ще доведе до по-голяма видимост на българското изкуство по света. По отношение на публиката – това ще бъде една от основните задачи на Structura. Трябва да се създава и отглежда публика за съвременно изкуство с цялото внимание и търпение, които този процес изисква. Иначе сме осъдени да останем затворени в тесните професионални кръгове. Политиката на галерията ще бъде на по-дълги изложби, за да може времето да се използва за привличане на публика.

Какво можем да очакваме след "Форми на съвместно съществуване"?

Ще се опитаме да покажем, че живеем заедно в един глобален свят. Втората изложба е на Адриана Чернин, българска художничка, която повече от 25 години живее във Виена. Следва холандското дуо L.A. Raeven. До края на 2018 г. планираме да представим със самостоятелни изложби двама български автори, както и да покажем няколко международни изложби, подкрепени от чуждестранни фондации и културни институции.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Шведска маса в гората 1 Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

18 окт 2019, 1833 прочитания

Ново място: "Преди 10" 2 Ново място: "Преди 10"

11 окт 2019, 5429 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Места" Затваряне
RIP: Тъй нареченият мой бизнес

Кратките истории на няколко места, които харесвахме, и важните уроци според техните собственици

Още от Капитал
Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10