Колата, това съм аз

Колата, това съм аз

Културната история на автомобилите в Европа – митове, марки, хора

3499 прочитания

Eдно от най-често срещаните обвинения на жените към мъжете е, че имат прекалено силна връзка с колите. Мъжете не го оспорват. В същото време продължават да употребяват израза "караш като жена". Сега излиза, че клишетата за отношенията между хората и колите съвсем не са плод единствено на вицове и градски легенди. Изданието Car Design Europe - Myths, Brands, People, което Teneues пуска този месец, навлиза в дизайна на автомобили като неделима част от културната история. Колите винаги са представлявали много неща – средство за транспорт, символ на статус, дизайнерски обект, но и нещо повече от това, коментират от издателството.

"Колата е жена" провъзгласява италианският поет и плейбой Габриел Д´Анунцио. Така интелектуалците и техните богати приятели създават мита за автомобила, а не инженерите и механиците. Една от главите в книгата дори се казва Machomobile. През 1962 г. промени в регламента на ФИА водят до революция в представата за спортни коли с раждането на клас GT (от италианското название Gran Turismo или английското Grand Tourer). Тези автомобили задължително трябва да бъдат по-големи, по-бързи и по-красиви, превръщайки се в задължителна част от идеята за луксозен стил на живот. Почти никой от притежателите не успява на практика да се възползва от максималните им технически мощности, но в интерес на истината те не са и създадени с тази цел. Или както казва Джим Дъглас, автомобилен състезател в комедията на "Дисни" The Love Bug (първият филм с участието на фолксвагена Хърби): "Без точната кола съм половин човек." Затова, когато Джеймс Бонд включва двигателя на своя "Астън Мартин DB5" през 1964 г., към разрешителното да кара с превишена скорост се прибавят автоматично още две: да убива и да си ляга с най-красивите жени. Макар и много по-рядко, и някои жени създават широко обсъждана връзка с колата си.

Скандалната полска художничка Тамара де Лемпицка например избира своите "Бугати" така, че да пасват на тоалетите й. "Както се твърди във филма Cars на студио "Пиксар", "Ние хората не просто притежаваме коли – ние сме коли. Те ни отразяват, гледаме се едни други независимо дали това ни харесва или не", коментира авторът Паоло Туминели, който е професор по дизайн в International School of Design в Кьолн.

www.teneues.com, 50 eвро

Eдно от най-често срещаните обвинения на жените към мъжете е, че имат прекалено силна връзка с колите. Мъжете не го оспорват. В същото време продължават да употребяват израза "караш като жена". Сега излиза, че клишетата за отношенията между хората и колите съвсем не са плод единствено на вицове и градски легенди. Изданието Car Design Europe - Myths, Brands, People, което Teneues пуска този месец, навлиза в дизайна на автомобили като неделима част от културната история. Колите винаги са представлявали много неща – средство за транспорт, символ на статус, дизайнерски обект, но и нещо повече от това, коментират от издателството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Домашно кино

Домашно кино