С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

9 28 юни 2012, 14:05, 8563 прочитания

Горещ Климт

Виена отбелязва 150-годишнина от рождението на Густав Климт със серия специални събития

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 2012 г. Виена живее под знака на Климт. По повод 150-годишнината от рождението му (Климт е роден на 14 юли 1862 г.) 10 галерии и музеи в града посвещават големи изложби на художника. Огромните афиши по улиците, различните културни събития, детайлите по витрините на магазините създават специална Климт-атмосфера. Виена чества своя световноизвестен съгражданин, а неповторимият му стил – орнаментен, богат, искрящ – краси фасадите на сградите, витрините, автобусните спирки...

Инфографика

Gustav Klimt, Study of a Woman's Head in Three-Quarter Profile for 'Impurity' in the 'Beethoven Frieze', 1901 - 1902

Увеличаване


Избирам да видя първо скиците, началните щрихи, които макар и бледи на фона на характерните за него блестящи цветове, носят заряда на картини като "Целувката", "Надежда", "Девственица", "Трите възрасти на жената"... Затова се отправям към виенския музей "Албертина", където е разположена изложбата "Густав Климт. Рисунки".

Още от входа на галерията, само след няколко стъпки, ме обхваща чувството, че се намирам в ателие. В неговото ателие. Но не ателието като моментна снимка от творческия процес, не истинското му ателие, недостъпно дори за близките му приятели и превърнато в царство на актовите модели, а ателието на живота на Климт, съхранило в четири зали и над 160 рисунки развитието на стила, погледа и емоцията на художника. Обградена от крехката, изрисувана преди повече от столетие (Климт умира на 56 години), пожълтяла хартия, започвам несъзнателно да пристъпям на пръсти, сякаш за да не смутя хармонията на творческия процес. Густав Климт – макар и популярен с неговите богати на орнаменти в ярки цветове платна – е бил гениален художник график, за което свидетелстват ефирните, сякаш безтегловни рисунки. Избрани сред 4000 скици, графики и разработки, рисунките му показват една по-малко известна страна на таланта му – вглъбеният, отдаден на детайла художник, рисувал всекидневно. Те ни допускат до света на мислите му, запознават ни с тайния, непознат Климт.

Инфографика

Gustav Klimt, Standing Couple Embracing, 1907 - 1908

Увеличаване


Климт не е само "Целувката". Тази експозиция го доказва.

Пренасям се в десетилетието след 1882 г. - ранният символизъм в творчеството на художника. Главата на лежащ мъж – част от проект за изрисуването на тавана на виенския Бургтеатър, е така реално пресъздадена, сякаш от стената ме гледа старинна фотография в цвят сепия. Спящата Жулиета привлича погледа с контраста между бялото, спокойно лице на момичето и буйните, обгръщащи профила й коси. На хартията до нея са изобразени и две ръце в близък план – сякаш реещи се във въздуха, те са част от детайлните и неуморни търсения на художника. А във впечатляващата Алегория на скулптурата може да бъде съзрян преходът на Климт към символизма.

Очакват ме рисунките, върху чиято основа са създадени едни от най-впечатляващите платна на Климт. Той се насочва изцяло към символизма и сецесиона и през 1897 г. е избран за председател на новооснованото обединение на художници "Виенски сецесион". Представени са илюстрации за списанието им Ver Sacrum (Свещена пролет), както и многобройни скици за популярните, отречени и изгорени от СС през Втората световна война (за да не попаднат в ръцете на Червената армия) т.нар. Факултетни картини – три картини за декорация на тавана на Виенския университет: "Философия", "Медицина" и "Правосъдие", които никога не биват изложени там. Наблюдавайки рисунките, се опитвам да разбера последвалата остра критика към тях след завършването им: линиите са наситени с нескрита еротика, която през 1900 г. е била определена като порнография. Но за Климт голотата е била символ на беззащитността на човека и израз на различните житейски стадии, представени в платната. Картината му "Медицина" представя невъзможността за изцеление на страдащите и насочва погледа към сексуалността като освобождаваща енергия. Скиците на тези три картини имат силата на самостоятелни творби, носещи заряда на посланието на художника.

Инфографика

Gustav Klimt, Drawing of a Woman with Cape and Hat in Three-quarter Profile, 1897-1898

Увеличаване


Впечатляващи са етюдите към "Фреската" на Бетовен, показана за първи път след представянето й през 1902 г. едва през 1986 г. Тези женски образи имат толкова силно, завладяващо и на моменти плашещо присъствие, лицата и изразът в очите им са така реални, сякаш общуват с нас, а не живеят в графитения свят на щрихите.

Златният стил, наречен на позлатата, използвана в много от картините му, включително и в най-популярната – "Целувката", навлиза в творчеството му в началото на 1900. В тази изложба той присъства единствено чрез годините, обозначаващи периода – в графиките, етюдите и рисунките златото е предшествано от молива. В скиците към "Водни жени" I и II той за първи път тематизира табута като любовта между жени и автоеротиката. Срещаме се с първите наситени линии, поставили основата на картини като "Очакване", "Целувката", "Саломе"... Тук е и оригиналната скица в естествен ръст, по която картината "Трите възрасти на жената" е била пренесена на платното. Извиквайки в спомена си оригиналната картина, запознатите с творчеството на Климт откриват любопитно несъответствие между нея и първия й вариант: фигурите на майката и детето са огледално обърнати... Допуснати в "ателието", посетителите могат да се докоснат до етапите в процеса на създаването на творбата след повече от век.



Пред мен е и не е "Целувката". Това е мисълта за нея – прозрачна, изчистена, но вече родена. Естественото продължение на идеите на Климт е бил моливът, цветовете доизграждат и придават живот на платната му след това. Но първа е идеята, на чието зараждане в момента присъствам.

Инфографика

Gustav Klimt, Poster of the First Secession Exhibition (uncensored version), 1898

Увеличаване


В последните години от живота си Климт се посвещава на темата за женската еротика. Скиците към "Младоженката" и "Девственица" свидетелстват за това, подкрепени от множество самостоятелни рисунки. Силните, динамични щрихи изпълват листа с еротиката на докосващите се жени и на сексуалните актове – едновременно чувствени и вглъбени в себе си, забравили целия свят и разтварящи се в него. Всеки лист е един завършен, отделен свят, пресъздаден пестеливо, но силно и впечатляващо. Като черно-бяла буря от експресивни щрихи.

Би било жалко тази изложба остане само във Виена, тя заслужава по-голяма публика.Ето защо рисунките потеглят на път, за да бъдат показани в J. Paul Getty Museum в Лос Анджелис – първата изложба на Климт в такъв мащаб в Северна Америка – където ще останат до 23 септември.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Естествен романс Естествен романс

Олафур Елиасон в Китай

20 юли 2018, 334 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

20 юли 2018, 385 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Облича ме, не ме облича

За обществото на дендитата в Конго, или външният вид като зрелищен бунт срещу мизерията

Наглият подарък за Домусчиев и Пеевски

Комбинация между двама патриоти и депутат от ГЕРБ спестява милиони на собствениците на БМФ, "Булгартабак", купувача на киноцентъра и още шепа приватизатори

Банкови реформи на бързи обороти

Какво предстои през следващата година, за да влезе България в ERM II и банковия съюз

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Естествен романс

Олафур Елиасон в Китай

Nation on the best location

Манталитетният и културен хибрид Словения

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Колко ще е дълъг пътят към еврото?

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 20.07.2018 Прочетете