Зодия бунтар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зодия бунтар

Зодия бунтар

Китайският артист Ай Уейуей с поредната си провокативна изложба. Във Вашингтон

Ваня Ефтимова
4914 прочитания

© Cathy Carver/Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution


Ако бяха просто изображения на зодиакални знаци, те щяха да са симпатично наивистични скулптури. Но както всичко, с което китайският артист Ай Уейуей се захване, и дванайсетте бронзови животински глави, изложени във вътрешната градина на музея "Хиршхорн" във Вашингтон, събуждат исторически асоциации и актуални въпроси. И са много натоварени политически. Ако някой се съмнява в това, броят на екипите от китайски, тайвански и хонгконски медии, обикалящи външната изложба в първите дни след откриването й, е достатъчно доказателство. "Кръг от животни/зодиакални глави" на Ай Уейуей от година обикаля световните културни центрове, но пристигането й във Вашингтон съвпадна с дипломатическата драма около извеждането от Китай на слепия дисидент Чен Гуанчен. Така темата на изложбата на Ай Уейуей за неравните отношения на Пекин със Запада, за това кой кого провокира и кой кого превъзхожда морално отекна още по-силно в модернистичния цилиндър на музея "Хиршхорн".

Статуите на Ай Уейуей са уголемени реплики на дванайсетте зодиакални знака от китайския календар от водния часовник в Стария летен дворец в Пекин, наречен още Юанминюан или Градината на перфектната ведрост. През 1860 г., по време на Втората опиумна война, когато двайсет души от групата, изпратена да преговаря с китайския императорски двор, са измъчвани и убити, френски и британски части превземат двореца. Пищната резиденция е ограбена и разрушена, а зодиакалните знаци от водния часовник изчезват на запад за цяло столетие. Междувременно китайското правителство е успяло да издири и възстанови пет от статуите (вол, тигър, кон, маймуна и глиган). Други две (плъх и заек) са в личната колекция на покойния моден дизайнер Ив Сен Лоран и неговия партньор Пиер Берже. На базата на запазените фигури Ай Уейуей е разработил пет скулптури, показващи как евентуално биха изглеждали липсващите зодиакални знаци.

Когато Пиер Берже се опита да продаде плъха и заека на търг през 2009 г., се разгоря международен скандал. Тогава китайският купувач отказа да плати постигната сума от 15 млн. евро и използва международното внимание, за да декларира, че статуите трябва да бъдат върнати в Пекин. Дори само този скорошен сблъсък разкрива колко много страсти и история са напластени върху бронзовите зодии. За китайците разрушаването и ограбването на Стария летен дворец в Пекин е болезнена травма и символ на агресията на Запада. Фактът, че въпреки съдебните процеси и растящата си дипломатическа сила Пекин не може да си възвърне последните двa известни зодиакални знака, добавят сол в раната. Декларацията на Берже, че доброволно ще предаде статуите едва когато Китай сериозно започне да уважава човешките права и разреши на Далай лама да се върне в Тибет, допълнително нажежава страстите.

За повечето хора на Запад историческата травма от Първата и Втората опиумна война, когато за някогашната велика империя започва прословутия "Век на унижението", си остава почти неизвестен и неразбираем факт.

Днес, когато по повод изложбата нахакан репортер (очевидно от първи канал на пекинската телевизия) задава на американско семейство въпроса дали смятат, че статуите на плъха и заека трябва да бъдат върнати, отсреща следва по-скоро любезно недоумение за какво говори той. Самият Ай Уейуей не улеснява западните посетители в проумяването на историческия дебат – обяснителните табели пред експозицията дават само резюме.

Пропускът всъщност е търсен ефект. "Посетителите трябва да гледат обектите и сами да разкрият взиамовръзките," обяснава подхода си Ай Уейуей. Защото историята на зодиакалните статуи, а и тази на Китай, е по-сложна, отколкото официален Пекин би признал. Когато хората се загледат в животинските фигури, те откриват почти човешки черти в тях (момиченце дори оприличава коня на "Моето малко пони" от едноименния анимационен филм). С други думи, те имат малко общо с китайската изобразителна традиция, защото са дело на живеещия в императорския двор италиански йезуит Джузепе Кастилионе. "Проектирани от италианец, изработени от французин по поръчка на император от династията Цин, която всъщност напада Китай (Цин са манджури – бел. авт.). Така че, когато говорим за "национално богатство", коя точно нация имаме предвид?", смело пита Ай Уейуей и допълва: "Моята работа винаги кръжи около истинското и фалшивото, автентичността, какво са ценностите и как те са свързани със съвременните политически и социални разбирания и недоразумения."

Подобни провокативни мисли са причината артистът да не може да напуска Китай от края на 2010 г. насам. Когато Ай Уейуей публикува в блога си имената на десетките ученици, загинали в некачествено построените училища по време на земетресението от 2008 г., като протест срещу липсата на разследване, държавните органи затвориха неговата уебстраница. През 2011 г. студиото му в Шанхай бе разрушено, артистът бе затворен за 81 дни за неплатени данъци, а после поставен под домашен арест. През април тази година Ай Уейуей превърна и постоянното си наблюдение от службите в арт проект WeiWeiCom, инсталирайки камери в апартамента си. Преди властите да сложат край на провокацията два дни по-късно, над 5 милиона души по целия свят го следяха.

Колкото повече Пекин се опитва да го заглуши, толкова по-популярен става Ай Уейуей. През 2011 г. името му беше в списъка на сп. Time за личност на годината, в компанията на Кейт Мидълтън и шефа на американските морски тюлени адмирал Уилям МакРейвън. Берлинският Университет за изкуствата (UdK) му предложи преподавателско място.

Изложбата на зодиакалните знаци е подготовка за очакваната с нетърпениe голяма негова експозиция в музея "Хиршхорн" According to What? ("Според какво?") през есента. Съседната галерия "Артър М. Секлър" във Вашингтон представя в момента "Прекспективи: Ай Уейуей".

Ако бяха просто изображения на зодиакални знаци, те щяха да са симпатично наивистични скулптури. Но както всичко, с което китайският артист Ай Уейуей се захване, и дванайсетте бронзови животински глави, изложени във вътрешната градина на музея "Хиршхорн" във Вашингтон, събуждат исторически асоциации и актуални въпроси. И са много натоварени политически. Ако някой се съмнява в това, броят на екипите от китайски, тайвански и хонгконски медии, обикалящи външната изложба в първите дни след откриването й, е достатъчно доказателство. "Кръг от животни/зодиакални глави" на Ай Уейуей от година обикаля световните културни центрове, но пристигането й във Вашингтон съвпадна с дипломатическата драма около извеждането от Китай на слепия дисидент Чен Гуанчен. Така темата на изложбата на Ай Уейуей за неравните отношения на Пекин със Запада, за това кой кого провокира и кой кого превъзхожда морално отекна още по-силно в модернистичния цилиндър на музея "Хиршхорн".

Статуите на Ай Уейуей са уголемени реплики на дванайсетте зодиакални знака от китайския календар от водния часовник в Стария летен дворец в Пекин, наречен още Юанминюан или Градината на перфектната ведрост. През 1860 г., по време на Втората опиумна война, когато двайсет души от групата, изпратена да преговаря с китайския императорски двор, са измъчвани и убити, френски и британски части превземат двореца. Пищната резиденция е ограбена и разрушена, а зодиакалните знаци от водния часовник изчезват на запад за цяло столетие. Междувременно китайското правителство е успяло да издири и възстанови пет от статуите (вол, тигър, кон, маймуна и глиган). Други две (плъх и заек) са в личната колекция на покойния моден дизайнер Ив Сен Лоран и неговия партньор Пиер Берже. На базата на запазените фигури Ай Уейуей е разработил пет скулптури, показващи как евентуално биха изглеждали липсващите зодиакални знаци.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    dragoslava avatar :-?
    Dragoslava

    Зловещо някак си.

  • 2
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo

    Добре е, когато творци на изкуството протестират, защото техният глас бива чут.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.