+малко музика

KRAFTWERK-MINIMUM-MAXIMUM LIVE

„крафтверк“ са сред най-важните групи в музикалната история. Без тях нямаше да има нито „Ню oрдър“, нито хаус, нито „Продиджи“, нито дори хип-хопа на Африка „Бамбаата“. Ако се даваха отличия за цялостен принос към развитието на музиката, „Крафтверк“ щяха да задминат дори „Бийтълс“. Така че този лайв албум не е просто много важен, той е епохален. Без значение дали си бил на концерта им в зала „Фестивална“, или си имал наистина извинителна причина, вече си наясно, че живото изпълнение на „Крафтверк“ далеч надхвърля това, което си представяш, че могат да направят четирима чичковци пред лаптопи. Естествено този диск е за напреднали, т.е., преди да го чуеш, е желателно да си чул (или преговорил) особено важните албуми Autobahn, Trans-Europe Express and The Man-Machine. Най-малкото за да оцениш как минималистичните аналогови парчета в албумите са се превърнали в носещи енергията на рейв парти лайф версии. Виковете на тълпата в Tour De France Etape 1 ти доказват, че няма измама и всичко е записвано на живо, а дигитално напомпаните Numbers и The Robots въпреки преклонната си възраст могат да накарат всеки съвременен продуцент да погледне засрамено в кецовете си. Дори парчетата от последния им диск Tour De France Soundtracks - Aero Dynamik и Elektro Kardiogramm, без да са култови като класиките, звучат красиво и напълно в същата лига. Двата диска са без съмнение best of албум на бащите на електрониката, при това допълнен с малко викове на тълпата и много аплодисменти.

SHAKIRA - FIJACION ORAL VOL. 1

шакира никога не е била типичната поп звезда и първият албум четири години след големия англоезичен пробив Laundry Service за пореден път го доказва. Както заглавието показва, това е испаноезичен албум, при това първа част от разделен по модела на Kill BilI диск, втората част от който - Oral Fixation, Vol. 2, ще излезе през есента. В повечето кариери испанският албум е почти комерсиално самоубийство - справка: Рики Мартин. Първият сингъл от албума обаче - рага ритъмът с рок китари и дует между Шакира и латино секссимвола Алехандро Санц, вече се върти всеки час по MTV въпреки езика. Може би за това помагат движенията на Шакира в клипа, но в аудиоверсията на албума дори без тях всяко от парчетата има достатъчно енергия да накара всеки в обсега му да танцува. Добре балансиран между чувствения латино поп и блъскащите ритми и китари, албумът е най-високата точка в кариерата на Шакира дотук. Всяко от десетте парчета в диска (съдържащ още две версии) е написано от колумбийската звезда и отразява различните настроения през тези дълги дълги четири години: интровертното En Tus Pupilas, пънкарски екстровертното Escondite Inglеs, акустично тъжното No и срамежливата боса нова Obtener un Sн. Въпреки всичките тези нови посоки почеркът на Шакира се усеща по-ярко дори от англоезичния албум. А ако имаше как да се издават по 10 сингъла от албум, този щеше да има точно толкова хита.

RY COODER-CHAVEZ RAVINE

на обложката на този албум пише record by Ry Cooder и наистина това е най-доброто определение за диска, защото това не е албум. Това е повече от албум - саундтракът към несъществуващ мюзикъл, възпяващ легендарния мексикански квартал „Чавес Равин“, който бил изринат с булдозери и на негово място са построени чисти и спретнати американски къщурки, както и стадионът на „Ел Ей доджърс“. Рай Куудър естествено е израснал в Ел Ей и като всеки американец от мексикански произход е почерпил солидно вдъхновения от културния миш-маш, който е представлявал кварталът „Чавес Равин“ през 50-те, затова историята има осезаем личен момент. Освен че свири в почти всички парчета на инструменти, вариращи от китара до текс-мекс банджо, Рай Куудър пее в още 4 от тях, а е написал общо седем. Майсторът на саундтраците този път се е погрижил не само музиката да говори, но във въображаемия мюзикъл има дори герои - представители на реалната организация от миналото за борба с не американските занимания, шофьор на булдозер и дори пилот на летяща чиния, който каца в квартала, привлечен от музиката (?!). Да, сюжетната линия е малко объркана, но пък музиката компенсира на 110% и превръща този концептуален диск в абсолютен шедьовър. Близо 35 години след първия му авторски албум и близо четвърт век след големия му пробив, след няколко незабравими саундтрака и след вечната класика „Буена Виста сошъл клъб“ Рай Куудър все още има какво да каже на света, а когато става въпрос за онази смес от рок-джаз-латино-блус, никой не може да използва по добре звуците като думи от него.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал