С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Места

1 24 авг 2018, 9:35, 26802 прочитания

Capodimonte di tutti capi

Защо производител на сладолед, диригент, невроложка и други експерти селектират изложби в неаполския музей "Каподимонте"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Преди няколко години в списание Nature публикуваха резултати от ДНК на шимпанзе, което оказа се, съвпада с човешките гени 98%. Това за пореден път ме накара да се замисля върху въпроса, който философите си поставят от векове – какво ни прави хора? Какво ни различава от животните", казва невроложката Лаура Боси.

Така тя обяснява избора си на картини в залата, която е получала покана да курира в неаполския музей "Каподимонте". Освен нея куратори са още деветима специалисти в различни области: от ландшафтен архитект до производител на джелато и диригент, които са поканени да участват в проекта Carta Bianca. Даден им е "картбланш" да си изберат от 47 000 произведения на изкуството: от Караваджо до Анди Уорхол, от Средновековието до наши дни, за да курират по една зала всеки. Те сами задават темата, единственото условие е да обяснат избора си.


С проекта Carta Bianca дворецът на Бурбоните от 1758 г., който е кацнал на върха на хълма над Неапол и гледа към Везувий и морето, се превръща в модерен музей, даващ простор на въображението и интерпретациите. Концепцията за музейна експозиция отдавна се преосмисля и през ХХI век е преди всичко преживяване и дискусия (повече по темата ще намерите в един от следващите броеве на "Капитал" - бел. ред.).


Именно затова от Лувъра поканиха преди години италианския писател Умберто Еко да курира поредица от изложби, а "Музеят на невиността", създаден от турския писател Орхан Памук в старинна къща в Истанбул, спечели награда на европейските музеи за 2014 г. Така и в Carta Bianca необремененият поглед на експерти от съвсем различни области им помага да видят диалози между произведения, отделечени няколко века във времето.


Въпреки че не всички са съгласни с този подход. Единият от участниците - Джулио Паолини от Генуа, който се занимава с концептуално изкуство, казва: "Доброволно се отказвам да избирам сред множеството съвършени творби, от които могат да се родят неочаквани "диалози". За мен беше болезнено да се откажа от възможността да създадем свой личен музей, но го направих, защото искам да покажа абсолютното изкуство." Това, което създава Джулио Паолини в своята стая, е бяла стена с прожектори и два наблюдаващи макета на мъже с дупка на мястото за лице, зад които могат да застанат посетителите.



Световноизвестният диригент Рикардо Мути, който дирижира Лондонската филхармония и оркестъра на Филаделфия, бил е главен диригент на "Ла скала", а в момента дирижира Симфоничния оркестър в Чикаго, поставя само една картина в своята зала. Избраната от него "Разпъването на Христос" на Мазачо е поставена в пълен мрак и на черен фон, за да може да изгрее цялото й великолепие. Диригентът определено разбира от сцена и как да създаде този ефект. "В картината Дева Мария и св. Йоан са някак си статични, но Мария Магдалена е толкова жива, все едно идва от друг свят и съблазнява гледащия."


В контраст залата на икономиста и собственик на дванадесет фабрики за пакетиране на сладолед Джанфранко д`Амато изобилства от картини и предмети. Избраните от него теми са емоционални: родителство, любов, болка, както и историята на любимия му град Неапол. В курираната от него изложба има творби от античността до съвремието като фотографиите на Мимо Джодис.

Ако се уморите от изкуство или се притеснявате от "Синдрома на Стендал" (състояние, при което след предозиране с изкуство е възможно да се появят световъртеж, сърцебиене и дори халюцинации - бел. авт.), влезте в залата, курирана от ландшафтния архитект Паоло Пейроне.

Гледката към величествения Везувий е в центъра на експозицията. Вулканът, рамкиран от прозореца, е заобиколен от картини, правени през вековете, на същия този пейзаж. "В разгара на лятото исках да избера главно художници, които са рисували вековни гори и дебели сенки, защото средиземноморските паркове трябва да бъдат залесявани с дървета, които хвърлят сериозни сенки, докато в Централна и Северна Европа могат да си позволят рехави корони."

Останалите зали са оставени на въображението на Джулиана Бруно – професор по визуални изкуства в Харвард, Марк Фумароли – историк от френската Академия на науките, Мариела Пандолфи – антроположка от Монреал, Виторио Сгарби – арт критик и писател, и артиста Франческо Везоли.

Първоначално изложбата Carta Bianca трябваше да продължи до 17 юни, но заради несекващия световен интерес ще остане в музея "Каподимонте" до 9 декември.

Постоянните експозиции в двореца, построен от Карл ІII, крал на Неапол и Сицилия, също заслужават внимание – тук е колекцията на пармските херцози Фарнезе, колекция Борджия, гоблени, порцелан на Мария-Амалия Саксонска и др. Сред най-интересните и ценни са картините на европейски художници от Средновековието и Ренесанса: Симоне Мартини, Мазачо, Андреа Мантеня, Сандро Ботичели, Тициан, Караваджо, както и Рембранд, Албрехт Дюрер. Последният етаж е посветен на ХХ и ХХI век, където е известният "Везувий" на Анди Уорхол.

Паркът около двореца е просторен, с достатъчно сянка, фонтан с костенурки и възхитителна гледка, която действа като глътка чист въздух след тесните улици на исторически Неапол. Оттук се виждат морето, Везувий, градът. Кафенето не е за препоръчване – ако сте си мислели, че в Италия е невъзможно да ядете лоша пица и да пиете лошо кафе, в музея "Каподимонте" ви чака голямо разочарование. Нашият съвет е да се заредите с храна и просеко като за пикник и да се възползвате от прохладния парк.

За най-актуалните цени на билети, намаления, работно време, както и с кои автобуси да изкачите хълма от центъра на Неапол: www.museocapodimonte.beniculturali.it
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седем дни в Санкт Петербург 1 Седем дни в Санкт Петербург

Град на контрасти, театри и невероятни истории

18 яну 2019, 1041 прочитания

Ново място: Micro 1 Ново място: Micro

Клуб и музикален магазин в едно

16 яну 2019, 2109 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Места" Затваряне
10 години Starbucks® – кафе култура за ценители

Световноизвестната верига стъпи във Варна и Пловдив

Какво се променя при обжалване на данъчни актове

Доскоро това ставаше само в пет административни съдилища. Сега са включени всички 28 в страната

Какво ще стане с кюрдите след изтеглянето на САЩ от Сирия

Кюрдските съюзници на Америка не са единствените, които ще пострадат от зигзагообразните ходове на Тръмп

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Ангел Игов

Преводачът, литературен критик и писател Ангел Игов е новият носител на специалното отличие за превод "Кръстан Дянков"

Аз (вече) не пия

Как и защо се променя отношението към алкохола по света и у нас

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Изгубеният остров

Емисия

DAILY @7AM // 18.01.2019 Прочетете