Окупирай MoMA
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Окупирай MoMA

Agrarian Leader Zapata, 1931

Окупирай MoMA

Юбилейната изложба на стенописи на Диего Ривера води неочаквано актуален дебат с протестното движение

Ваня Ефтимова
4697 прочитания

Agrarian Leader Zapata, 1931


Преди няколко години, когато Музеят за модерно изкуство в Ню Йорк (MoMA) взе решение да отбележи осемдесетгодишнината от прочутата си изложба стенописи на Диего Ривера, идеята за "Окупирай Уолстрийт" дори не бе пробляснала в умовете на модерните анархисти. Този ноември изкуство и протест водят неочаквано актуален дебат в Ню Йорк.

Agrarian Leader Zapata, 1931

Изложбата "Диего Ривера: Стенописи в Музея за модерно изкуство", открита тези дни, съдържа оригиналните творби на мексиканския художник, показани с огромен успех през 1931 г. Тогава, както и сега, светът е раздиран от социални противоречия и дебат как да бъде построено по-справедливо общество, а художникът е един от най-колоритните гласове в него. Ривера рисува огромни стенописи, чийто изразителен език разказва за постколониалните битки в Мексико и за Ню Йорк по време на Голямата депресия. Както обясняват от MoMA, един от стенописите - "Замразени авоари", показващ хиляди бездомни, които спят в подножието на небостъргачите в Манхатън, докато в трезорите под тях богатите пазят парите си, сякаш още е актуален за днешното бавно и неравномерно възстановяване на американската икономика. "Всеки път като погледна стенописа, се питам променило ли се е нещо", коментира кураторът на изложбата Лиа Дикърсън.

Историята на оригиналната изложба от 1931 г. е не по-малко интересна от стенописите на Ривера. В началото на XX век в следреволюционно Мексико изкуството на външните фрески е в разцвет. Ривера, част от парижкия авангард, преди да се завърне у дома, е един от най-известните и провокативни автори на стенописи - нещо, което привлича вниманието на все още световнонеизвестния и търсещ публичност музей MoMA в Ню Йорк. Тъй като творбите няма как да бъдат пренесени в САЩ, музеят предлага на артиста да нарисува на място техни копия с размери 2.5 метра. Паната в MoMA са от бетон и желязо и всяко тежи около половин тон.

Frozen Assets. 1931-32.

През 1931 г. Диего Ривера пристига в Ню Йорк със съпругата си Фрида Кало и двамата бързо стават център на вниманието. Американците са пленени от колоритната двойка и престоят им е удължен, за да може Ривера да нарисува още три стенописа с местна тематика към оригиналните пет мексикански. Така се раждат "Замразени авоари", "Пневматично пробиване" и "Електрическа енергия", разказващи за Ню Йорк по време на Голямата депресия. Ривера е запален социалист, но също така и голям творец и въпреки че стенописите му пресъздават мизерията, те и открито се възхищават на духа и екстравагантността на бумтящия град.

Изложбата в МоМА е толкова успешна, че милиардерът Нелсън Рокфелер го кани да изрисува и фоайето на новопостроения тогава небостъргач, част от центъра "Рокфелeр". В крайна сметка стенописът така и не дочаква официалното си откриване, защото Ривера поставя Ленин в средата, докато патриархът на известната фамилия предприемачи и филантропи Джон Д. Рокфелер е в периферията. След като артистът отказва да махне революционера, Нелсън Рокфелер нарежда образът първо да бъде замазан, а после самият стенопис е разрушен.

Встрани от трагикомичната съдба на фреската историята, както коментира сп. Economist, подсказва и други идеи не без значение за днешния дебат, провокиран от протестното движение "Окупирай Уолстрийт". Фактът, че един милиардер харесва изкуството на радикален творец, показва, че през 30-те години на XX век въпросът какво прави едно общество по-справедливо все още не е попаднал в дълбоките идеологически окопи, в които се гърчи днес. В крайна сметка това, което обижда най-много Нелсън Рокфелър в стенописа на Ривера, е загатването, че той е икономически паразит. По-скоро несправедливо обвинение срещу предприемач, инвестирал милионите си и създал хиляди работни места във време на икономическа депресия.

Изложбата "Диего Ривера: Стенописи" в MoMA продължава до 14 май 2012 г.

Electric Power. 1931-32.
Фотограф: 2011 Banco de M xico Diego Rivera & Frida Kahlo Museums Trust, M xico, D.F./Artists Rights Society (ARS), New York

Преди няколко години, когато Музеят за модерно изкуство в Ню Йорк (MoMA) взе решение да отбележи осемдесетгодишнината от прочутата си изложба стенописи на Диего Ривера, идеята за "Окупирай Уолстрийт" дори не бе пробляснала в умовете на модерните анархисти. Този ноември изкуство и протест водят неочаквано актуален дебат в Ню Йорк.

Agrarian Leader Zapata, 1931

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    philip avatar :-|
    Philip

    Диего Ривера - утопичен комунист, невероятен художник (макар и да не го харесвам много )и един от колосите на стенопистта в световен мащаб. Неговите произведения, имат огромно влияние върху съвременното Южноамериканско изобразително изкуство.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Другата Варшава

Другата Варшава

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK