Магазин за добро

Първият самостоятелен благотворителен магазин у нас е на организацията, ангажирана с бездомните животни, Animal Rescue Sofia

   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова

На метри от звънтящите трамваи по столичната ул. "Граф Игнатиев" и оживения площад "Славейков" в столицата има малък безистен, тих и уютен. На адреса ул. "Дякон Игнатий" 19 през ноември 2020 г. отвори врати единственият у нас в момента благотворителен магазин на неправителствена организация (НПО) - т.нар. charity shop. Той е под шапката на Animal Rescue Sofia - фондация, чиято мисия е грижата за бездомни животни. Идеята съществува от около пет години, но успява да се реализира именно по време на COVID-19 кризата. И ако моделът на физически магазини на подобни организации е добре познат в Западна Европа и САЩ, то у нас засега е по-скоро екзотичен експеримент.

Между стените на късмета

Animal Rescue Sofia в началото стопанисва общински приют, но през 2013 г. общината им съобщава, че трябва да затвори. Организацията има три месеца да се премести и открива подходящ имот, който се продава на непосилна цена, спомня си Светослав Петров. Той се представя като доброволец на пълен работен ден, а неговата партньорка в живота Надя Станчева е управител на фондацията, което неминуемо преплита и неговата съдба с тази на фондацията.

"Понеже не сме хора, които ще си оставят кучетата в калта, намерихме бивша кравеферма в близост до другия приют. Беше идеален за нашите цели, но струваше около 250 хил. евро. Решихме да пробваме, нямахме избор. Успяхме да смъкнем цената до 210 хил. евро и направихме голяма кампания. Тогава всъщност страшно много хора ни помогнаха - хора, които не сме чували и виждали никога. Имаше концерти на Д2 и "Хиподил", фотографи и художници правиха изложби и даряваха постъпленията, за да купим това място", спомня си Петров. Успяват да съберат парите за около три месеца и купуват парцела.

Даренията от ден първи са основният източник на финансиране за фондацията, а малка част е от благотворителни партита или продажбата на брандирани стоки. "Отдавна решихме, че трябва да направим по-смели стъпки, за да се застраховаме чисто финансово и да оцелеем", казва доброволецът. Идеята за физически магазин отлежава пет години, когато през 2020 г. кризата неочаквано създава условия за това начинание. "Съжалявам да го кажа, но пандемията ни предостави възможност", казва Светослав Петров, като уточнява, че падането на цените на наемите е било в тяхна полза. Целта била не голям магазин, а комуникативно място. С помощта на интернет за два дни екипът открива помещението. Петров казва, че и наемодателят е "чудесен" - във времето, в което обзавеждат, но още не са отворили магазина, от фондацията получават фактура само с половината стойност на наема. "Беше мил жест, който не очаквахме, но сме много благодарни. Когато правиш нещо добро, всичко ти помага. В случая стана така", споделя Светослав.

Той споменава за организации, които имат вериги благотворителни магазини и назначават за мениджъри професионалисти от ритейл сектора. В случая на Animal Rescue Sofia добрата новина е, че Светослав Петров се е занимавал с търговия през целия си живот, затова може да приложи наученото и тук.

В магазина се продават традиционните календари и тениски на Animal Rescue Sofia, скоро ще има още брандирани шапки и чаши. Освен това тук хората могат да даряват вещи - например книги, които да се продават в магазина на символични цени, както е и по света в подобен тип обекти. Малко по малко фондацията получава подкрепа от български марки като козметичната "Икаров", чийто щанд вече е на адреса, както и на Ador Barador, които правят шалчета за кучета, и популярните чорапи от Русе Pirin HIll.

Средствата, които събират, отиват за грижата за животните в приюта, които не са само кучета. Най-големият разход остава медицинската грижа, но сега правят и ремонт, за да подобрят условията за живот на техните "клиенти". Работят и по проект за образователен център. "Това ще е място, където постоянно ще има обучения на ветеринарни лекари, на хора, които работят с животни по един или друг начин.

Ще има и за стопани. Фокусът ще бъде насочен към колеги, но и деца. "В дългосрочен план това е решението. Ако успеем да направим следващите поколения по-разумни, проблемът ще се реши", казва Петров.

Местните дарители

В чужбина, например Великобритания, благотворителните магазини са се превърнали в любима дестинация за феновете на модата - там човек може на ниска цена да се сдобие с винтидж находки, но и за клиенти, загрижени за околната среда, тъй като са част от кръговата икономика с вещите втора употреба. В тях се продава всичко, от кухненски съдове през дрехи, CD и DVD-та, както и брандирани сувенири и коледни картички.

У нас засега обаче такива магазини няма и това вероятно е част от една по-голяма тема - за дарителството. "Дарителската култура в България се заражда, но не е толкова развита, колкото в други държави, тъй като нямаме традиции. Не става въпрос за това, че българинът е стиснат, напротив. Проблемът е, че дълги години това беше напълно непознато, държавата майка се грижеше за всички", смята Петров. Според него горчивият опит с непочтено и непрозрачно управлявани благотворителни кампании (скандалът с Help Karma е най-пресният пример) и злоупотребата с доверието вреди на сектора. Затова и самите организации трябва да проявят самоинициатива. "Не [трябва] да казваме на хората колко много имаме нужда от дарения, а как ги изразходваме, да им покажем, че всяка стотинка, която дарят, е похарчена по най-добрия начин", смята той.

Затова Animal Rescue Sofia се опитва да постига максимална прозрачност. Регистрирани са като организация с нестопанска цел в обществена полза, като всеки може да провери финансовите им отчети в Търговския регистър. Техният приют съществува физически, в Богров, в покрайнините на София, което също помага на прозрачността. "Хората могат да дойдат да видят какво сме купили с тези пари, как сме го оползотворили. Нашият приют е отворен за всеки и винаги може да се види къде се изразходват средствата", категоричен е той.

Другият ключов фактор е начинът, по който функционират фондациите у нас. "Една неправителствена организация се различава съвсем малко от нормален бизнес. Разликата е в крайната цел", казва Светослав Петров. По негови наблюдения голяма част от хората в гражданския сектор са по-скоро "любители, а не професионалисти" и дори понякога третират организациите като хоби. "Ако искаш да си успешен, наистина да промениш нещата към по-добро, направи го своя професия", съветва той.
И няма как да се коментира неправителственият сектор, без да се спомене държавата като мащеха. Доброволецът дава пример с дарените стоки - трудно е да ги продават с касови бележки, тъй като не могат да докажат произход, затова пък имат сертификати за дарение, с които осчетоводяват вещите. По думите му, важно е да се облекчават фондации и други благотворителни организации не като им се помага директно финансово, а с ясни правила, насоки, облекчения. И завършва така: "Организации като нашата, без значение дали се занимават с бездомни животни, с деца, възрастни или болни хора, в известна степен изпълняват функциите на държавата. Тя има социална отговорност към всеки, който живее на тази територия. Когато държавата не поема тази отговорност, се намесва НПО секторът. Ако някой върши твоята работа, няма да е лошо да помогнеш малко."

По света и у нас

Благотворителните магазини са класическият пример за социално предприемачество. Моделът съществува в Обединеното кралство от края на XIX век. Подобни магазини в САЩ и Великобритания имат организации като Cancer Research UK, British Heart Foundation, Червеният кръст, "Армията на спасението" и други, като някои от тях имат стотици обекти и приходи от порядъка на милиони британски лири годишно. В магазините работят както доброволци, така и платени служители. Oт края на 70-те благотворителните магазини са обединени в асоциация, която представлява интересите им в политическите дискусии за данъци и пр. Пандемията повлия и на техните приходи. В края на лятото например приходите на общо 595-те магазина на Oxfam са спаднали с 32% спрямо 2019 г., а на 740-те обекта на British Heart Foundation - с 20%, пише "Гардиън".

Опит

Тази есен фондация "Оле мале" отвори временен физически магазин в столичния "Сердика център", където се продаваха стоки на български марки, които са подкрепили каузата - вино Trastena, дрехи на Brave creation и други, както и играчките, които сами произвеждаха. Но инициативата беше двумесечна по замисъл, а епидемичните мерки я прекратиха предсрочно.

Магазинът се намира на ул. "Дякон Игнатий" 19, работи от 11 до 19 ч., с почивни дни неделя и понеделник

Още от Капитал