Не беше прав

Moderna Museet в Стокхолм навлиза в непримиримото съперничество между Пикасо и Дюшан

Marcel Duchamp Fountain, 1917<br />
Marcel Duchamp Fountain, 1917<br />
Marcel Duchamp Fountain, 1917<br />    ©  Succession Marcel Duchamp/ BUS 2012
Marcel Duchamp Fountain, 1917<br />    ©  Succession Marcel Duchamp/ BUS 2012

"Той не беше прав." (He Was Wrong) е лаконичната фраза на Пабло Пикасо, когато научава за смъртта на Марсел Дюшан. Поредно потвърждение за непримиримата вражда между смятаните за двама от най-влиятелните артисти на ХХ век. Първият - с цялото си творчество, вторият - с една-единствена творба, която в действителност е отрицание на модерното разбиране за произведение на изкуството, казва мексиканският писател и носител на Нобелова награда Октавио Пас. По ирония на съдбата преди смъртта си през 1973 г. Пикасо е сломен от нарастващото признание на младото поколение към Дюшан. "От всички артисти не намериха на кого да обръщат внимание, а именно на Дюшан, когото Пикасо презираше", коментира неговият биограф Джон Ричардсън. Неприязънта на Пикасо е разбираема дотолкова, доколкото най-изявеният му съперник поставя под въпрос основите на постигнатото от него величие: окото, ръката и самата живопис. "Пикасо е звярът. Той е бикът от рисунките си. Спорихме и обсъждахме всичко от древногръцките статуи, включително и самата дефиниция на изкуство" - така описва Марсел Дюшан среща между двамата.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове