Говори с него
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Говори с него

"Завръщане" (2006)

Говори с него

Цялата кариера на испанския режисьор в издание на Taschen

3061 прочитания

"Завръщане" (2006)

© Paola Ardizzoni, Emilio Pereda / El Deseo


На 27 октомври 1980 г. премиерата на "Пепи, Луси, Бом и останалите момичета от квартала" в кино в Мадрид минава без прожектори и лимузини. Насъбралата се живописна градска фауна от първите години след падането на диктатурата на Франко спокойно би могла да мине за поредния купон. Филмът не блести с особени качества. И въпреки това някои от първите зрители на Педро Алмодовар инстинктивно предусещат, че присъстват на знаково събитие не само за историята на киното, но и за испанската демокрация. Днес филмът е важен от перспективата на годините и постигнатото от един от най-авангардните и влиятелни автори в съвременното кино. "Учудващо за мен, сега изглежда, че на всички тогава филмът много им е харесал. Истината е, че критиката ме разнищи и много хора бяха ужасени от него. Не ги упреквам, разбирам ги. Но хората, които трябваше да го харесат, наистина го харесаха", спомня си сега режисьорът в The Pedro Almodovar Archives. Изданието на Taschen е потвърждение за световната значимост на испанския режисьор, още повече че в колекцията Archives XL досега са били представяни само Стенли Кубрик и Ингмар Бергман. Самият Алмодовар връща жеста и дава да издателите си пълен достъп до своите архиви. Резултатът е най-изчерпателното издание за цялата му кариера, илюстрирано с над 600 фотографии, много от които непубликувани преди това. Всяка глава е посветена на един от 18-те му филма и включва информация, текстове от известни испански писатели и от самия Алмодовар, както и интервюта с него. Не липсва и един от любимите му жанрове, автоинтервюто, в което той си задава въпроси и си отговаря. Публикуването на "досието на Алмодовар" съвпада със световната премиера на последния му филм "Кожата, която обитавам". Филмът ще участва и в кинофестивала в Ню Йорк от 12 октомври.

"Неопровержим факт е, че Алмодовар е за Испания това, което е Бергман за Швеция, Куросава за Япония и Джон Форд за Америка. Накратко, без него нещата щяха да бъдат различни. Що се отнася до контрола върху целия филм, Алмодовар вероятно се нарежда единствено след Кубрик. Един кадър, едно лице, една мелодия и вече знаем, че гледаме филм на Алмодовар. Модерността се състои в това да се задават въпроси, не да се дават отговори. Творчеството на Алмодовар продължава да се разгръща пред нас - брилянтно, дръзко, мистериозно", коментира в предговора директорът на фестивала в Кан Тиери Фремо.

Алмодовар става известен с "Жени на ръба на нервна криза. "През 1987 г., когато написах сценария за този филм, Мадрид беше една фиеста. Демокрацията беше дошла десет години по-рано и най-забавната и хедонистична страна от испанския характер беше избухнала. Голям късметлия съм, че бях млад по онова време. Моите филми от 80-те отразяват този изблик на свобода, който освети всичко." Оттогава иконичната фраза "Един филм на Алмодовар", независимо дали идва от трейлър, прецизно изработен постер или от началните надписи на филма, е повод за интерес, надхвърлящ границите на киното. Интересното в случая е, че дори тези, които открито не харесват филмите му, признават персоналния му и разпознаваем стил. "Не се опитвам да бъда провокативен. Държа се по естествен за мен начин и понякога това се оказва скандално. Свикнал съм с това от малък. Затова заминах за Мадрид веднага щом това беше възможно. Там имаше много по-странни от мен хора, така че можех да мина незабелязан. Същото е и с филмите ми. Търся съпричастност, близост и взаимност със зрителя, но без да правя компромиси", твърди режисьорът. Всъщност най-ценното в "архивите на Алмодовар", не само за любителите на киното, е това, което казва самият Алмодовар. Защото зад коментарите му за филмите могат да се проследят изворите  на универсалната му чувствителност, безспорния талант и най-вече заразяващото чувство за хумор: "Би ми се искало да съм висок и чернокож като Грейс Джоунс. Също би ми харесал и един по-лесен живот. Няма нищо по-отегчително от това сам да се създаваш, хабиш толкова много време в опита да си пробиваш път." Арт монографията в тираж 500 бройки включва оригинална фотография на Пенелопе Крус като Мерилин Монро, направена и подписана от Алмодовар, и е с цена 750 евро. Масовото издание струва 150 евро, като всяка книга съдържа и парче лента от филма "Завръщане", предоставена от Алмодовар.

В същото време музеят MoMA в Ню Йорк обяви, че ще посвети благотворителната си галавечер на 15 ноември на цялостната кариера на Алмодовар, а водещи ще бъдат Пенелопе Крус и Антонио Бандерас. Това е четвъртото издание на инициативата, средствата от която отиват за съхраняване на кинематографската колекция на музея, а Алмодовар се нарежда след Баз Лурман, Тим Бъртън и Катрин Бигълоу. "С последния си филм той ни доказа отново, че е гений на новаторството. Очаровани сме от много неща в неговите филми, но най-вече от това, че въпреки годините продължава да пази своя личен стил. Силно сме свързани с начина, по който Педро прави кино", коментира Раиндра Рой, директор на филмовия департамент в МоМА пред испанската агенция Еfe.

На 27 октомври 1980 г. премиерата на "Пепи, Луси, Бом и останалите момичета от квартала" в кино в Мадрид минава без прожектори и лимузини. Насъбралата се живописна градска фауна от първите години след падането на диктатурата на Франко спокойно би могла да мине за поредния купон. Филмът не блести с особени качества. И въпреки това някои от първите зрители на Педро Алмодовар инстинктивно предусещат, че присъстват на знаково събитие не само за историята на киното, но и за испанската демокрация. Днес филмът е важен от перспективата на годините и постигнатото от един от най-авангардните и влиятелни автори в съвременното кино. "Учудващо за мен, сега изглежда, че на всички тогава филмът много им е харесал. Истината е, че критиката ме разнищи и много хора бяха ужасени от него. Не ги упреквам, разбирам ги. Но хората, които трябваше да го харесат, наистина го харесаха", спомня си сега режисьорът в The Pedro Almodovar Archives. Изданието на Taschen е потвърждение за световната значимост на испанския режисьор, още повече че в колекцията Archives XL досега са били представяни само Стенли Кубрик и Ингмар Бергман. Самият Алмодовар връща жеста и дава да издателите си пълен достъп до своите архиви. Резултатът е най-изчерпателното издание за цялата му кариера, илюстрирано с над 600 фотографии, много от които непубликувани преди това. Всяка глава е посветена на един от 18-те му филма и включва информация, текстове от известни испански писатели и от самия Алмодовар, както и интервюта с него. Не липсва и един от любимите му жанрове, автоинтервюто, в което той си задава въпроси и си отговаря. Публикуването на "досието на Алмодовар" съвпада със световната премиера на последния му филм "Кожата, която обитавам". Филмът ще участва и в кинофестивала в Ню Йорк от 12 октомври.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kameti avatar :-|
    kameti

    чета топ новини. Отворих 7 линка, шест от които-Капитал. След малко ще си го дръпна. Май не останаха вестници със стил...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Шифърът на Хилма

Шифърът на Хилма

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.