Въздухът, който взимаме назаем от децата си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Въздухът, който взимаме назаем от децата си

Въздухът, който взимаме назаем от децата си

Serdika Center организира до средата на март серия от лекции и работилници на тема "Въздух"

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
2772 прочитания

© Румяна Тонева


"Ние не наследяваме въздуха от предците ни... Ние го вземаме назаем от децата си!" - с тази индианска мъдрост д-р Александър Симидчиев от сдружение "Въздух за здраве" завърши лекцията си - едно от събитията, с които бе даден официалния старт на инициативата "Промяна. Инсталация Въздух" в столичния Serdika Center. Тя започна на 24 февруари и ще продължи до 15 март.

Фотограф: Румяна Тонева

Д-р Симидчиев показа и данни от проучване на Чикагския университет, според което замърсеният въздух вече е най-големият фактор за влошаване на здравето на хората, тъй като съкращава живота на всеки човек средно с 1,8 години. След този фактор следват и останалите, добре познати: пушенето - с 1,6 години, употребата на алкохол и наркотици - с 11 месеца, замърсената вода и лошата хигиена - 7 месеца, пътните злополуки - 4,5 месеца и т.н.

През 2018 г. Общото събрание на ООН официално обявява замърсяването на въздуха за петия рисков фактор за човешкото здраве след лошото хранене, пушенето, пиенето и липсата на активност. И докато с първите четири човек може да се бори индивидуално, то "проблемът с въздушното замърсяване може да бъде решен единствено и само в група" , допълни д-р Симидчиев.

Това, което още е важно да знаем за замърсяването на въздуха в София е, че не се случва сезонно - например само през зимата, а целогодишно - има го и през лятото. Факторите за замърсяването, освен битовото и промишлено горене на твърдо гориво, автомобилите, които не покриват екологичните норми и отделят вредни емисии, са и атмосферните условия, а конкретно за столицата - т.нар. температурна инверсия.

По време на кампанията посетителите на търговския център нагледно могат да добият представа за наболелия проблем с въздуха чрез инсталацията "Въздухът на София". Тя представлява 3D макет на града, оборудван с електронни компоненти и специално разработен софтуер, който показва в реално време степента на замърсяване на въздуха в столицата. Системата следи показанията на пет реални и регистрирани в airbg.info станции от всеки от тях.

Данните се теглят на всеки 10 минути и се обработват, за да се получи средна стойност за всеки район. След това мини-компютърът в нея преценява дали нивото на замърсяване налага да се активира "пушеко-генериращата" система, която да пресъздаде замърсяването на въздуха. За целта системата използва пиезо-пластина, която трепти с много висока честота и пулверизира слой вода, така че той да симулира смог.

Другият визуален компонент на инициативата е тематичната образователна изложба "Мръсно лилаво", която показва проблемите на въздуха в столицата.

През трите поредни уикенда между 24 февруари и 15 март клиентите на търговския център ще могат да се запознаят и отблизо с проблема през серия от лекции и работилници. На тях Симона Стилиянова от Zero Waste Sofia ще разкаже как да правим по-малко отпадъци и да дишаме по-чист въздух. Георги Стефанов от WWF ще сподели своя опит за въздуха и климата, а Стефан Димитров от екипа на AirBG.info ще разкаже за данните, които те измерват. Едновременно с еко лекциите за възрастните, всяка събота ще се случват и специални работилници за най-малките.

Малко повече за мотивите на Serdika Center да започне мисията си "Промяна.", която освен тази инициатива, ще бъде последвана от серия други, продължаващи да се фокусират върху околната среда, начина ни на живот и опазването на града ни такъв, какъвто го обичаме, ни разказа и Виктория Ненова - маркетинг мениджър на търговския център.

Защо решихте да се ангажирате с тази кампания и да станете домакин на събитията от нея?

Всеки търговски център през годините реализира серия от имиджови кампании. В един момент, при наличието на пазара на не малък брой молове в София, тези кампании започнаха да се размиват и по никакъв начин да се отличават една от друга. За нас това се превърна в излишна инвестиция в имиджова реклама, която накрая не носи своята полза.

Тази година Serdika Center става на 10 години и вглеждайки се по-дълбоко в себе си, решихме да създадем по-устойчив вариант на рекламна линия, която да вълнува хората повече, да е по-продуктивна и да носи добавена стойност на нашите клиенти, а и не само.

Именно за това имиджовата ни кампания "Промяна." е подкрепена от инсталацията "Въздухът на София", изложбата "Мръсно лилаво" и поредица от лекции и работилните в мола, на които даваме трибуна на специалисти от областта, които ще разкажат на хората за наболелия проблем и се надяваме всеки от нас да добие по-реална представа за него, да се замисли и да открие част от промяната в себе си.

Какво реално мислите, че ще се промени у хората, когато чуят тези лекции?

Вярваме, че лекциите, които организираме всеки уикенд до 15 март, ще ги накарат да се замислят, че проблемът с въздуха, е проблем на всеки от нас и всъщност всеки от нас може с малки крачки да промени нещата и средата. Например всеки, когато има възможност, е хубаво да остави автомобила си и да тръгне пеша или да ползва градския транспорт или велосипед. Все малки неща, които дори да изглеждат незначителни, колкото повече хора ги правят, толкова повече допринасят за това да живеем по-добре всички.

Ние, като търговски център, също сме предприели малки крачки за по-екологично бъдеще. Например преди около година подменихме цялото осветление на мола с енергоспестяващо, имаме един сертификат за зелена сграда DGNG, но се стремим да придобием и друг и т.н.

Разкажете ни повече за работилниците за деца?

Организираме работилници с нашите партньори от Philips и Cactus Lab в три поредни съботи от 13 и от 15 ч., на които ще учим децата как да живеят по-зелено, по-здравословно и как да превръщат света около себе си в по-добро място. Всички събития от тази кампания са с напълно свободен достъп и ще се случват в голямата ротонда на ниво -1 на Serdika Center.

Повече информация и пълната програма за "Промяна.", можете да откриете на https://www.facebook.com/events/1015409918845193

"Ние не наследяваме въздуха от предците ни... Ние го вземаме назаем от децата си!" - с тази индианска мъдрост д-р Александър Симидчиев от сдружение "Въздух за здраве" завърши лекцията си - едно от събитията, с които бе даден официалния старт на инициативата "Промяна. Инсталация Въздух" в столичния Serdika Center. Тя започна на 24 февруари и ще продължи до 15 март.

Фотограф: Румяна Тонева

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

Още от Капитал

Ново място: Beertag

Ново място: Beertag

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK