Среща във Венеция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Среща във Венеция

Среща във Венеция

Най-старият фестивал открива заглавията и звездите на новия сезон

Янко Терзиев
2008 прочитания

© Reuters


Повечето филми са за любов или умиране. За същото е и Венеция. Град като бавно изчезващ в морето каменен декор, в който времето е останало на стоп-кадър. Точното място за първия кинофестивал в историята (1932), дал съвременния смисъл на понятието. Е, бил организиран в чест на Мусолини, нещо, което сега учтиво се премълчава. 68-ото издание (до 10 септември) ще опита да задържи славата му на оракул за оскарите или поне за филмите, за които ще се говори в следващите няколко месеца. Пресен е споменът за тръгналия оттук миналата година "Черен лебед", извел Натали Портман до сцената в "Кодак тиътър". Сега режисьорът му Дарън Аронофски е председател на журито.

Че за филма от откриването ще се говори е сигурно, поне заради присъстващия по традиция край Лидо - издълженият плосък остров, отделящ Лагуната от Адриатика - Джордж Клуни. В политическата драма "Мартенските иди" той е не само в главната роля (прототип е президентският демократически кандидат Хауърд Дийн от 2004), но и режисира. В конкурсната програма личат и Tinker, Tailor, Soldier, Spy, по известния роман на Джон льо Каре от 1974, звездите тук са Гари Олдман и Колин Фърт, режисурата е на Томас Алфредсон (от хита "Покани ме да вляза"). Дългочаканият "Опасен метод" на Дейвид Кроненбърг е за шестгодишното приятелство между Фройд (Виго Мортенсен) и Юнг (Майкъл Фасбендър), завършило с разрив, в ролята на общата им пациентка Сабина Шпилрейн е Кийра Найтли.

И Роман Полански е на линия за "Златния лъв" с крайния си експеримент Carnage. В него две улегнали двойки (Кейт Уинслет, Кристоф Валц, Джоди Фостър, Джон Райли) от Бруклин изясняват отношенията си, след като децата им са се сбили на детската площадка, в един момент първичните инстинкти вземат връх. Филмът е заснет в реално време, по пиеса (God of Carnage), спечелила наградата "Тони".

Сред ярките автори в конкурса е британецът Стив Макуин ("Глад"), новият му филм Shame е за брат (Майкъл Фасбендър) и сестра (Кери Мълиган), които разрушават взаимно животите си в Ню Йорк. В състезанието е допусната и анимацията за възрастни "Пилета с пера" (Poulet aux Prunes) на режисьорката на "Персеполис" Марияне Сатрапи. Извънхоливудското кино в лицето на майсторите Абел Ферара (Last Day on Earth), Тод Солондз (Dark Horse) и Уилям Фридкин (Killer Joe) гарантира конкуренция за "Златния лъв", каквато Лидо отдавна не е виждал.

Има какво да се види и извън състезанието. Стивън Содърбърг показва биотрилъра "Зараза" (Contagion) за апокалиптичен световен вирус, в състава му са Мат Деймън, Джъд Лоу, Гуинет Полтроу, Марион Котийар. Ал Пачино се завръща на мястото, където засне "Венецианският търговец", и отново комбинира театър и кино, както беше във филма му за Ричард ІІІ Looking For Richard. Сега режисьорският му избор е "Саломе" на Оскар Уайлд, през годините няколко пъти е играл Ирод на сцената. Освен костюмни изпълнения във филма са оставени и живи интервюта с актьорите (Джесика Частин е Саломе, Кевин Андерсън – Йоан Кръстител), заглавието е Wilde Salome.

Извън конкурса пристига Мадона с новия си режисьорски проект "W.E.". И двете й звезди – Аби Корниш и Оскар Айзък, са от скорошния Sucker Punch. Самата история бе загатната в "Речта на краля" - греховната любов на Едуард VІІІ с разведената американка Уолис Симпсън.

Почетният "Лъв" на Венеция 2011 е за италианския класик Марко Белокио, ще му го връчи друг класик – Бернардо Бертолучи, на галата (9.09) ще бъде показан реставрираният "В името на отца" (1971) на лауреата. Ден по-късно закриването ще е с Damsels in Distress, за режисьора му Уит Стилман говорят като за новия Терънс Малик. Не е е правил филм след смазващия успех на дебюта си Last Days of Disco (1997), в който невротични интелектуалци водеха скорострелен диалог с духовитостта на Уди Алън, но двойно по-мръсен.

Пълната програма е на www.labiennale.org

Повечето филми са за любов или умиране. За същото е и Венеция. Град като бавно изчезващ в морето каменен декор, в който времето е останало на стоп-кадър. Точното място за първия кинофестивал в историята (1932), дал съвременния смисъл на понятието. Е, бил организиран в чест на Мусолини, нещо, което сега учтиво се премълчава. 68-ото издание (до 10 септември) ще опита да задържи славата му на оракул за оскарите или поне за филмите, за които ще се говори в следващите няколко месеца. Пресен е споменът за тръгналия оттук миналата година "Черен лебед", извел Натали Портман до сцената в "Кодак тиътър". Сега режисьорът му Дарън Аронофски е председател на журито.

Че за филма от откриването ще се говори е сигурно, поне заради присъстващия по традиция край Лидо - издълженият плосък остров, отделящ Лагуната от Адриатика - Джордж Клуни. В политическата драма "Мартенските иди" той е не само в главната роля (прототип е президентският демократически кандидат Хауърд Дийн от 2004), но и режисира. В конкурсната програма личат и Tinker, Tailor, Soldier, Spy, по известния роман на Джон льо Каре от 1974, звездите тук са Гари Олдман и Колин Фърт, режисурата е на Томас Алфредсон (от хита "Покани ме да вляза"). Дългочаканият "Опасен метод" на Дейвид Кроненбърг е за шестгодишното приятелство между Фройд (Виго Мортенсен) и Юнг (Майкъл Фасбендър), завършило с разрив, в ролята на общата им пациентка Сабина Шпилрейн е Кийра Найтли.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.