Френската Ривиера отвъд клишетата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Френската Ривиера отвъд клишетата

Френската Ривиера отвъд клишетата

Кратко пътуване по крайбрежната средиземноморска ивица от Тулон до италианската граница

Петър Карабоев
31797 прочитания

© Петър Карабоев


Френската Ривиера обикновено събужда представа за недостъпен лукс, кинозвезди в Кан и полицаи от Сен Тропе. Но това отдавна са клишета. Не е мечта в ранен следобед да се окажеш в плажно заведение с Жан-Пол Белмондо и да си направиш селфи на червения килим в Кан, на следващия ден да забъркаш парфюм в лабораториите на Galimard в Грас, а на третия средновековни улички на Антиб да те отведат до бар за абсент в бивша подземна римска цистерна. За да разпалват въображението, наблизо са склоновете на Френските Алпи – през март достатъчно заснежени, за да карате ски сутринта и да слезете до морето за следобеден кайтсърф.

Крайбрежната средиземноморска ивица от Тулон до италианската граница вече е на два часа полет със самолет директно от София до Ница и всеки с достатъчно любопитство може лично да провери митовете за Лазурния бряг. Едно от удобствата е, че полетите са сутрин, но не невъзможно рано, и позволяват организиране на един дълъг уикенд от петък до понеделник, или туристическа авантюра през първите четири дни работната седмица. Според желанието престоят може да е в апартамент под наем (цените обикновено са около 50 евро) или хотел, като почти сигурно ще получите обещаното ниво на обслужване.

Ница е безспорно градът, който изкушава да послужи за база, откъдето да потеглите на еднодневни пътувания до останалите забележителности. При този вариант най-удобно е да се използва влак, за да се избегнат автомобилните задръствания, а и цените са символични – до Кан и обратно например билетът е под 20 евро, а пътуването отнема по-малко от половин час. Така обаче има риск човек често-често да си гледа часовника, да прави компромиси с това, което би искал да посети, и да пропусне незабравим залез или изгрев над нов пейзаж.

Автор: Петър Карабоев

Ривиерата дължи репутацията си на заможните англичани, които преди около 200 години са започнали да търсят слънцето и мекия климат на Южна Франция. Причините са били свързани повече със здравословните им проблеми, предизвиквани от британското време и задимените викториански градове, отколкото с туризъм. Когато се появява железницата, започва епохата на масовите пътувания, а евтината работна ръка от съседна Италия прави съвсем достъпен животът на брега на Средиземно море за тогавашните поданици. Но Лазурният бряг далеч не е единственото нещо, което си струва да бъде видяно днес.

Грас например привлича със славата си на Столица на парфюмерията и присъствието на три големи имена в тази индустрия, снабдяващи с аромати и есенции световните брандове. В града, описан във финала на романа "Парфюмът" на Патрик Зюскинд, е oснованата в средата на XVIII век Galimard, появилата се век по-късно Molinard и най-младата - регистрираната през 1926 г. Fragonard. Възвишенията наоколо защитават района от духането на мистрала от юг и на студените ветрове от север и го превръщат в идеално място за продължително отглеждане на ароматни растения, част от които са нетипични за Южна Европа.

Автор: Петър Карабоев

Как точно всичко това се е превърнало в индустрия може да се види в Международния музей на парфюма, но и всяка от трите компании има собствени музейни секции със сладкодумни домакини. В музея има не само уреди и продукти от 5000 години история на парфюмерията от цял свят, но и възможност за пръв път да опитате на какво мирише кокаин или опиум.

Срещу 53 евро в Galimard предлагат двучасово забавление, в което групи от по дузина гости могат да се опитат да изработят парфюм по собствена рецепта. Всеки сяда на работно място пред т.нар. ароматен или парфюмериен орган (бюро с 4-5 реда, изпълнени с поне 200 шишенца с есенции) и с напътствията на инструктор стъпка по стъпка стига до собствена формула и име на творението според въображението, с което разполага в момента. Всичко завършва с подарък от 100 мл (по-скоро нещо средно между парфюм и eau de toilette) в избрана лично от госта опаковка, етикет с неговото име и грамота за "Почетен майстор парфюмерист".

За славата на френската кухня и вина от тази част на страната е писано предостатъчно, затова не забравяйте само един съвет – тук никой не бърза да става от масата, каквото и да пише в програмата. След това се разбира защо това отнема поне 2 часа и никой не съжалява.

Автор: Петър Карабоев

Слизането до морето е бързо и всеки от градовете си струва поне ден престой. Кан например далеч не е само крайбрежният булевард "Кроазет" с бутици с пуловери по 880 евро и яхти за милиони, а конгресният център на най-прочутия в света кинофестивал е изненадващо невзрачен. Тук - както и навсякъде из района - има колоритни пазари с всевъзможни дарове на слънчевия климат и море, улици като Rue Meynadier с напълно достъпни магазини и 15-минутно плаване с ферибот до островите Света Маргарита и Илон, подаряващо фантастична гледка към града и - след посещение на килията на Желязната маска - разкоша на вечно зелена средиземноморска дива природа.

Фотогалерия: Френската Ривиера отвъд клишетата

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Цялата галерия

Антиб предлага още памет за древните финикийци и гърци, основали селищата по брега, и известен музей с творби на модернисти и на Пабло Пикасо. Ница може да изненада с уличен джаз и местна кухня, силно повлияна от близостта с Италия, а Монако - с това колко много не се вписва сред градовете на Ривиерата.

Всяко от тези места развихря въображението и си заслужава поне по едно четиридневно пътуване. Най-невинната препоръка е човек да забрави за клишетата, да вземе камера с много памет карти и да отвори всичките си сетива за наслаждение. Само така лично ще си отговори защо наричат това място Лазурен бряг.

Wizz Air започна от 26 март полетите си до Ница всеки понеделник и петък. Цените за еднопосочно пътуване за месец май започват от 87.99 лв.

Автор: Петър Карабоев

Френската Ривиера обикновено събужда представа за недостъпен лукс, кинозвезди в Кан и полицаи от Сен Тропе. Но това отдавна са клишета. Не е мечта в ранен следобед да се окажеш в плажно заведение с Жан-Пол Белмондо и да си направиш селфи на червения килим в Кан, на следващия ден да забъркаш парфюм в лабораториите на Galimard в Грас, а на третия средновековни улички на Антиб да те отведат до бар за абсент в бивша подземна римска цистерна. За да разпалват въображението, наблизо са склоновете на Френските Алпи – през март достатъчно заснежени, за да карате ски сутринта и да слезете до морето за следобеден кайтсърф.

Крайбрежната средиземноморска ивица от Тулон до италианската граница вече е на два часа полет със самолет директно от София до Ница и всеки с достатъчно любопитство може лично да провери митовете за Лазурния бряг. Едно от удобствата е, че полетите са сутрин, но не невъзможно рано, и позволяват организиране на един дълъг уикенд от петък до понеделник, или туристическа авантюра през първите четири дни работната седмица. Според желанието престоят може да е в апартамент под наем (цените обикновено са около 50 евро) или хотел, като почти сигурно ще получите обещаното ниво на обслужване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK