Cover story

Обложките на Сторм Торгерсон са толкова популярни, колкото и музиката в албумите, които илюстрират

"Лед Цепелин"! За бога, имаше ли нещо по-велико от "Лед Цепелин"? Най-могъщата и известна група в галактиката. Как да подходиш към дизайна за подобен колос? Хрумна ни малък безсмислен черен предмет, поставен на обикновена маса, около която седи доста обикновено семейство. На пръв поглед този образ не криеше нищо особено. Но сцената и особено черният предмет бяха необичайни. Може би ставаше въпрос за космическа батерия, духовна реликва или извънземен артефакт, излагането на който е жизненоважно. Той изпълва живота ти и те облива с мистериозни излъчвания. Незаменим при отглеждането на децата, за образованието, полезен за науката и финансовите институции, за спорта и забавленията и добре дошъл дори на терена на любовта. Нещо толкова могъщо, че стигаше дори самото му споменаване, подобно на тайно промълвена дума или радикална идея. Предмет, който е значителен, но в същото време няма нужда от придаване на важност, също като бандата, тяхната музика и репутацията им. За голяма наша радост те прегърнаха идеята с голям ентусиазъм и дори кръстиха албума на името на образа от обложката. Надявам се все още да го обичат толкова, колкото и аз", спомня си Сторм Торгерсон (67) за процеса по създаването на обложката на албума Presence на "Лед Цепелин" през 1976 г.

Британският графичен дизайнер е отговорен и за много от най-разпознаваемите и цитирани обложки в историята на поп и рок музиката като Dark Side of the Moon на "Пинк Флойд" и House of the Holy за "Лед Цепелин". По негова идея са илюстрирани албуми на The Cranberries, Muse, The Mars Volta, Genesis и Питър Гейбриъл, Алън Парсънс, Пол Макартни. Той режисира също видеоклипове и реклами, както и филми, които "Пинк Флойд" използват на своите концерти. Заради близкото си сътрудничество с групата той често е наричан "шестият член на "Пинк Флойд". Сега Idea Generation Gallery в Лондон показва Big and Small - from billboards to downloads (The Album Art of StormStudios) от 21 октомври до 20 ноември. Изложбата представя обложките на Торгерсон в голям и малък формат, буквално. В същото време интерактивна инсталация позволява на посетителите да си тръгнат с направена от тях версия на някои от най-популярните творби на Сторм. Всъщност обложките на албумите му стават толкова иконични, колкото и музиката в тях. В дизайна им преобладават пейзажи, чувство за хумор и неочаквани контрасти. Запазена марка на дизайнера са и сюрреалистичните елементи, както и всекидневни предмети, извадени от нормалния им контекст. През 1986 г. за мултиплатинения албум А Мomentary Lapse of Reason на "Пинк Флойд" той пренася 765 легла на плажа и това се превръща в един от най-поетичните му образи, коментира режисьорът Роди Богава в документалния филм за дизайнера Taken by Storm. На автора на снимката Робърт Даулинг са му необходими две седмици, а резултатът му носи награда на британската асоциация на фотографите.

"Обичам мистериозните елементи, но не и когато са самоцелни, защото най-важен е крайният резултат. Предпочитам музикантите и феновете да харесат обложката, вместо да вникнат в закодираното във визията й значение, подобно на песните, които всеки е свободен да интерпретира сам", коментира Сторм Торгерсон.

Той започва работа в студиото Hipgnosis заедно с Одри Пауъл през 60-е години. По-късно създава StormStudios, където заедно със свои колеги продължава да работи и днес въпреки някои здравословни проблеми и независимо от факта, че звукозаписните компании вече не са големи привърженици на неговото творчество. За разлика от милионите му почитатели.

В Idea Generation Gallery в Лондон до 20 ноември

Още от Капитал