С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

2 31 мар 2010, 14:32, 3844 прочитания

История на усмивката

Или как 1 април и кафето преобразяват дните на човечеството

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg



През 1564 кралят на Франция Карл IX премества началото на годината от 1 април на 1 януари. Това довежда до известни недоразумения, тъй като голяма част от поданиците му така и не разбират за тази фундаментална промяна. Повечето хора продължават да посрещат новата година на 1 април, докато онези, които знаят за промяната, им се присмиват и им носят празни подаръци. Така 1 април се превръща в международен ден на шегата и лъжата.


По каприз на вселената същата дата е рождена за някои от най-смелите и емблематични за съвременния свят нововъведения. На този ден през 1826 Самуел Морей патентова двигателя с вътрешно горене. Близо 70 години след това на същия ден е патентован и механизмът, който задвижва тролейбусите. 1 април е рождената дата на Apple Computer Company, а Google избират този ден за представянето на Gmail.

Съвсем не на шега на 1 април 1938 в Швейцария се ражда NESCAFÉ®. То е във вид на пудра и още в самото начало се предлага в два варианта – обикновено и безкофеиново.

Името му е измислено като съчетание от първите три букви на "NESTLÉ" и думата кафе (café). Можем само да гадаем дали денят е избран случайно, но в швейцарската компания със сигурност знаят, че с NESCAFÉ® обявяват настъпването на нова епоха в съхранението, преработването, приготвянето и пиенето на кафе. Убедени сме и в това, че на този ден усмивките греят върху лицата на екипа на Макс Моргенталер, който от седем години се опитва да пребори кризата в Бразилия.



Историята на NESCAFÉ® започва в началото на 30-те - време, в което светът агонизира в прегръдките на най-жестоката икономическа криза, известна на човечество. Бразилия се обръща към NESTLÉ с молба да намерят начин за съхранение и възможност за последваща промишлена преработка на кафените зърна. В продължение на много години страната е изправена пред проблема на свръхпредлагане на зелено кафе и всяка година огромни запаси се губят поради липса на технология за преработка и съхранение на зърната.

Макс Моргенталер и колегите му търсят начин за изработването на т.нар. кафе-таблетка, както си я представят бразилците. Тя трябва да запази всички качества на кафето на зърна, да издържа на дългосрочно складиране и да се превръща в напитка само чрез добавяне на вода. След седемгодишна работа специалистите от NESTLÉ намират нов начин за приготвяне на съвършената чаша кафе. Идеята се основава на процес, при който от прясно набраните и изпечени зърна се приготвя черна напитка, а от нея благодарение на техники за изсушаване във фризер и изсушаване чрез разпръскване се получава разтворимото кафе. (Така в много отношения разтворимото всъщност е по-прясно от прясното кафе.)

През 1939 NESTLÉ започва производството на NESCAFÉ® във Франция, Великобритания и САЩ. Година и половина след представянето на NESCAFÉ® започва Втората световна война и качествата на разтворимото кафе са оценени високо от американската армия. То е включено в задължителната дажба на американските войници и тъкмо по този начин става популярно по целия свят.

Усъвършенстването на технологията на Моргенталер продължава и от 1952 NESCAFÉ® се произвежда без никакви добавки – то е 100% чисто кафе. Пет години по-късно на Солунския панаир се ражда и идеята за NESCAFÉ® Frappé – най-свежата кафе напитка, а седемдесет и две години след 1 април 1938 NESCAFÉ® е марка кафе №1 в света и двайсет и петият най-ценен бранд според класацията на "Интербрандс". Всяка секунда по света се отпива от близо 4000 чаши кафе, а всеки ден се консумират повече от 380 милиона чаши с напитки под марката NESCAFÉ®.

В България по време на студената война продуктите NESCAFÉ® се намират само в "Кореком" или от познати, които пътуват в чужбина. Въпреки всичко за по-малко от петдесет години името на марката се превръща в синоним на качествено разтворимо кафе. Иначе NESCAFÉ® стъпва на българския пазар съвсем официално едва през 2000, но когато през 2008 по повод 70-годишнината на марката е направен конкурс за най-старата опаковка на продукт с марка NESCAFÉ® в България, се оказва, че трима българи притежават метални кутии, чието производство датира от началото на 1944.

Днес много от нас започват деня си с NESCAFÉ® и с усмивка… Вероятно подобна на тази, с която марката е победила кризата в Бразилия през далечната 1938.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

Интересните събития през седмицата

16 ное 2018, 742 прочитания

Ния от 9 до 5 Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

16 ное 2018, 1260 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
La femme est revenue

Какво се случи на модната седмица в Париж

Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв.

Който управлява през 2019 г., ще участва в избора на заместник на Цацаров и разпределянето на скъпи поръчки

Марик Стринг: Европейците трябва да модернизират армиите си

Зам. помощник държавният секретар на САЩ пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Всичко е игра

Изложба изследва сложното взаимодействие между видеоигрите и реалността

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.11.2018 Прочетете