С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

9 28 юни 2012, 14:05, 9138 прочитания

Горещ Климт

Виена отбелязва 150-годишнина от рождението на Густав Климт със серия специални събития

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 2012 г. Виена живее под знака на Климт. По повод 150-годишнината от рождението му (Климт е роден на 14 юли 1862 г.) 10 галерии и музеи в града посвещават големи изложби на художника. Огромните афиши по улиците, различните културни събития, детайлите по витрините на магазините създават специална Климт-атмосфера. Виена чества своя световноизвестен съгражданин, а неповторимият му стил – орнаментен, богат, искрящ – краси фасадите на сградите, витрините, автобусните спирки...

Инфографика

Gustav Klimt, Study of a Woman's Head in Three-Quarter Profile for 'Impurity' in the 'Beethoven Frieze', 1901 - 1902

Увеличаване


Избирам да видя първо скиците, началните щрихи, които макар и бледи на фона на характерните за него блестящи цветове, носят заряда на картини като "Целувката", "Надежда", "Девственица", "Трите възрасти на жената"... Затова се отправям към виенския музей "Албертина", където е разположена изложбата "Густав Климт. Рисунки".

Още от входа на галерията, само след няколко стъпки, ме обхваща чувството, че се намирам в ателие. В неговото ателие. Но не ателието като моментна снимка от творческия процес, не истинското му ателие, недостъпно дори за близките му приятели и превърнато в царство на актовите модели, а ателието на живота на Климт, съхранило в четири зали и над 160 рисунки развитието на стила, погледа и емоцията на художника. Обградена от крехката, изрисувана преди повече от столетие (Климт умира на 56 години), пожълтяла хартия, започвам несъзнателно да пристъпям на пръсти, сякаш за да не смутя хармонията на творческия процес. Густав Климт – макар и популярен с неговите богати на орнаменти в ярки цветове платна – е бил гениален художник график, за което свидетелстват ефирните, сякаш безтегловни рисунки. Избрани сред 4000 скици, графики и разработки, рисунките му показват една по-малко известна страна на таланта му – вглъбеният, отдаден на детайла художник, рисувал всекидневно. Те ни допускат до света на мислите му, запознават ни с тайния, непознат Климт.

Инфографика

Gustav Klimt, Standing Couple Embracing, 1907 - 1908

Увеличаване


Климт не е само "Целувката". Тази експозиция го доказва.


Пренасям се в десетилетието след 1882 г. - ранният символизъм в творчеството на художника. Главата на лежащ мъж – част от проект за изрисуването на тавана на виенския Бургтеатър, е така реално пресъздадена, сякаш от стената ме гледа старинна фотография в цвят сепия. Спящата Жулиета привлича погледа с контраста между бялото, спокойно лице на момичето и буйните, обгръщащи профила й коси. На хартията до нея са изобразени и две ръце в близък план – сякаш реещи се във въздуха, те са част от детайлните и неуморни търсения на художника. А във впечатляващата Алегория на скулптурата може да бъде съзрян преходът на Климт към символизма.

Очакват ме рисунките, върху чиято основа са създадени едни от най-впечатляващите платна на Климт. Той се насочва изцяло към символизма и сецесиона и през 1897 г. е избран за председател на новооснованото обединение на художници "Виенски сецесион". Представени са илюстрации за списанието им Ver Sacrum (Свещена пролет), както и многобройни скици за популярните, отречени и изгорени от СС през Втората световна война (за да не попаднат в ръцете на Червената армия) т.нар. Факултетни картини – три картини за декорация на тавана на Виенския университет: "Философия", "Медицина" и "Правосъдие", които никога не биват изложени там. Наблюдавайки рисунките, се опитвам да разбера последвалата остра критика към тях след завършването им: линиите са наситени с нескрита еротика, която през 1900 г. е била определена като порнография. Но за Климт голотата е била символ на беззащитността на човека и израз на различните житейски стадии, представени в платната. Картината му "Медицина" представя невъзможността за изцеление на страдащите и насочва погледа към сексуалността като освобождаваща енергия. Скиците на тези три картини имат силата на самостоятелни творби, носещи заряда на посланието на художника.

Инфографика

Gustav Klimt, Drawing of a Woman with Cape and Hat in Three-quarter Profile, 1897-1898

Увеличаване


Впечатляващи са етюдите към "Фреската" на Бетовен, показана за първи път след представянето й през 1902 г. едва през 1986 г. Тези женски образи имат толкова силно, завладяващо и на моменти плашещо присъствие, лицата и изразът в очите им са така реални, сякаш общуват с нас, а не живеят в графитения свят на щрихите.

Златният стил, наречен на позлатата, използвана в много от картините му, включително и в най-популярната – "Целувката", навлиза в творчеството му в началото на 1900. В тази изложба той присъства единствено чрез годините, обозначаващи периода – в графиките, етюдите и рисунките златото е предшествано от молива. В скиците към "Водни жени" I и II той за първи път тематизира табута като любовта между жени и автоеротиката. Срещаме се с първите наситени линии, поставили основата на картини като "Очакване", "Целувката", "Саломе"... Тук е и оригиналната скица в естествен ръст, по която картината "Трите възрасти на жената" е била пренесена на платното. Извиквайки в спомена си оригиналната картина, запознатите с творчеството на Климт откриват любопитно несъответствие между нея и първия й вариант: фигурите на майката и детето са огледално обърнати... Допуснати в "ателието", посетителите могат да се докоснат до етапите в процеса на създаването на творбата след повече от век.



Пред мен е и не е "Целувката". Това е мисълта за нея – прозрачна, изчистена, но вече родена. Естественото продължение на идеите на Климт е бил моливът, цветовете доизграждат и придават живот на платната му след това. Но първа е идеята, на чието зараждане в момента присъствам.

Инфографика

Gustav Klimt, Poster of the First Secession Exhibition (uncensored version), 1898

Увеличаване


В последните години от живота си Климт се посвещава на темата за женската еротика. Скиците към "Младоженката" и "Девственица" свидетелстват за това, подкрепени от множество самостоятелни рисунки. Силните, динамични щрихи изпълват листа с еротиката на докосващите се жени и на сексуалните актове – едновременно чувствени и вглъбени в себе си, забравили целия свят и разтварящи се в него. Всеки лист е един завършен, отделен свят, пресъздаден пестеливо, но силно и впечатляващо. Като черно-бяла буря от експресивни щрихи.

Би било жалко тази изложба остане само във Виена, тя заслужава по-голяма публика.Ето защо рисунките потеглят на път, за да бъдат показани в J. Paul Getty Museum в Лос Анджелис – първата изложба на Климт в такъв мащаб в Северна Америка – където ще останат до 23 септември.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Книга: Саймън Синек - "Лидерите винаги обядват последни" Книга: Саймън Синек - "Лидерите винаги обядват последни"

Според Синек е важно един ръководител да избяга от статистиката

9 ное 2018, 2673 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

9 ное 2018, 3682 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Облича ме, не ме облича

За обществото на дендитата в Конго, или външният вид като зрелищен бунт срещу мизерията

Китай, отвори се

Не само Доналд Тръмп има търговски проблем с Китай. Конфронтацията няма да приключи скоро и може да струва скъпо на световната икономика

Последната гръцка банкова сватба

Пощенска банка обяви, че придобива българското поделение на Piraeus за 75 млн. евро

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпросa: Стефан А. Щерев

Актьор, продуцент и вече режисьор с експерименталното представление "Опиянение и гняв"

Кино: "Бохемска рапсодия"

Силата на музиката в спектакъл за сърцето

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Властта опита да тушира протестите; "Антикорупция" притиска шефа на касационния съд

Емисия

DAILY @7PM // 12.11.2018 Прочетете