С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

2 2 юни 2011, 14:26, 9104 прочитания

Война и мир

Американската армия си сменя маскировката, по-позната като любимия десен на градската мода

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато Пентагонът представи официално новите бойни униформи, т.нар. MultiCam, посланието към военните беше необичайно: дори не си помисляйте да се разхождате по улиците или публично да чупите стойки в тях. Униформите се използват само и единствено в Афганистан и останалите бойни места, роднините ще ви видят в тях най-много когато се качвате или слизате от самолета в САЩ.

От средата на миналата година американските военни сили са в процес на смяна на цветовете, но новият камуфлаж се раздава по възможно най-стриктна система - само на частите, заминаващи на война. Причината е, че цената на MultiCam е на път да бие всички досегашни рекорди. Ако през 2005 г. за въвеждането на т.нар. универсална сиво-бяло-кафява униформа (позната повече като ACU или Army Combat Uniform) Пентагонът плати 223 млн. долара, сега "преобличането" струва 422 млн. На пръв поглед предупреждението за позиране сред цивилни в новия камуфлаж може и да изглежда странно, защото се отнася до обемисти дрехи с невъзможния кафяво-жълто-зелен мотив. Опасенията на Пентагонa, че прескъпата му инвестиция може да бъде използвана не по предназначение, обаче не са съвсем неоснователни.


Колкото по-малко се появява по улиците на Америка, толкова по-малка е вероятността MultiCam да се превърне в модно изкушение и масов продукт, каквито станаха "горският" и "пустинният" дизайн, обичани и носени от ловци, скейтъри, домакини и даже от Джон Галиано. Представянето на новите униформи върна интереса на Америка към милитъри стила. Въпреки учудването, с което критиците отбелязаха възраждането му по време на Нюйоркската седмица на модата, счетоводните тефтери на търговците на едро показват, че интересът към него никога не е умирал. Силвестър Сталоун също обяви преди няколко седмици, че пуска своя собствена линия дрехи и аксесоари, в която класическият "тигров" камуфлаж ще е основен акцент.

По същото време лицензираните магазини в Америка, продаващи свободно военни униформи, се оплакаха през в. LA Times, че въпреки растящото търсене снабдяването куца. До 11 септември 2001 г. армията нямаше нищо против да разпродава излишните количества камуфлаж, но страхът от терористични атаки направи военните изключително предпазливи. Униформите ACU например не се продават свободно. Дефицитът от своя страна окрили хиляди малки и по-големи текстилни компании, пробващи се в имитирането на оригиналните маскировъчни десени.

Всеки от нас има в гардероба си поне една камуфлажна дреха или аксесоар, дори когато личният му боен опит се свежда до пейнтбол уикенд с колегите от офиса. В началото носен от гневните ветерани от Виетнамската война, после превърнал се удобна градска дреха, маскировъчният десен е най-постоянният хит в уличната мода след синьото на джинсите. Милитъри стилът е предпочитан заради издръжливостта на дрехите и възможността да ги носят повече от един сезон. Други харесват тихата провокация в превръщането на абсолютния символ на обезличаването в знак за собствена индивидуалност.



За успеха на камуфлажа има и друга причина. Той прескача от военните зони към улицата не просто като несъзнателна реакция на новините за конфликти по света - геометрично неправилните форми, които мамят окото, са и произведение на изкуството. При това не става дума за работа на стотици специалисти по военен дизайн и милионите, похарчени от Пентагона. Модерният камуфлаж всъщност е незаконното дете на Пабло Пикасо и Жорж Брак.

През вековете мъжете на бойното поле са опитвали различни способи, за да прикрият маневрите си и да заблудят врага. През 1909 г. известният американски натуралист Албърт Тайър публикува монументалния си труд Concealing Coloration in the Animal Kingdom ("Прикриващи краски в животинското царство"), предлага концепцията за два типа успешно маскиране – преливане и заслепяване. Военните стратези се оказват най-големите фенове на изследванията на Тайър.

Кубизмът от началото на ХХ век за пръв път им дава идея как да предпазят войниците. В картините си Пикасо и Брак разглобяват обектите и после пак ги "събират" в абстрактни форми, за да накарат хората да погледнат света около себе си по различен начин. За военните идеите на кубизма имат съвсем практичен смисъл – раздробена на множество фасети, околната среда може да бъде претворена отново в дизайн, който да заблуждава или обърква окото на противника. Модерният камуфлаж е роден и изпробван в окопите на Първата световна война.

През Втората световна САЩ превръщат създаването на маскировъчното облекло в истинско изкуство. Казармата във Форт Белвоар, Вирджиния, приютява скулптори, графични дизайнери, рекламисти и художници от ранга на Грант Ууд (авторът на известното платно "Американска готика") и кубиста Жак Вилон, които се трудят неуморно над камуфлажни техники. Междувременно разработването на маскировъчните десени е поето от орди психолози и невробиолози, изследващи как може да бъде измамено човешкото око.

Самият MultiCam беше избран след серия тестове, продължили близо две години. Най-впечатляващият от тях включвал деветчленен екип на специалните части, заснел над хиляда снимки с новите униформи из различни точки в Афганистан. Може би точно заради специалното си свойство да се слива с околната среда MultiCam няма шанс да роди следващата революция в уличната конфекция. Ако целта на камуфлажа на бойното поле е да направи войника част от пейзажа, в мирните градове задачата е точно обратната – да открои човека.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

15 мар 2019, 838 прочитания

Господин Х 1 Господин Х

Голяма неоторизирана изложба в Мадрид представя работата на анонимния уличен артист Банкси

15 мар 2019, 1390 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Неразделно хранене

Шведска маса за народите или как празнуват разнообразието в едно училище с деца от 80 нации

Пращам и парите ти ще дойдат след... секунда

Банковата система в ЕС вече разполага с платформата TIPS, която позволява светкавични и евтини преводи в евро 24 часа в денонощието

Цигареният пазар достигна 3 млрд. лв.

Продажбите се увеличават с 4% заради по-високи акцизи и намаляла контрабанда

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кубоиди, фараони...

Художничката Моника Попова отбеляза 50-ия си юбилей с три изложби, които проследяват различните й интереси през годините

Кино: "Къщата, която Джак построи"

Ларс фон Триер задава неудобни въпроси с безупречно кино

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Нов "Апартаментгейт" при ГЕРБ, Борисов "спаси" пенсиите

Емисия

DAILY @7PM // 19.03.2019 Прочетете