17 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ръцете-ножици

Ретроспективна изложба разкрива режисьора като художник, фотограф и автор на хорър-карикатури

4641 прочитания

Режисьорът на "Алиса" винаги е казвал, че най-голямото му вдъхновение и досега си остават най-големите му почитатели – децата. "Всеки голям артист може само да се учи от децата, защото те научават нови неща всеки ден. А това е красотата, до която иска да се докосне всеки уважаващ се артист – да вижда нещата от живота различно и поновому!" Че Тим Бъртън винаги е умеел да вижда нещата различно и поновому, личи от мащабната му ретроспективна изложба с над 700 скици, рисунки, фотографии, лични бележки, концептуални макети, кукли и костюми в Los Angelеs County Museum Of Art. До 31 октомври посетителите на музея могат да се потопят във вселената на Бъртън, в която всичко изглежда толкова различно от реалността и все пак докосващо сърцето, будещо въображението.

Да е различен е печатът на Тим Бъртън и Холивуд дълго трябваше да свиква с това. "Никога не съм бил част от системата, въпреки че винаги съм имал късмет, като работя с нея. И досега не мога да си обясня как човек като мен се вреди там. Може би ги обърквам толкова много, че те предпочитат да ми дадат парите, за да се разкарам", сподели наскоро в интервю за вестник "Дейли телеграф" любимият режисьор на Джони Деп.

Тимъти Уолтър Бъртън (р. 1958) израства като трудно комуникиращо дете в предградието Бърбанк, където са и студиите на "Дисни". Със стипендия от "Дисни" той завършва Калифорнийския колеж за изкуства и после (по думите му) "рисува четири години лисици" на конвейра на студията. Оттам финансират първия му игрален проект "Приключенията на Пи - Уи" (1985), подкрепят и хорър комедията му "Бийтълджус" (1988), която му отваря вратите за голямото кино. Киноманите го боготворят, а продуцентите започват да вярват на ексцентричния талант толкова, че да му поверява скъпия първи филм от поредицата "Батман" (1989 г.), който става тотален касов хит.

Untitled (Ramone), 1980-1990
Автор: Tim Burton

В най-личния си филм "Едуард с ръцете - ножици" (1990) Бъртън се занимава със собствената си неприспособимост към света в юношеските си години, Джони Деп се оказва идеалното му въплъщение. Двамата са заедно в още осем филма, артистичното им партньорство е споено с приятелство в живота. "Защо обичам да работя с Джони ли?! Може би защото в него няма и следа от суета. Харесвам го и защото никога не гледа филмите, които снимаме, защото не обича да се вижда на голям екран. Той е опериран от чувство за суета и слава – нещо твърде нетипично за Холивуд. Никога не се тревожи за кариерата си, за филмите си, а това ми действа много освобождаващо. Подобен е случаят и със съпругата ми Хелена Бонъм-Картър, която също не гледа филмите, в които участва. Като се замисля колко много време може да се спести, ако актьорите не се поглеждат толкова често в огледалото или не коментират външния си вид. Поне няколко часа на снимачен ден могат да се спестят, ако забравят досадната суета!", коментира Бъртън.

Джони Деп и Хелена Боъм-Картър са постоянните лица във филмите на гениалния ексцентрик, който признава, че за него "киното е само приключение". "Джони винаги се опитва да намира човешката страна в героя си, докато Хелена търси голямото предизвикателство в отрицателните персонажи, които всъщност като че ли винаги са били по-интересни!"

Untitled, 1990
Автор: Tim Burton

Изложбата е ключ към артистичния свят на Тим Бъртън, основаващ се на предположението, че красивото може да бъде и плашещо, и странно. Първите рисунки на Едуард с ръцете-ножици го показват повече като призрачен скелет, отколкото като човек. Доста страшнички са и скиците, по които са правени куклите за "Булката труп" (2005). В рисунките и макетите за "Кошмари преди Коледа" (1999) личи сюрреалистичната свобода във въображението на Бъртън. Откриваме я и в полароидните му снимки, и в живописните му картини. 

Ексцентричността на Бъртън е причина за витаещите слухове около него като тези, че държи в хладилника си плъхове и скелети в гардероба си. На въпроса кой е най-странното нещо, което е чувал за себе си, той отговаря с усмивка: "Един немски журналист беше написал нещо, което разсмя Хелена до сълзи. Пишеше, че двамата с нея живеем в различни къщи, които са свързани с тунел, където си устройваме веселби. Мисля, че това е най-лудата история, която съм чувал за себе си!"

Blue Girl with Wine, 1997
Автор: Tim Burton

В момента Тим Бъртън продължава със страшните си приказки за пораснали (и не толкова) деца, заедно с Джони Деп работят над филма Dark Shadows, разказващ историята на вампира Барнабас Колинс. Верен на артистичното си кредо, което може да бъде проследено и в изложбата му, невинността на детското световъзприемане и тъгата на възрастния опит не се изключват, а се допълват. В крайна сметка ужасът и нежността са две страни на една и съща монета - живота. 


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK