Горещ Климт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Горещ Климт

Gustav Klimt, Drawing of a Woman with Cape and Hat in Three-quarter Profile, 1897-1898

Горещ Климт

Виена отбелязва 150-годишнина от рождението на Густав Климт със серия специални събития

11697 прочитания

Gustav Klimt, Drawing of a Woman with Cape and Hat in Three-quarter Profile, 1897-1898

© Albertina, Vienna


През 2012 г. Виена живее под знака на Климт. По повод 150-годишнината от рождението му (Климт е роден на 14 юли 1862 г.) 10 галерии и музеи в града посвещават големи изложби на художника. Огромните афиши по улиците, различните културни събития, детайлите по витрините на магазините създават специална Климт-атмосфера. Виена чества своя световноизвестен съгражданин, а неповторимият му стил – орнаментен, богат, искрящ – краси фасадите на сградите, витрините, автобусните спирки...

Избирам да видя първо скиците, началните щрихи, които макар и бледи на фона на характерните за него блестящи цветове, носят заряда на картини като "Целувката", "Надежда", "Девственица", "Трите възрасти на жената"... Затова се отправям към виенския музей "Албертина", където е разположена изложбата "Густав Климт. Рисунки".

Още от входа на галерията, само след няколко стъпки, ме обхваща чувството, че се намирам в ателие. В неговото ателие. Но не ателието като моментна снимка от творческия процес, не истинското му ателие, недостъпно дори за близките му приятели и превърнато в царство на актовите модели, а ателието на живота на Климт, съхранило в четири зали и над 160 рисунки развитието на стила, погледа и емоцията на художника. Обградена от крехката, изрисувана преди повече от столетие (Климт умира на 56 години), пожълтяла хартия, започвам несъзнателно да пристъпям на пръсти, сякаш за да не смутя хармонията на творческия процес. Густав Климт – макар и популярен с неговите богати на орнаменти в ярки цветове платна – е бил гениален художник график, за което свидетелстват ефирните, сякаш безтегловни рисунки. Избрани сред 4000 скици, графики и разработки, рисунките му показват една по-малко известна страна на таланта му – вглъбеният, отдаден на детайла художник, рисувал всекидневно. Те ни допускат до света на мислите му, запознават ни с тайния, непознат Климт.

Климт не е само "Целувката". Тази експозиция го доказва.

Пренасям се в десетилетието след 1882 г. - ранният символизъм в творчеството на художника. Главата на лежащ мъж – част от проект за изрисуването на тавана на виенския Бургтеатър, е така реално пресъздадена, сякаш от стената ме гледа старинна фотография в цвят сепия. Спящата Жулиета привлича погледа с контраста между бялото, спокойно лице на момичето и буйните, обгръщащи профила й коси. На хартията до нея са изобразени и две ръце в близък план – сякаш реещи се във въздуха, те са част от детайлните и неуморни търсения на художника. А във впечатляващата Алегория на скулптурата може да бъде съзрян преходът на Климт към символизма.

Очакват ме рисунките, върху чиято основа са създадени едни от най-впечатляващите платна на Климт. Той се насочва изцяло към символизма и сецесиона и през 1897 г. е избран за председател на новооснованото обединение на художници "Виенски сецесион". Представени са илюстрации за списанието им Ver Sacrum (Свещена пролет), както и многобройни скици за популярните, отречени и изгорени от СС през Втората световна война (за да не попаднат в ръцете на Червената армия) т.нар. Факултетни картини – три картини за декорация на тавана на Виенския университет: "Философия", "Медицина" и "Правосъдие", които никога не биват изложени там. Наблюдавайки рисунките, се опитвам да разбера последвалата остра критика към тях след завършването им: линиите са наситени с нескрита еротика, която през 1900 г. е била определена като порнография. Но за Климт голотата е била символ на беззащитността на човека и израз на различните житейски стадии, представени в платната. Картината му "Медицина" представя невъзможността за изцеление на страдащите и насочва погледа към сексуалността като освобождаваща енергия. Скиците на тези три картини имат силата на самостоятелни творби, носещи заряда на посланието на художника.

Впечатляващи са етюдите към "Фреската" на Бетовен, показана за първи път след представянето й през 1902 г. едва през 1986 г. Тези женски образи имат толкова силно, завладяващо и на моменти плашещо присъствие, лицата и изразът в очите им са така реални, сякаш общуват с нас, а не живеят в графитения свят на щрихите.

Златният стил, наречен на позлатата, използвана в много от картините му, включително и в най-популярната – "Целувката", навлиза в творчеството му в началото на 1900. В тази изложба той присъства единствено чрез годините, обозначаващи периода – в графиките, етюдите и рисунките златото е предшествано от молива. В скиците към "Водни жени" I и II той за първи път тематизира табута като любовта между жени и автоеротиката. Срещаме се с първите наситени линии, поставили основата на картини като "Очакване", "Целувката", "Саломе"... Тук е и оригиналната скица в естествен ръст, по която картината "Трите възрасти на жената" е била пренесена на платното. Извиквайки в спомена си оригиналната картина, запознатите с творчеството на Климт откриват любопитно несъответствие между нея и първия й вариант: фигурите на майката и детето са огледално обърнати... Допуснати в "ателието", посетителите могат да се докоснат до етапите в процеса на създаването на творбата след повече от век.

Пред мен е и не е "Целувката". Това е мисълта за нея – прозрачна, изчистена, но вече родена. Естественото продължение на идеите на Климт е бил моливът, цветовете доизграждат и придават живот на платната му след това. Но първа е идеята, на чието зараждане в момента присъствам.

В последните години от живота си Климт се посвещава на темата за женската еротика. Скиците към "Младоженката" и "Девственица" свидетелстват за това, подкрепени от множество самостоятелни рисунки. Силните, динамични щрихи изпълват листа с еротиката на докосващите се жени и на сексуалните актове – едновременно чувствени и вглъбени в себе си, забравили целия свят и разтварящи се в него. Всеки лист е един завършен, отделен свят, пресъздаден пестеливо, но силно и впечатляващо. Като черно-бяла буря от експресивни щрихи.

Би било жалко тази изложба остане само във Виена, тя заслужава по-голяма публика.Ето защо рисунките потеглят на път, за да бъдат показани в J. Paul Getty Museum в Лос Анджелис – първата изложба на Климт в такъв мащаб в Северна Америка – където ще останат до 23 септември.

През 2012 г. Виена живее под знака на Климт. По повод 150-годишнината от рождението му (Климт е роден на 14 юли 1862 г.) 10 галерии и музеи в града посвещават големи изложби на художника. Огромните афиши по улиците, различните културни събития, детайлите по витрините на магазините създават специална Климт-атмосфера. Виена чества своя световноизвестен съгражданин, а неповторимият му стил – орнаментен, богат, искрящ – краси фасадите на сградите, витрините, автобусните спирки...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    gallnare avatar :-|
    Мария

    Обожавам "Целувката" му.

  • 3
    convince avatar :-|
    convince

    Забравих да упомена нещо и за административният скулптор Рашид ов зает днес около ремонта на сграда неизвестно защо наречена "Български Лувър", но и той е осенен с подобни надежди за юбилейни перманентни чествания и рожденни дни в едно необозримо далечно бъдеще.

  • 5
    convince avatar :-|
    convince

    До коментар [#4] от "zumz":

    Така ще да е? Сигурно, защото не разбирам, защо Климт нито бе изучаван, нито разбиран, нито дори и упоменаван, а камо ли честван.

    А само апокрифно и лицемерно разлистван.

    Такъв художник и школа просто нямаше.

    За Рашидов имаше например един титан на име Кербель, а за Русев името му бе само за лично възхищение във време извън ангажименти по пътя на двупосочни разсъждения и съображения.

  • 6
    convince avatar :-|
    convince

    Днешните духовни кастрати се подготвяха системно и целеустремено преди.

    Както днес се подготвят все по ожесточено бъдещите агресори към и на предметите за разбиране на живота като част от поведение и отношение към естетиката, етиката и философията за моралност като ежедневни принципи за придържане и израз на едно поведение.

    Обществените фигури, които са предмет на подражание са сред нас. Те са еталоните за поведение и стремвжи.

  • 7
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    До коментар [#6] от "convince":
    До коментар [#5] от "convince":

    Уау, не се чете, твърде е "умно"!

  • 8
    convince avatar :-|
    convince

    До коментар [#7] от "Ariman":

    Много си се претоварил! За теб е само коментар #6.

    Пак го прочети и с друго не се разсейвай.

  • 9
    ariman_info avatar :-P
    Ariman

    "Мерси" ще си почивам повече, вместо да чета коментари ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.