С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

2 31 мар 2010, 14:32, 4208 прочитания

История на усмивката

Или как 1 април и кафето преобразяват дните на човечеството

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg



През 1564 кралят на Франция Карл IX премества началото на годината от 1 април на 1 януари. Това довежда до известни недоразумения, тъй като голяма част от поданиците му така и не разбират за тази фундаментална промяна. Повечето хора продължават да посрещат новата година на 1 април, докато онези, които знаят за промяната, им се присмиват и им носят празни подаръци. Така 1 април се превръща в международен ден на шегата и лъжата.


По каприз на вселената същата дата е рождена за някои от най-смелите и емблематични за съвременния свят нововъведения. На този ден през 1826 Самуел Морей патентова двигателя с вътрешно горене. Близо 70 години след това на същия ден е патентован и механизмът, който задвижва тролейбусите. 1 април е рождената дата на Apple Computer Company, а Google избират този ден за представянето на Gmail.

Съвсем не на шега на 1 април 1938 в Швейцария се ражда NESCAFÉ®. То е във вид на пудра и още в самото начало се предлага в два варианта – обикновено и безкофеиново.

Името му е измислено като съчетание от първите три букви на "NESTLÉ" и думата кафе (café). Можем само да гадаем дали денят е избран случайно, но в швейцарската компания със сигурност знаят, че с NESCAFÉ® обявяват настъпването на нова епоха в съхранението, преработването, приготвянето и пиенето на кафе. Убедени сме и в това, че на този ден усмивките греят върху лицата на екипа на Макс Моргенталер, който от седем години се опитва да пребори кризата в Бразилия.



Историята на NESCAFÉ® започва в началото на 30-те - време, в което светът агонизира в прегръдките на най-жестоката икономическа криза, известна на човечество. Бразилия се обръща към NESTLÉ с молба да намерят начин за съхранение и възможност за последваща промишлена преработка на кафените зърна. В продължение на много години страната е изправена пред проблема на свръхпредлагане на зелено кафе и всяка година огромни запаси се губят поради липса на технология за преработка и съхранение на зърната.

Макс Моргенталер и колегите му търсят начин за изработването на т.нар. кафе-таблетка, както си я представят бразилците. Тя трябва да запази всички качества на кафето на зърна, да издържа на дългосрочно складиране и да се превръща в напитка само чрез добавяне на вода. След седемгодишна работа специалистите от NESTLÉ намират нов начин за приготвяне на съвършената чаша кафе. Идеята се основава на процес, при който от прясно набраните и изпечени зърна се приготвя черна напитка, а от нея благодарение на техники за изсушаване във фризер и изсушаване чрез разпръскване се получава разтворимото кафе. (Така в много отношения разтворимото всъщност е по-прясно от прясното кафе.)

През 1939 NESTLÉ започва производството на NESCAFÉ® във Франция, Великобритания и САЩ. Година и половина след представянето на NESCAFÉ® започва Втората световна война и качествата на разтворимото кафе са оценени високо от американската армия. То е включено в задължителната дажба на американските войници и тъкмо по този начин става популярно по целия свят.

Усъвършенстването на технологията на Моргенталер продължава и от 1952 NESCAFÉ® се произвежда без никакви добавки – то е 100% чисто кафе. Пет години по-късно на Солунския панаир се ражда и идеята за NESCAFÉ® Frappé – най-свежата кафе напитка, а седемдесет и две години след 1 април 1938 NESCAFÉ® е марка кафе №1 в света и двайсет и петият най-ценен бранд според класацията на "Интербрандс". Всяка секунда по света се отпива от близо 4000 чаши кафе, а всеки ден се консумират повече от 380 милиона чаши с напитки под марката NESCAFÉ®.

В България по време на студената война продуктите NESCAFÉ® се намират само в "Кореком" или от познати, които пътуват в чужбина. Въпреки всичко за по-малко от петдесет години името на марката се превръща в синоним на качествено разтворимо кафе. Иначе NESCAFÉ® стъпва на българския пазар съвсем официално едва през 2000, но когато през 2008 по повод 70-годишнината на марката е направен конкурс за най-старата опаковка на продукт с марка NESCAFÉ® в България, се оказва, че трима българи притежават метални кутии, чието производство датира от началото на 1944.

Днес много от нас започват деня си с NESCAFÉ® и с усмивка… Вероятно подобна на тази, с която марката е победила кризата в Бразилия през далечната 1938.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Книга: Преходно време Книга: Преходно време

Разказ за сформирането и действията на правителството на Димитър Попов

8 ное 2019, 1586 прочитания

Книга: "Истории от 90-те" Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

8 ное 2019, 2871 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
La femme est revenue

Какво се случи на модната седмица в Париж

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10