Седемте гряха на българската реклама

В началото на второто десетилетие на XXI век, рекламата в България се опитва да продава ниски лихви за жилищни кредити с гротески образи на майки и реститутки, безрисков секс с метафори за задния двор, мастика с "динена Галена", магия с импресии от красиви дупета, нестинарки и заснежени върхове. Ако си представим, че марките са хора, които общуват посредством рекламите, то те често допускат поне един от седемте смъртни гряха: леност (липса на усилие в посока убеждаване), алчност (повече от едно послание на комуникация), завистничество (буквално взаимстване от реклами на конкурентни марки), чревоугодничество (за да угоди на моментните си цели, марката мени възгледите си според адресантите), похотливост (прилагане на модела "порното продава"), горделивост (самохвалени реклами), гняв (изтъкване на рекламирания продукт или услуга чрез агресивни нападки върху не таргета, или други конкуренти).

Грях първи - "леност" или когато марките избират да ни казват какво да правим или чувстваме, вместо да ни го внушават.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
26 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431
    • - 6
    • + 20

    Ооо, колежке, радвам се да ви видя, хубава статия:)

    Нередност?
  • 2
    ivnikolaev avatar :-P
    Ivan Nikolaev
    • - 2
    • + 24

    Колкото и да е права Анна Стоянова за Седемте гряха на българската реклама, не трябва да се забравят и някои евангелски послания на нашата реклама. "Блажени нищите духом..." (Мат.5:3) Полуграмотни хора, говорещи някакъв изкълчен диалект, който съществува единствено в главите на създателите на рекламата, ни убеждават колко е добре да изглеждаме като рептилии, за да можем да клякаме и ставаме. Залага се и на снобизма, матрака е единственото нещо, с което леля Милена от бл.69 може да се похвали, а мъжът й, бай Станшо се кълне в кварталното кръчме, че след 4 ракии на матрака с "тианови" нишки на сутринта бил "кукуряк" и как "вдигал самолета", щото (поглеждайки към чатала си), истината била в пакета.

    Нередност?
  • 3
    tsyki avatar :-|
    tsyki
    • - 13
    • + 58

    А всъщност основният проблем на българската реклама е, че хора специализирали в Miami Ad School са заети да пишат 7 причини защо не става, вместо 7 начина да я оправим.

    Нередност?
  • 4
    aganderov avatar :-P
    Marin Aganderov
    • - 6
    • + 8

    Браво!!!! Чудесна статия!

    Нередност?
  • 5
    mwgsn avatar :-|
    Мария-Магдалена
    • - 17
    • + 7

    Статията е страхотна, наистина! Само правописът на една от думите малко ме притеснява - "взаимствам"? Може би аз греша, но съм почти убедена, че се пише "заимствам".
    Anyway, поздравления за статията!

    Нередност?
  • 6
    d_stanev avatar :-|
    Д.Станев
    • - 2
    • + 16

    Страхотна статия! Аз бих добавил нещо, което е още по-лошо от тези грехове - подценяването на аудиторията. Много би бил интересен профилът на потребителя през очите на рекламиста. Вероятно уникално съчетание между дебил, безделник и чревоугодник, при това адски тъп и първичен... въобще типичен Ганьо Балкански, с акцент върху физиологичните нужди. Зад това обаче прозира нещо натрапчиво - липса на креативност. Малко са рекламите които "те грабват", реклами в които има виц и стават хит сред потребителите... като онази наденица...
    Още по-интересен би бил профилът на рекламиста... не бих се наел да го направя, но самодоволното високомерие със сигурност би присъствало осезаемо.

    Нередност?
  • 8
    alex_a avatar :-|
    Ослик, суслик, паукан
    • - 4
    • + 2

    До коментар [#3] от "tsyki":

    Явно е, че ще я оправите като се въздържате от седемте причини, поради които не става.

    Нередност?
  • 9
    ginger36 avatar :-|
    ginger36
    • + 6

    До коментар [#3] от "tsyki":
    Цуки, обикновенно когато хора измислят решения на тях им се плаща :)

    Нередност?
  • 10
    velura avatar :-|
    Velina Mavrodinova
    • - 5
    • + 2

    Браво Ани, много хубава статия си написала, поздравления! Въпреки, че не споделям няколко дреболии, гледната ти точка е много обширна, аргументите – чудесно структурирани!

    Велина/Велура

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал