Странен начин на живот
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Странен начин на живот

Shutterstock

Странен начин на живот

Фадото беше обявено от ЮНЕСКО за нематериално наследство на човечеството

Нева Мичева
4194 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Източник: Shutterstock

На шестото си междуправителствено заседание за нематериалното културно наследство на човечеството ЮНЕСКО одобри португалския музикален жанр фадо за включване в списъка си с постижения на човешкия дух, който съдържа изпълнителски умения и форми, ритуали, занаяти, празнични събития, устни традиции, социални практики. Както всяка година представители на 24 страни се събраха от 22 до 29 ноември, този път на о. Бали, за да разгледат 49 нови кандидатури за разширяване на списъка. Освен престиж включването в базата данни на ЮНЕСКО предполага и помощ за съхранението на избраните: фламенкото, тангото, румънската дойна, турската театрална традиция карагьоз и десетки други (сред които – нестинарството и Бистришките баби от българска страна).

"Лисабон, столицата на Португалия. От векове кораби отплават оттук по цялото земно кълбо и донасят в Европа вести за непознати култури от Африка, Азия и Америките. С всеки завръщащ се кораб пристигат и песни, които разказват за перипетиите на пътешествието, за очарованието на новите светове; песни с екзотични мелодии и ритми, които говорят и за самотата, за носталгията, за крехкостта на човешкото същество пред яростта на стихиите, за непредвидимата съдба... През 20-те и 30-те години на ХIХ в. в Лисабон се ражда нов вид песен, която отразява многокултурната същност на града и неговите хора и името й е точно fado, орис..." С тези думи започва десетминутното видео на кандидатурата което беше похвалено като едно от образцовите на това събиране на ЮНЕСКО и беше критикувано в самата Португалия, тъй като, концентрирано върху столицата, пренебрегва поджанра на стария академичен град Коимбра – студентското фадо. За почти 200-годишния си живот фадото не е спряло да разсъждава над душата, копнежите и нуждите на обикновените хора: не е пресилено да се каже, че то е португалската народна философия...

"Странен начин на живот има сърцето ми: живее изгубено сред хората", пее в една от най-емблематичните си песни, Estranha forma de vida, кралицата на фадото Амалия Родригеш (1920 – 1999). Тялото й почива в националния пантеон, а нейният портрет като икона краси всяко място, на което се пее фадо. Всъщност една от добрите възможности за опознаване на фадото от дистанция е именно кръстеното на нея радио (www.amalia.fm), което предлага единствено музика в този стил, включително онлайн. Друг интересен източник на информация от разстояние е Музеят на фадото (www.museudofado.pt), в който са "картотекирани" стотици личности, текстове, събития. Фадистката с божествения глас Тереза Салгейро от групата "Мадредеуш" знаем още от "Лисабонска история" (1994) на Вим Вендерс, а част от големите имена на съвременното фадо – Мариза, Дулсе Понтеш, Карлуш ду Карму, Камане – можахме да чуем на концерт в България или в подробния документален филм "Фадо" (2007) на Карлос Саура. Така или иначе, най-доброто приближаване до тази музика – тържествена и дълбоко задушевна дори в най-веселите си прояви – е в обикновената португалска tasca (кръчма), в която непознати любители с озарени лица пеят по две песни един след друг, обявявани от "церемониалмайстор", съпровождани от ромона на кръглата португалска китара с шестте двойки струни, благоговейно слушани от присъстващите.

Организацията на обединените нации за образование, наука и култура (UNESCO) съществува от края на Втората световна война, а нейният комитет за световно наследство се събира веднъж годишно от 1977 г. насам, за да определи кои материални обекти – културни паметници, природни богатства и прочие, ще влязат в списъка му. Заседанията по повод нематериалното наследство се състоят едва от шест години насам. Освен фадото на сесията от ноември 2011 г. в представителната част на списъка бяха приети и други 18 кандидатури: мексиканските мариачи, китайският театър на сенките, изкуството на корейските въжеиграчи джултаги, обичаят за поетически двубои в Кипър. Със специален статус – "нуждаещи се от спешно опазване" – бяха добавени още 11, сред които иранското драматично разказване на истории накали и яокуа – ритуал на бразилските индианци енауене науе за поддържане на обществения и вселенския ред.

Източник: Shutterstock

На шестото си междуправителствено заседание за нематериалното културно наследство на човечеството ЮНЕСКО одобри португалския музикален жанр фадо за включване в списъка си с постижения на човешкия дух, който съдържа изпълнителски умения и форми, ритуали, занаяти, празнични събития, устни традиции, социални практики. Както всяка година представители на 24 страни се събраха от 22 до 29 ноември, този път на о. Бали, за да разгледат 49 нови кандидатури за разширяване на списъка. Освен престиж включването в базата данни на ЮНЕСКО предполага и помощ за съхранението на избраните: фламенкото, тангото, румънската дойна, турската театрална традиция карагьоз и десетки други (сред които – нестинарството и Бистришките баби от българска страна).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK