Велосипед за всеки (ден)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Велосипед за всеки (ден)

Велосипед за всеки (ден)

Преглед на най-популярните модели, подходящи за каране в града и извън него

20465 прочитания

© dragbicycle.com


Полезни връзки

Велоалеи във вашия град: http://opencyclemap.org

Веломаршрути: http://mtb-bg.com и http://bikemap.net

Всичко, което някога бихте искали да знаете за велосипедите: http://sheldonbrown.com

Един хубав пролетен ден преди няколко години двамата ми колеги, без да са се наговаряли, си купиха велосипеди едновременно и така колоездачите в компанията станахме пълно мнозинство. Няколко години по-късно с една приятелка основахме фирма. На другия ден след като наехме първия ни служител, пак без уговорка, всички пристигнахме с колела. Какво по-силно доказателство за това, че всяка година все повече и повече хора велосипедират. Причините са много: колелото спестява време и нерви в града, укрепва физиката, намалява заболеваемостта, увеличава сексуалната привлекателност. За да ви помогнем при избора на двуколесен безмоторен приятел, прегледахме най-популярните модели, подходящи за каране в града и сред природата.

Нисък клас планински велосипеди

Справят се отлично с дупките по улиците и лесно преодоляват препятствия като бордюри и лежащи полицаи. Идеални са за излети през уикенда по ненатоварващи маршрути. Изборът на спортните личности.

Например Drag Hacker (http://www.dragbicycles.com/?menu=bikes&cid=5&pid=13); Grizzly (http://www.dragbicycles.com/?menu=bikes&cid=5&pid=38); Ontario (http://www.dragbicycles.com/?menu=bikes&cid=5&pid=25), Ram Htl (http://ram-bikes.com/ht1.html), Sprint Apolon (http://maxcombike.com/?act=products_inside&product_id=483). Цените на тези модели варират от 290 до 800 лв. Препоръчвам ви вибрейкове (V-brake), а не дискови спирачки. Евтина дискова спирачка струва колкото върхов V-brake модел, но спира доста по-зле. Избягвайте амортисьорни рамки (наричани още рамки със заден шок). Шокът на ниския клас рамки първо, че друса много, и второ, не може да бъде блокиран, съответно при изкачване ще правите двойно по-голямо усилие. Амортисьорната вилка е напълно достатъчна за комфортно каране. Аз лично предпочитам твърда вилка, но ви я препоръчвам само ако държите на бързината и не карате по павета. За каране в града изберете гуми с непрекъсната ивица по средата и немного дълбок грайфер. Гумите с дълбоки грайфери са по-стабилни в кал и сняг, но на асфалт са доста бавни.

Градски велосипеди

Въпреки името им, хиляди хора ги карат и на село. Тънките и стилни рамки, както и по-големият диаметър на гумите ги правят изборът на тези, които държат най-вече на елегантността. Например Drag Marathon (http://www.dragbicycles.com/?menu=bikes&cid=3&pid=53), Sprint Urban (http://www.maxcombike.com/e-shop/index.php?step=module_action&modname=pricelist&modaction=details&product=790&product_cat=159&lang=2&), Raleigh Sydney (http://www.raleigh-bg.com/catalog/product_info.php?cPath=23&products_id=101), "Турист" (на старо). Цените на споменатите модели варират от 50 до 350 лв. Градските велосипеди винаги имат малко предавки - от 3 до 8 скорости са напълно достатъчни за асфалтирани улици и леки наклони. По-късото разстояние между седалката и кормилото ви позволява да карате в удобно изправено положение - за разлика от планинските, където спецификата на каране изисква нисък център на тежестта, и геометрията им ви принуждава да заемете силно приведена стойка.

Както планинските, така и градските велосипеди имат рамки, подходящи за нежния пол - горната тръба е почти успоредна на долната. Качването и слизането от тях е по-удобно, отколкото при мъжките модели, а и може да се карат с рокля или пола.

С фиксирани скорости

Особеното при този вид колела (http://en.wikipedia.org/wiki/Fixed-gear_bicycle) е, че задното движение няма свободен ход, т.е., ако завъртите педалите назад, колелото ще тръгне назад, не можете и да карате по инерция. Изискват много добра физическа подготовка, но контролът върху велосипеда (http://sheldonbrown.com/fixed.html), казват, бил неповторим. Което ги прави идеални за мениджъри.

Сгъваемите велосипеди

са изключително удобни в града и при пътувания, в които трябва да бъдат пренасяни с друг транспорт. Въпреки непопулярността им сред народите зад демонтираната желязна завеса бях приятно изненадан да открия, че българската фирма Cross (http://www.crosscycle.com/products/view/58/combino) предлага модел от този вид. Е, има какво още да се желае. Сред по-известните световни марки са Dahon, Bike Friday и Brompton. Последните са най-компактните, стилни и скъпи сгъваеми велосипеди, които съм виждал. Дори на старо в eBay цените им не са много по-ниски от тези на ново колело, а по всички форуми, които съм разглеждал, отзивите за тях са силно положителни.

Аксесоари

Задължително си купете фар, задна светлина, както и преден и заден светлоотразители. Ако често карате по тъмно, си заслужава да смените предната главина с динамоглавина. Усилието при нея е много по-малко, отколкото при обикновеното динамо, което се трие в гумата, а и забравяте грижите за батериите. Определено ви препоръчвам да монтирате калници, ако колелото ви не е снабдено фабрично. По-широките пазят по-добре. Дори да не карате в дъжд, локвите се задържат за дълго. А ако не се боите от дъжда, има специални дъждобрани за каране на колело, които покриват ръцете и кормилото. Седалката се избира в зависимост от пола. За мъже тези с отвор за простата са доста удобни. Жените съм забелязал, че предпочитат по-широки и по-меки. Избягвайте моделите с гел - бързо се цепят и не са по-удобни от другите. Най-комфортни са кожените, но те имат три недостатъка: първите 500 - 600 км, докато кожата придобие формата на седалището ви, са доста тегави, изискват по-внимателна поддръжка (никак не обичат да бъдат мокрени) и са доста скъпи. Велоръкавиците - цели за зимата и с рязани пръсти за лятото - с подплънки на дланта елиминират мазолите при по-дълго каране. Кошница, която се монтира на кормилото и може да се сваля, е доста удобна за пазар. За по-тежки неща сложете заден багажник.

Поддръжка

Поне веднъж годишно водете колелото си на майстор за смазване на главините и центровка на каплите (освен ако не сте достатъчно сръчни да го правите сами). Сменяйте накладките на спирачките, преди да са се изтъркали съвсем. След всеки дъжд или веднъж седмично почиствайте веригата внимателно с парцал и след това я смазвайте с машинно масло. Спрейовете за верига не са добро решение, защото съдържат тефлон, който е канцерогенен.

Заключвайте колелото само ако го държите под око. Повечето велокатинари могат да бъдат срязани за секунда с ножица за ламарина, така че не си оставяйте колелото където и когато ви хрумне. Крадат се дори най-евтините и зле изглеждащи модели.

Няколко съвета за карането

Навийте десния крачол на панталона един-два пъти, за да не го цапа веригата или го прихванете със специална връзка. Не забравяйте, че пешеходците и шофьорите почти не ви забелязват и не настоявайте на предимството си, особено по тъмно. Когато отивате първия път на работа с колело, не тръгвайте машинално по маршрута, който използвате с кола или градски транспорт. Велосипедът ви позволява да минавате през места, които иначе са непроходими за автомобилите, като паркове и градинки. Не е нужно да гълтате прахоляка по големите булеварди. Почти винаги от точка А до точка Б има маршрут по малки улици, ненатоварени улички. Изследвайте картата на вашия град и лека-полека ще ги откриете.

Много хора се притесняват от потенето и свързания с него чуден аромат. Обаче колкото повече карате, толкова повече ще заякнете, съответно ще ви е необходимо по-малко усилие и ще проливате по-малко пот. Все пак, когато времето е по-топло, може да си вземете тениска/риза за преобличане на работното място.

Фотограф: Сава Чанков

Зорница, 27, видеомонтажист:

От 4 години карам през всички сезони и не съм се качвала на градски транспорт. Това е най-бързият превоз, който съм използвала, никога не закъснявам за срещи. Много хора ми казват: "Ти си луда да караш през зимата!", но на мен ми е много по-топло и се чувствам по-стабилно на колелото, особено когато тротоарите са заледени.

Фотограф: Сава Чанков

Поли, 24, графичен дизайнер:

Започнах да карам колелото на съквартирантката ми. Дълго време си търсих градско женско колело на старо и накрая си купих сегашното от един чичо за 80 лв. Забелязвам, че колкото повече карам, толкова повече се кефя да карам. Дори на срещи по работа ходя с него.

Фотограф: fixedgearbiking.co.uk

Полезни връзки

Велоалеи във вашия град: http://opencyclemap.org

Веломаршрути: http://mtb-bg.com и http://bikemap.net

Всичко, което някога бихте искали да знаете за велосипедите: http://sheldonbrown.com

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    mitkoito avatar :-|
    mitkoito

    и гледайте да не тежи като танк!!!!
    и носете каска!!!
    и вода
    никога не бързайте, карайте внимателно и се наслаждавайте, минавайте през части на града, които са ви непознати - големите улици така или иначе са ви забранени
    аз имам 28" "градски" байк, но София не е явно достатъчно "градска" за него и ще го сменям с планинински 26"

  • 2
    marsianka avatar :-|
    Marsianka

    Подкрепят mitkoito!
    В градски условия е много важно да не е тежко колелото, има места, където макар и малко велосипеда трябва да се носи и не е приятно!
    За българските градски улици колелото трябва да бъде нисък клас планинско, то не са дупки, бордюри и други изненади!
    Гризлито от посочените тук модели е много добър вариант! И е леко ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK