"Продажно" изкуство или изкуството да продаваш

Сериозно за Деймиън Хърст по повод една несериозна изложба в София

Shutterstock    ©  Shutterstock

Ако се доверим на Оскар Уайлд, "когато банкерите отидат на вечеря, говорят за изкуство. Когато художниците отидат на вечеря, говорят за пари". Странната и скандална връзка между парите и изкуството, между пазарни сили и художествени шедьоври, датира отпреди поне 500 години, когато прочутата банкерска фамилия на Медичите финансирала творческите търсения на широк кръг талантливи художници и така възвестила Ренесанса. За да изчисти фамилното име от моралното петно на своите доходоносни начинания, Козимо и Лоренцо "Великолепния" Медичи създали система за меценатство, в която изкуството допринасяло за семейния престиж и влияние, а парите на свой ред спомогнали за освобождаване на изкуството от религиозните догми, задвижвайки процеса на комерсиализация, който в края на ХХ век придобива завършен вид в рекордните, многомилионни търгове на художествени творби. Като всеки друг брак, и този между изкуството и парите преживял период на затишие, в който романтичните идеали взели надмощие над материалните мотиви, а академичните принципи диктували съобразяване с традиционните изобразителни методи. Едва в края на ХІХ век галеристи и колекционери на картини открили как да извличат материална полза, подпомагайки новаторски художници, а през 60-те години идва и редът на самите художници да открият как да печелят подобаващо от творбите си. Този процес достига връхната си точка с установяването на


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове