Боговете сигурно са полудели
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Боговете сигурно са полудели

Reuters

Боговете сигурно са полудели

Племенният туризъм, или (без)отговорното поведение на западния човек на отдалечените места

Марина Станева
6178 прочитания

Reuters

© Reuters


27-годишният американец Джон Алън Чау плати с живота си за незачитането на границата между откривателското опознаване на света и вмешателството в живота на местното население. Мисионерът беше убит със стрели от изолирано и нежелаещо външен контакт племе на Андаманските острови, когато в нарушение на закона отиде да запознае сентинелците с християнството.

Новината намери място в емисиите на водещи световни медии миналия месец и постави във фокуса притесненията за т.нар. трайбъл туризъм (племенен туризъм) както на архипелага, така и на други отдалечени места, заплашени от често безотговорното поведение на западния човек.

Андаманските острови са дом на пет племена, смятани за уязвими, като две от тях – едното от които сентинелците, остават неинтегирани. Това ги прави изключително интригуващи за голяма част от близо 500 000 туристи, които идват на островите всяка година. Но големият интерес не остава без последици. През 2013 г. избухна мащабен скандал, след като видеозапис показа как полицаи карат група племенни жени да танцуват пред насочените туристически фотоапарати.

Оставени на мира или "цивилизовани"

За да посетят 29 острова на архипелага, чужденците трябва да получат разрешение от областните власти и от министерството по горите, макар че по-рано тази година процедурата за т.нар. разрешителни за ограничени райони беше облекчена. Бреговата охрана извършва редовни патрули около територията на сентинелците, за да държи туристите надалеч, но желаещите да ги видят изнамират начини, като често подкупват местните рибари.

"Хората са очаровани и искат да видят племенното общество. Направихме всичко необходимо, за да ограничим това. Има постоянни патрули, но предвид големината на района съществува вероятност за нарушения", обяснява пред ВВС Говинд Рам, директор на местния департамент по племенно благосъстояние.

Правозащитни активисти посочват, че убийството на американския мисионер трябва да напомни, че тези племена се нуждаят от защита от външния свят, иначе оцеляването им буквално е под риск. Както изолираните общности и другаде, включително в Амазонската джунгла, сентинелците могат да прихванат болести от чужденците, срещу които нямат имунитет. Репутацията им на "свирепи защитници на дома си" обаче доведе и до немалко призиви за "цивилизоването" им.

В случая може да се направи паралел с експедициите през ХХ век в Амазония. "В миналото мисионерите са били движеща сили при осъществяването на контакт и умиротворяването на изолираното местно население в района, често причинявайки демографски спад и културна ерозия", казва пред National Geographic Глен Шепърд, антрополог от Museu Paraense Emilio Goeldi в Бразилия. Сред последиците от досега с "цивилизацията" са превръщането на някогашните воини в алкохолици и принуждаването на децата да демонстрират племенни ритуали в замяна на подаяния.

Докъде да стига "липсата на контакт"

През последните няколко десетилетия се наблюдава съществена промяна в начина, по който се възприемат племената. Някогашното схващане, че най-добре за тях е да се интегрират в доминиращото общество, е загубило легитимност и сега водещо е разбирането, че те имат право на самоопределение и автономия. Но правото да бъдат оставени на мира има някои нюанси. Според Марк Плоткин, ръководител на Amazon Conservation Team, има много неща, които развитите страни могат да научат от по-обикновения начин на живот. "Но точно както не трябва да придаваме прекалено романтичен характер на племенните народи, така и не бива да демонизираме мисионери като Джон Алън Чау", заявява Плоткин пред ВВС.

В момента преобладаващата гледна точка е, че правителствата, учените и туристите, без значение с колко добри намерения, трябва да уважават нежеланието на някои племена да си взаимодействат с външния свят и да се въздържат от контакт. "Колко дълго обаче може едно малко общество, което оформя връзки единствено в групата, да остане здраво? От тази перспектива е възможно политиката за "липсата на контакт" да бъде ограничена, за да го защити от изчезване", пише в анализ за The Conversation Каролина Фолис, преподавател в Lancaster University. И допълва, че не трябва да предполагаме какво искат изолираните племена само на базата на поведението им към хора, които като Джон Алън Чау нахлуват на тяхна територия. Фолис обобщава: "Това може да бъде установено чрез средствата на комуникацията. Да, установяването на комуникация ги поставя под риск. Но същото прави и липсата на контакт."

Така, макар днешният консенсус да е за политика на "неустановяване на контакт", в научните среди съществуват опасения относно дългосрочната й ефективност в някои части на света. Което повдига моралната дилема какво е допустимо и какво категорично не е в поведението ни като чуждоземци.

27-годишният американец Джон Алън Чау плати с живота си за незачитането на границата между откривателското опознаване на света и вмешателството в живота на местното население. Мисионерът беше убит със стрели от изолирано и нежелаещо външен контакт племе на Андаманските острови, когато в нарушение на закона отиде да запознае сентинелците с християнството.

Новината намери място в емисиите на водещи световни медии миналия месец и постави във фокуса притесненията за т.нар. трайбъл туризъм (племенен туризъм) както на архипелага, така и на други отдалечени места, заплашени от често безотговорното поведение на западния човек.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Clint_Eastwood avatar :-|
    Clint_Eastwood

    Ясно, пак западният човек е виновен, дори и когато го убиват без причина, важното е да романтизираме "идиличния" живот на някакви диваци.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ново място: Beertag

Ново място: Beertag

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK