Новият брой:
Служебната президентска република

Голямо, по-голямо, мол

Класация на 10-те най-големи търговски центъра в света

Най-големият в София. Най-големият в България. Най-големият на Балканите. При моловете надпреварата по площ е по-скоро имиджова, тъй като лидерството по този показател съвсем не е гаранция и за по-успешен бизнес. Това обаче не отказва всеки нов играч да търси преднина сред конкурентите си. Мащабите така или иначе са силно относителни. New South China Mall в китайската провинция Донгуан например (600 153 кв.м търговска площ), най-големият завършен мол в света, е близо десет пъти по-голям от Paradise Center в София, чието откриване е обявено за края на 2012 (80 000 кв.м). Световният първенец обаче не само не развива голяма търговия (повечето магазини остават ненаети), а дирекно е обявен за "мъртъв мол". Вторият, Golden Resources Mall в Пекин, е колкото 75 футболни игрища. Девет от участниците в класацията топ 10, изготвена от Emporis (водещата база данни за архитектура и строителство), се намират в Азия, където модерните храмове на консуматорството са отражение на икономическия бум през последните години.

Все по-изтънчените молове предлагат много повече от shop till you drop (или "пазарувай, докато припаднеш"), като тенденцията е да се превръщат по-скоро в увеселителни паркове и лайфстайл центрове, в които освен всичко друго има и много магазини, коментират авторите на класацията. The Dubai Mall например предлага ледена пързалка и аквариум. Роят се и моловете с екологично съобразна архитектура. В момент на глобална криза някои са готови да разнообразят офертата с отдаване под наем на офиси и дори апартаменти, като например Cehavir Mall в Турция. Southdale Center, първият съвременен мол, отворил врати през 1956 г. в щата Минеаполис, е замислен с цел да създаде прията атмосфера за общуване между жителите от допринасящите за отчуждение американски квартали. За него емигриралият от Австрия в САЩ архитект Виктор Груен се вдъхновява от търговските галерии в Европа. По ирония на съдбата моловете се превръщат в една от емблемите на американската мечта, преди да бъдат "внесени" обратно в Европа. Ето че сега манията по мегамоловете не подминава и Азия. И все пак едно е сигурно: моловете не са увеселителни места със социална ангажираност. Първата им и неотложна задача е да приберат парите на клиентите. Стига да ги имат.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tartaruga avatar :-|
    La Tartaruga
    • + 17

    "пазарувай, докато припаднеш"
    Това после, като пристигне балансът на кредитната карта.

    Нередност?
  • 2
    pukii avatar :-?
    pukii
    • - 2
    • + 20

    Хъм, класация в статията така и не видях!

    Нередност?
  • 3
    pe6uuu avatar :-|
    pe6uuu
    • - 4
    • + 5

    Някой може ли да ми отговори на въпроса , защо в нашата страна , равняваща се по площ с една немска провинция , има толкова много молове ?
    Та те никнат като гъби един до друг , а всеки нов мол ''осъжда на смърт'' един '' стар'' мол .

    Нередност?
  • 4
    0888571682 avatar :-|
    0888571682
    • - 1
    • + 7

    МОЛ, ДОРИ И НА ЗАГУБА ДА РАБОТИ Е НА ПЕЧАЛБА ОТ САМОТО СИ ПОСТРОЯВАНЕ. ТОВА СЕ ДЪЛЖИ ОТ НАДПИСАНИТЕ ТОНОВЕ БЕТОН, ЗА КОИТО ДЪРЖАВАТА ВРЪЩА ДДС (КОЕТО СЕ ТЕГЛИ БЕЗВЪЗМЕЗНО ОТ СТРОИТЕЛЯ, ПОД ФОРМАТА НА ДАНЪЧЕН КРЕДИТ).

    Нередност?
Нов коментар