С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията

// Light / Неща

1 5 окт 2011, 16:48, 3066 прочитания

Колата, това съм аз

Културната история на автомобилите в Европа – митове, марки, хора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Eдно от най-често срещаните обвинения на жените към мъжете е, че имат прекалено силна връзка с колите. Мъжете не го оспорват. В същото време продължават да употребяват израза "караш като жена". Сега излиза, че клишетата за отношенията между хората и колите съвсем не са плод единствено на вицове и градски легенди. Изданието Car Design Europe - Myths, Brands, People, което Teneues пуска този месец, навлиза в дизайна на автомобили като неделима част от културната история. Колите винаги са представлявали много неща – средство за транспорт, символ на статус, дизайнерски обект, но и нещо повече от това, коментират от издателството.


"Колата е жена" провъзгласява италианският поет и плейбой Габриел Д´Анунцио. Така интелектуалците и техните богати приятели създават мита за автомобила, а не инженерите и механиците. Една от главите в книгата дори се казва Machomobile. През 1962 г. промени в регламента на ФИА водят до революция в представата за спортни коли с раждането на клас GT (от италианското название Gran Turismo или английското Grand Tourer). Тези автомобили задължително трябва да бъдат по-големи, по-бързи и по-красиви, превръщайки се в задължителна част от идеята за луксозен стил на живот. Почти никой от притежателите не успява на практика да се възползва от максималните им технически мощности, но в интерес на истината те не са и създадени с тази цел. Или както казва Джим Дъглас, автомобилен състезател в комедията на "Дисни" The Love Bug (първият филм с участието на фолксвагена Хърби): "Без точната кола съм половин човек." Затова, когато Джеймс Бонд включва двигателя на своя "Астън Мартин DB5" през 1964 г., към разрешителното да кара с превишена скорост се прибавят автоматично още две: да убива и да си ляга с най-красивите жени. Макар и много по-рядко, и някои жени създават широко обсъждана връзка с колата си.


Скандалната полска художничка Тамара де Лемпицка например избира своите "Бугати" така, че да пасват на тоалетите й. "Както се твърди във филма Cars на студио "Пиксар", "Ние хората не просто притежаваме коли – ние сме коли. Те ни отразяват, гледаме се едни други независимо дали това ни харесва или не", коментира авторът Паоло Туминели, който е професор по дизайн в International School of Design в Кьолн.


www.teneues.com, 50 eвро




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

В Белград, на чисто 1 В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

11 окт 2019, 1915 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

11 окт 2019, 919 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Мама, татко и аз

Историята на Тери Ричардсън, разказана през собствените му фотографии, в Colette

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма